طرز تهیه عدسی

عدسی, adasi ,آش عدسی,طرز تهیه عدسی,دستور پخت عدسی, unsd

طرز تهیه عدسی

عدسی یکی آش های خوشمزه ایرانی است که بیشتر برای صبحانه آماده و سرو می شود. بر خلاف دیگر آش های معروف ایرانی مثل آش رشته یا آش جو که از حبوبات متعدد بهره می برند ماده اصلی این آش فقط عدس است. البته عدسی را می توانید برای وعده های ناهار و شام هم سرو نمایید. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر عدسی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه عدسی در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم عدسی
عدس۲٫۵ لیوان
سیب زمینی۱ عدد
پیاز۱ عدد
آرد۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم
زردچوبهبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

برای تهیه عدسی بهتر است عدس ها را از شب قبل بخیسانیم و در چندین مرحله آبشان را تعویض کنیم تا نفخ شان گرفته شود ، ضمن اینکه خیساندن عدس ها باعث می شود که راحت تر پخته شوند. اگر زمان کافی نبود حداقل ۲ ساعت عدس ها را قبل از آشپزی می خیسانیم.

 

ابتدا پیاز را به صورت خلالی ریز خرد می کنیم و به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک تابه بزرگ و جا دار تفت می دهیم. چند دقیقه پیاز را تفت می دهیم تا نرم شود و رنگش تغییر کند. حالا مقداری زردچوبه به پیاز داغ اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم.

 

بعد از اینکه زردچوبه و پیاز داغ به خوبی مخلوط شدند ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به تابه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا رب کمی سرخ شود. حالا پس از آبکشی کردن عدس ها آنها را به تابه اضافه می کنیم.

 

پس از تفت دادن عدس ها کمی نمک و فلفل سیاه به مواد اضافه می کنیم. در این مرحله باید حدود ۶ تا ۸ پیمانه آب به تابه اضافه کنیم و شعله را زیاد کنیم تا آب به جوش بیاید. پس از اینکه آب موجود در تابه به جوش آمد نوبت اضافه کردن آرد برای لعاب دادن به عدسی است.

 

 

برای این منظور آرد را به همراه کمی روغن در یک کاسه کوچک تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند سپس به تابه اضافه می کنیم. حالا حرارت را کم می کنیم تا حدودا ۱ ساعت بگذرد و عدس ها به خوبی بپزند. در مرحله بعد سیب زمینی را پوست می گیریم.

 

و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. ۳۰ دقیقه مانده به پایان پخت عدسی سیب زمینی خرد شده را اضافه می کنیم. در پایان ۱ قاشق باقیمانده روغن زیتون را روی عدسی می ریزیم و سرو می کنیم. برای تزیین آش عدسی می توانیم از سبزیجات معطر مثل جعفری استفاده کنیم.

 

عدسی یک خوراک گیاهی است و در آن گوشتی بکار نرفته. اما چنانچه تمایل دارید می توانید از کمی جگر سفید ریز شده و یا کمی دل مرغ ، گوشت مرغ و گوشت گوسفندی و هرچه که تمایل دارید در تهیه این خوراک استفاده نمایید. این مورد کاملا اختیاری است و اجباری در این کار نیست.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین