طرز تهیه آش دوغ

آش دوغ, ash doogh ,طرز تهیه آش دوغ,دستور پخت آش دوغ, Ha n y

طرز تهیه آش دوغ

آش دوغ مانند آش رشته یکی از آش های قدیمی و سنتی ایرانی است که در شهرهای مختلف ایران با روش های مختلفی طبخ می شود. این آش خوشمزه در شهرهایی مانند اردبیل ، شیراز ، تبریز ، کردستان ، همدان و … به صورت سنتی و هر شهر با روش خاص خودش طبخ می شود. این آش مانند آش های دیگر متشکل از حبوبات و سبزی های محلی و معطر است که با دوغ طعم دار می شود. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید برای ۴ نفر آش دوغ تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه آش دوغ در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم آش دوغ
دوغ۲ لیتر
نخود۲۵۰ گرم
سبزی آش۷۰۰ گرم
برنج۱ پیمانه
سیر۲ عدد
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

بهتر است برای رفع نفخ نخود ، آنرا از شب قبل در آب بخیسانیم و در صورت امکان چند بار آبش را تعویض کنیم. این کار علاوه بر رفع نفخ نخود باعث می شود که راحت تر پخته شود. برنج را هم بهتر است از شب قبل در مقداری آب و کمی نمک بخیسانیم.

 

نخود خیس خورده را به همراه ۶ لیوان آب در یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا نخود پخته شوند. پس از اینکه نخود پخت برنج را آبکشی می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. باید صبر کنیم تا برنج کاملا مغز پخت شود.

 

باید صبر کنیم تا آب موجود در قابلمه کم شود تا زمان اضافه کردن دوغ به مشکل بر نخوریم. پس از اینکه برنج پخت سبزی آشی را ساطوری خرد می کنیم و به آش اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که بستن درب قابلمه به طور کامل باعث بد رنگ شدن سبزی می شود.

 

برای همین منظور درب قابلمه را نیمه باز می گذاریم. پس از اینکه سبزی آش هم تقریبا پخت دوغ را به قابلمه اضافه می کنیم. توجه داشته باشید اگر دوغ محلی در دسترس نبود می توانیم از دوغ گازدار پاستوریزه هم استفاده کنیم.

 

زمانی که دوغ را اضافه کردیم باید متداوم آش را هم بزنیم تا کاملا با مواد مخلوط شود. نکته مهم در این مرحله اینست که نباید درب قابلمه را بگذاریم چون باعث بریدن دوغ می شود. بعد از ۱۵ دقیقه که از اضافه کردن دوغ گذشت فلفل و نمک آش را اندازه می کنیم.

 

 

سیر را به صورت نگینی بسیار ریز خرد می کنیم و در زمان سرو کردن آش ، سیر را به آن اضافه می کنیم. در کنار این آش بهتر است یک نوشیدنی شیرین هم بگذاریم چون به دلیل وجود سیر و دوغ باعث افت فشار خون می شود.

 

برخی به آش دوغ ، جو هم اضافه می کنند که شما هم در صورت تمایل می توانید حدود نصف لیوان جو بخیسانید و در مرحله اول به آش اضافه کنید. نکته مهم دیگر این است که سبزی آش دوغ شامل تره ، جعفری و شوید به اندازه یکسان است.

 

می توانید آش دوغ و انواع آش را هم در فصول سرما و هم برای صرف عصرانه تهیه نمایید. بستگی به ذائقه تان می توانید هر آش و خوراکی که مواد اولیه ش با سیستم گوارش تان سازگار است استفاده نمایید و صد البته که بهتر است آن را بصورت داغ و گرم میل نمایید.

همچنین ببینید : آش جوآش دوغآش شله قلمکارآش بادمجانآش رشته


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین