طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ,طرز تهیه زرشک پلو با مرغ,دستور پخت زرشک پلو با مرغ,CVA; \G, FH LVY

زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهایی معروف و مجلسی ایرانی است. این غذای خوشمزه محبوبیت زیادی نزد ایرانیان دارد و در مراسمات مهم و خاص از آن استفاده می شود. در این آموزش کامل ترین روش طرز تهیه زرشک پلو با مرغ را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر زرشک پلو با مرغ تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه زرشک پلو با مرغ در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم زرشک پلو با مرغ
سینه یا ران مرغ۴ تکه
برنج۴ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
زرشک۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق چایخوری
آبلیمو۱ قاشق غذاخوری
کره کوچک۱ قالب
نمکبه میزان لازم
فلفلبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا پوست مرغ ها را جدا می کنیم و می شوییم سپس مقداری نمک روی قطعات مرغ می پاشیم. یک تابه روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم. قطعات مرغ را به صورتی که دو طرفشان طلایی رنگ شود در روغن سرخ می کنیم.

 

حالا سیر و پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و در یک قابلمه با مقداری روغن تفت می دهیم. سپس قطعات مرغ را داخل قابلمه می چینیم و پس از آن رب گوجه فرنگی را به همراه آبلیمو ، نمک و فلفل به قابلمه اضافه می کنیم.

 

مواد را چند دقیقه تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی هم سرخ شود سپس ۲ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم. با حرارت بسیار ملایم اجازه می دهیم تا مرغ ها بپزند و سس موجود در قابلمه غلیظ شود و روغن بیندازد.

 

حدود ۲ ساعت برای پخت کامل مرغ ها و آماده شدن سس زمان نیاز است. حدود ۱۰ دقیقه مانده به آماده شدن مرغ ۱ قاشق چایخوری زعفران دم کرده به قابلمه اضافه می کنیم. حالا مرغ ما تقریبا آماده است و باید برنج را آماده کنیم.

 

برنج را نسبت به نوع آن به مدت ۳۰ دقیقه در آب می خیسانیم و مقداری نمک رویش می پاشیم. یک قابلمه حاوی چند لیوان آب روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید سپس برنج را پس از شستن داخل قابلمه آب جوش می ریزیم.

 

برنج را زمانی باید از روی حرارت بر داریم که وقتی میان دو انگشت دانه های برنج را فشار دادیم اطرافش نرم و مغزش سفت باشد. پس از اینکه برنج آماده شد آنرا در آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم. ته قابلمه کمی روغن می ریزیم.

 

سپس به سلیقه خود مقداری نان لواش یا سیب زمینی به عنوان ته دیگ قرار می دهیم. در مرحله بعد برنج آبکشی شده را داخل قابلمه می ریزیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا برنج شروع به بخار کردن کند. وقتی بخار کرد ½ لیوان آب و مقداری روغن به برنج اضافه می کنیم.

 

 

حالا باید حرارت را ملایم کنیم و یک دم کنی روی درب قابلمه قرار دهیم. پس از اینکار به سراغ آماده کردن زرشک ها می رویم. زرشک ها را حدود ۳۰ دقیقه در آب ولرم می خیسانیم ، سپس آبکشی می کنیم و در کره سرخ می کنیم.

 

پس از اینکه زرشک سرخ شد ، ۱ قاشق چایخوری زعفران دم کرده به آن اضافه می کنیم و پس از کمی تفت دادن از روی حرارت بر می داریم. پس از اینکه برنج را کشیدیم با مقداری زرشک روی آنرا تزیین می کنیم و به همراه خورش مرغ سرو می کنیم.

 

زرشک پلو با مرغ از غذاهای رسمی و مجلسی ما ایرانی ها می باشد که در اغلب جشن ها و مراسم عروسی و… گزینه اول انتخابی میزبانان می باشد. این نکته را باید در نظر داشته باشیم که میزان ادویه و رعایت تناسبات است که تعیین کننده طعم خوش این غذا است.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین