طرز تهیه قیمه نثار

قیمه نثار , طرز تهیه قیمه نثار , دستور پخت قیمه نثار

قیمه نثار

قیمه نثار یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی شهر قزوین است که به دلیل طعم خوبش در سراسر کشورمان فراگیر شده است. این غذا با مخلفات زیادی از جمله خلال پسته و خلال بادام طبخ می شود و یک غذای گران قیمت محسوب می شود. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر قیمه نثار تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه قیمه نثار در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم قیمه نثار
گوشت بدون استخوان۵۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
زرشک۱۰۰ گرم
خلال پسته و بادام۱۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
پودر قند۲ قاشق غذاخوری
چوب دارچین۳ عدد
زردچوبهبه اندازه لازم
نمکبه اندازه لازم

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا برنج را نسبت به نوع آن در مقداری آب می خیسانیم تا نرم شود ، سپس آنرا با مقداری آب و نمک در یک قابلمه می ریزیم و می جوشانیم. زمانی که دانه های برنج نرم شدند و مغزشان سفت بود برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه داخل یک قابلمه مناسب مقداری روغن می ریزیم.

و ته دیگ را به دلخواه نان یا سیب زمینی قرار می دهیم سپس برنج را اضافه می کنیم. چند قاشق آب و روغن روی برنج می ریزیم و اجازه می دهیم با حرارت ملایم برنج دم بکشد. در مرحله بعدی پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

و با مقداری روغن تفت می دهیم تا کمی سبک شوند. وقتی پیاز طلایی شد مقداری زرچوبه به آن اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم. در مرحله بعد گوشت را خرد می کنیم و به پیاز سرخ شده اضافه می کنیم.

پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد ، رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم ، کمی مواد را تفت می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود. پس از سرخ شدن رب گوجه فرنگی ، چوب های دارچین را داخل قابلمه می اندازیم.

زعفران دم کرده را همراه با ۲ لیوان آب به گوشت اضافه می کنیم و با حرارت ملایم اجازه می دهیم گوشت بپزد و نرم شود. وقتی گوشت به طور کامل پخت ، نمک را اضافه می کنیم. اگر نمک را زود اضافه کنیم باعث دیر پز شدن گوشت می شود.

در یک تابه مناسب زرشک ، خلال پسته و خلال بادام را با کمی روغن تفت می دهیم سپس پودر قند را به آنها اضافه و مواد را زیر و رو می کنیم تا یکدست شوند. سپس مخلوط خلال پسته و بادام را کنار می گذاریم تا برای تزیین قیمه نثار از آن استفاده کنیم.

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت آنرا به صورت ریش ریش خرد می کنیم و کنار می گذاریم. پس از اینکه برنج دم کشید مقداری از برنج را با زعفران دم کرده مخلوط می کنیم. برنج سفید را در دیس می ریزیم و روی برنج را با برنج زعفرانی ، گوشت و مخلوط خلال پسته و بادام تزیین می کنیم.

همچنین ببینید : انار پلواستانبولی پلوزرشک پلو با مرغلوبیا پلو


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین