طرز تهیه آش رشته

آش رشته , ash reshteh , طرز تهیه آش رشته , دستور پخت آش رشته , Ha vaji

طرز تهیه آش رشته

آش رشته یکی از معروف ترین و پر طرفدارترین آش های ایرانی است. خانواده های ایرانی اغلب این آش خوشمزه را در فصل های زمستان و پاییز تهیه می کنند. ضمن اینکه آش رشته در ماه رمضان یکی از پیش غذاهای ویژه سفره افطار است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ تا ۶ نفر آش رشته تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آش رشته در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم آش رشته
سبزی آشی۱ کیلوگرم
رشته آشنصف بسته
لوبیا چیتینصف لیوان
نخودنصف لیوان
عدس۱ لیوان
پیاز۶ عدد
سیر۶ عدد
کشکبه میزان لازم
نعناع خشک۱ قاشق غذاخوری
روغنبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

در مرحله اول باید نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل در آب بخیسانیم و در صورت امکان چند بار آبشان را عوض کنیم تا در زمان مصرف ایجاد نفخ نکنند. یک قابلمه بزرگ برای تهیه آش انتخاب می کنیم و نخود و لوبیا خیس خورده را به همراه ۵ لیوان آب داخلش می ریزیم.

 

حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب داخلش به جوش بیاید سپس حرارت را ملایم می کنیم تا نخود و لوبیا نیم پز شوند. پس از اینکه نخود و لوبیا کمی نرم شدند عدس را به قابلمه اضافه می کنیم و همچنان اجازه می دهیم حبوبات به خوبی بپزند.

 

پیازها و سیرها را به صورتی نگینی خرد می کنیم و با مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم تا رنگشان تغییر کند و طلایی شود. ۱ ساعت که از ریختن عدس در قابلمه گذشت نیمی از سیر و پیاز سرخ شده را داخل قابلمه می ریزیم.

 

نصف سیر و پیاز سرخ را شده را برای تزیین آش رشته کنار می گذاریم. بلافاصله بعد از اضافه کردن سیر و پیاز سرخ شده سبزی آش را خرد می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم. نیاز به گذاشتن درب قابلمه نیست چون باعث بد رنگ شدن سبزی آش می شود.

 

 

حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد تا مواد آش به خوبی بپزند. زمانی که مطمئن شدید مواد آش کاملا پخته شده اند رشته آشی را به قابلمه اضافه می کنیم. پس از بیست دقیقه که کشک هم می جوشد آن را به آش اضافه می کنیم و در آخر نمک و فلفل را اضافه می کنیم. نکته مهم این است که باید حرارت کشک و آش در زمان مخلوط کردن باهم برابر باشند تا کشک نبرد.

 

دقت داشته باشید کشک و رشته آش ممکن است شور باشند و نیاز به اضافه کردن نمک زیادی نباشد پس در این مرحله مراقب باشید آش رشته را شور نکنید. کمی مواد آش را زیر و رو می کنیم و آش را از روی حرارت بر می داریم.

 

در یک کاسه کوچک کمی روغن می ریزیم و نعناع خشک شده را به آن اضافه می کنیم. کاسه را روی حرارت قرار می دهیم و نعناع خشک را کمی تفت می دهیم سپس از روی حرارت بر می داریم. در زمان کشیدن آش در کاسه با نعناع داغ ، پیاز داغ و سیر داغ روی آش را تزیین می کنیم.

 

نکات تهیه آش رشته

سبزی آش رشته

سبزی آش رشته شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج یا برگ چغندر است. سبزی آشی را باید نسبت به سبزی خورشتی درشت تر خرد کرد. می توانید از سبزی فروشی ها سبزی آماده و خرد شده آشی تهیه نمایید. بهتر است اسفناج یا برگ چغندر را به صورت درشت تر از باقی سبزیحات آشی خرد کنید.

 

استفاده از قلم در آش رشته

می توانید برای خوشمزه تر شدن آش رشته از قلم استفاده نمایید. به این صورت که قلم گاو یا گوسفند را بجوشانید و زمانی که کمی به غلظت رسید آن را از صافی عبور دهید و از آن برای تهیه آش استفاده نمایید.

همچنین ببینید : آش جوآش دوغآش ترخینهآش بادمجان


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین