خواص جعفری

خواص جعفری , مضرات و عوارض جعفری , فواید و خاصیت های جعفری

جعفری

همه چیز در مورد جعفری

جعفری یک نوع سبزی خوراکی است که در طب سنتی با نام حزاء بری شناخته می شود. در این سبزی استفاده های بسیار زیادی در آشپزی و تزیین غذاها می شود. جعفری هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف جعفری نقش بسیار مهمی در سلامت انسان دارد. روغن های فرار و فلاوونوئیدهای موجود در جعفری دو جزء مهم این سبزی برای سلامتی بدن انسان هستند. نکته مهم در مورد این سبزی این است که دانه ، برگ و ریشه اش قابل مصرف هستند.

خواص جعفری

بهبود بیماری های گوارشی

یکی از فواید جعفری این است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش پر رنگی دارد و می تواند باعث پیشگیری از مبتلا شدن به بیمارهای گوارشی مانند ترش کردن معده ، سوز معده ، گرفتگی و نفخ معده ، سوء هاضمه و تهوع شود.

برای رفع مشکلات گوارشی می توانید از جوشانده جعفری استفاده نمایید. به این صورت که یک قاشق غذاخوری جعفری خرد شده را مقدار کمی آب به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و بعد از صرف غذا میل کنید. اگر مشکل گوارشی حل نشد حتما به پزشک مراجعه نمایید.

درمان اسهال

از دیگر خواص جعفری می توان به درمان اسهال اشاره کرد. معمولا برای درمان اسهال با جعفری از جوشانده یا دمنوش جعفری استفاده می شود که سریعا باعث درمان و کاهش اسهال می شود.

کاهش وزن

یکی از خواص جعفری این است که می تواند باعث کنترل اشتها در فرد شود که موجب مصرف کمتر کالری و کاهش وزن خواهد شد. ضمن اینکه جعفری حاوی فیبرهایی می باشد که می تواند باعث کاهش جمع شدن چربی در بدن شود.

برای کاهش وزن می توانید از رژیم های غذایی که دارای جعفری هستند استفاده نمایید. همچنین می توانید مقداری جعفری در غذاها یا سالادهای خود بریزید و مصرف کنید. توجه داشته باشید تخم جعفری هم برای لاغری مفید است.

پیشگیری از سکته

رادیکال های آزاد موجود در بدن باعث آسیب زدن به بدن و ایجاد کننده بیماری های قلبی و عروقی هستند. با مصرف جعفری می توانید باعث کاهش این رادیکال ها شوید و در نتیجه احتمال سکته قلبی را کاهش دهید.

ضمن اینکه مصرف جعفری به کاهش خطر سکته مغزی نیز کمک شایانی می کند. باید به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف جعفری (به خاطر وجود مقادیر غنی ویتامین K ) برای بیمارانی که داروهای ضد انعقاد مصرف می کنند فقط با توصیه پزشک انجام شود.

بهبود سریع سرخک

جعفری می تواند سرعت سرخک را افزایش دهد و باعث شود زودتر بهبود حاصل شود. توصیه شده است به کودکانی که مبتلا به سرخک شده اند سوپ جعفری بدهید تا سرعت بیماری را افزایش داده و سریعتر لکه های سرخ رنگ ظاهر شوند و در نتیجه زودتر بهبودی حاصل شود.

زیان های جعفری

زنان باردار

یکی از زیان های جعفری در مصرف افراطی برای زنان باردار این است که سبب انقباض رحم و ایجاد مشکلات جدی می شود. در دوران بارداری و شیردهی مصرف جعفری باید کاملا کنترل شده و با مشورت پزشک انجام شود.

حساسیت پوستی

از مضرات جعفری در برخی افراد خاص این است که می تواند باعث ایجاد حساسیت هایی در بدن فرد شود. توجه داشته باشید در برخی افراد خاص ممکن است بعد از مصرف جعفری پوست نسبت به نور خورشید حساس شود و این امر باعث خارش و جوش زدن پوست شود.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین