طرز تهیه خورش قیمه

خورش قیمه,khoresh gheyme,خورشت قیمه,طرز تهیه خورش قیمه,دستور پخت خورش قیمه,o,va rdli

خورش قیمه در کنار قورمه سبزی از پر طرفدارترین خورش های ایرانی است. مواد اصلی این خورش گوشت ، لپه ، سیب زمینی و لیمو عمانی هستند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر خورشت قیمه تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه خورش قیمه در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم خورش قیمه
گوشت گوسفند۴۰۰ گرم
لپه۲ پیمانه
سیب زمینی۲ عدد
پیاز۲ عدد
لیمو عمانی۳ عدد
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
روغن مایعبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

بهتر است لپه ها را از شب قبل بخیسانیم تا راحت تر پخته شوند و نفخ شان نیز گرفته است. در زمان خیساندن بهتر است آب لپه ها را چند بار عوض کنیم. در ابتدا پیاز ها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و با مقداری روغن در قابلمه ای که برای تهیه خورش در نظر  گرفته ایم تفت می دهیم.

 

زمانی که پیازها کمی حالت شکل دادند و نرم شدند ، گوشت را به صورت تکه های کوچک خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. در پایان وقتی رنگ گوشت کمی تغییر کرد لپه ها را هم به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

 

در این مرحله چند لیوان آب ( حدود ۵ لیوان ) روی مواد می ریزیم. سپس رب گوجه فرنگی را با مقدار کمی روغن در یک ظرف جداگانه تفت می دهیم و به قابلمه خورش اضافه می کنیم. حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید.

 

سپس حرارت را به صورت ملایم تنظیم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا خورش به آرامی شروع به پختن کند. لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ می کنیم و داخل یک لیوان آب می اندازیم تا مقداری از تلخی شان گرفته شود و باعث تلخ شدن خورش نشوند.

 

 

زمانی که گوشت و لپه خورش پخت لیمو عمانی ها را باید به خورش اضافه کرد. در همین مرحله نمک و فلفل سیاه را نیز به خورش اضافه می کنیم. در صورت تمایل می توانیم برای خوشرنگ تر شدن خورش مقداری زعفران نیز در این مرحله به آن اضافه کنیم.

 

بعد از اضافه کردن چاشنی های خورش حدود ۱ ساعت زمان نیاز است تا آن به خوبی جا بیفتد. سیب زمینی ها را به صورت خلالی خرد می کنیم و با مقداری روغن سرخشان می کنیم. در پایان بعد از کشیدن خورش در ظرف با مقداری سیب زمینی آن را تزیین می کنیم و به همراه برنج سرو می کنیم.

 

می توانید قبل از سرو غذا سیب زمینی ها را درون خورش خیس بدهید تا آب خورش را جذب کنند و نرمتر شود. دقیقا به همان صورتی که در قیمه نذری ها در ماه محرم می بینیم. البته این مورد کاملا سلیقه ای است و اجباری در کار نیست.

 

نکات تهیه خورش قیمه

گوشت خورش

برای خوشمزه تر شدن خورشت قیمه توصیه می شود از گوشت سر دست گوسفند یا گوشت مغز ران گوساله استفاده کنید. البته در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید از گوشت های سفید مانند گوشت بلدرچین ، گوشت مرغ و … نیز استفاده کنید.

 

تلخ شدن خورش

تلخ شدن خورش قیمه تنها یک دلیل دارد و آن هم لیمو عمانی است. اگر لیمو عمانی را زود داخل خورشت بیندازید خورشت شما را تلخ خواهد کرد. ضمن اینکه اگر لیمو عمانی را یک ساعت قبل از انداختن داخل خورش سوراخ کنید و داخل آب بگذارید تلخی آن برطرف می شود.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین