طرز تهیه استانبولی پلو

استانبولی پلو,طرز تهیه استانبولی پلو,دستور پخت استانبولی پلو,hsjhlf,gd \g,,hsjhkf,gd \g,,استامبولی پلو

طرز تهیه استانبولی پلو

استانبولی پلو یکی از غذاهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است. استانبولی را می توانیم با مواد متفاوتی تهیه کنیم. استانبولی با مرغ ، استانبولی با گوشت چرخ کرده و استانبولی با لوبیا سبز از معروف ترین انواع استانبولی هستند. در این آموزش ما غذا را با مرغ تهیه کرده ایم در صورت تمایل می توانید به جای گوشت مرغ از ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده استفاده کنید. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر استانبولی پلو تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه استانبولی پلو در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم استانبولی پلو
برنج۳ پیمانه
سیب زمینی۲ عدد
سینه مرغ۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۲ عدد
پیاز۱ عدد
زردچوبهبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

برای شروع سیب زمینی را نگینی خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا نیم پز شود. گوشت مرغ را به همراه مقداری آب و زردچوبه داخل یک قابلمه قرار می دهیم تا مرغ تقریبا بپزد.

 

پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا پیاز نرم شود سپس گوشت مرغ را از استخوان جدا و خرد می کنیم. گوشت مرغ را به پیاز اضافه می کنیم و کمی مواد را تفت می دهیم. در مرحله بعد گوجه فرنگی را به صورت نگینی خرد می کنیم و به مخلوط پیاز و مرغ اضافه می کنیم.

 

در مرحله بعد رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و مواد را تفت می دهیم تا آب اضافه آن تبخیر شود. در پایان سیب زمینی سرخ شده را به همراه مقداری نمک و فلفل به سس استانبولی اضافه می کنیم و مواد سس را خوب مخلوط می کنیم.

 

 

برنج را از قبل نسبت به نوع آن می خیسانیم ، سپس درون یک قابلمه چند لیوان آب و کمی نمک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. زمانی که آب جوش آمد برنج را داخل قابلمه می ریزیم. هر موقع اطراف دانه های برنج نرم و مغز آن سفت بود برنج را آبکش می کنیم.

 

یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم. وقتی روغن داغ شد برای ته دیگ استانبولی از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده استفاده می کنیم. پس از ته دیگ مقداری برنج داخل قابلمه می ریزیم و روی آن سس می ریزیم.

 

به همین ترتیب تمام برنج و سس را داخل قابلمه می ریزیم. در ادامه نصف لیوان آب و روغن به برنج می دهیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا شروع به بخار کردن کند سپس حرارت را ملایم می کنیم و درب قابلمه یک دم کنی قرار می دهیم تا برنج دم بکشد.

 

پس از آماده شدن استانبولی پلو آنرا درون قابلمه با کفگیر کاملا مخلوط می کنیم تا برنج و سس استانبولی یکدست شود و هیچ کجای برنج بدون سس نباشد ، سپس به همراه ترشی گل کلم یا سالاد شیرازی سرو می کنیم.

 

این غذا به دلیل ترکیب برنج، گوجه و سیب زمینی دارای طعم خاص و خوشمزه ای می باشد و افراد زیادی به آن علاقه نشان می دهند و انتخاب گوشت آن کاملا سلیقه ای است و در صورت تمایل می توانید گوشت گوسفندی و چرخ کرده را جایگزین گوشت مرغ نمایید.

همچنین ببینید : میگو پلوعدس پلولوبیا پلو


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین