طرز تهیه قلیه ماهی

قلیه ماهی, ghaliye mahi ,طرز تهیه قلیه ماهی,دستور پخت قلیه ماهی, rgdi lhid

طرز تهیه قلیه ماهی

قلیه ماهی یکی از خورش های معروف جنوبی است که در استان های خوزستان ، بوشهر و هرمزگان بسیار پر طرفدار است. مواد تشکیل دهنده قلیه ماهی عبارتند از گوشت ماهی ، تمبر هندی و سبزیجات. برای تهیه قلیه ماهی بهتر است از ماهی های استفاده شود که گوشت یک تکه و لخم دارند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر قلیه ماهی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه قلیه ماهی در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم قلیه ماهی
گوشت ماهی۴ تکه
پیاز۲ عدد
سیر۶ عدد
تمبر هندی۲۰۰ گرم
گشنیز۳۰۰ گرم
شنبلیله۵۰ گرم
روغن مایعبه میزان لازم
زردچوبهبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا مقداری نمک و فلفل سیاه روی قطعات ماهی می ریزیم و آنها را کنار می گذاریم. قابلمه ای که برای تهیه قلیه ماهی انتخاب کرده ایم را روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم. حالا پیاز و سیر را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

 

پس از اینکه سیر و پیاز را به خوبی تفت دادیم نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه را به قابلمه اضافه می کنیم. پس از کمی تفت دادن شنبلیله و گشنیز را به صورت ساطوری خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. تفت دادن را ادامه می دهیم تا رنگ سبزی مقداری تغییر کند.

 

آب سبزیجات که تبخیر شد نصف لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم که سبزیجات با حرارت ملایم پخته شوند. حالا تمبرهندی را با مقداری آب رقیق می کنیم و به خورش اضافه می کنیم. در این مرحله ۳ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم.

 

 

در مرحله پایانی حرارت زیر خورش را کم می کنیم تا به خوبی جا بیفتد. خورش که تغییر رنگ داد تکه های ماهی را داخل خورش می ریزیم. حدود ۳۰ دقیقه نیاز است تا ماهی ها به خوبی پخته شوند و خورش به خوبی جا بیفتد ، سپس به همراه برنج سرو می کنیم.

 

در جنوب کشور بلافاصله بعد از صرف قلیه ماهی، خرما کنجدی سرو می کنند زیرا خوردن آن موجب می شود تا سردی ماهی گرفته شود.

نکات تهیه قلیه ماهی

رب انار در قلیه ماهی

شاید در خیلی از مواقع تمبر هندی در دسترس نباشد. می توانید به جای استفاده از تمرهندی در خورش قلیه ماهی از رب انار هم استفاده کنید. برای مواد لازم ذکر شده در دستور بالا به جای تمرهندی می توانید ۳ قاشق غذاخوری رب انار ترش به غذا اضافه کنید.

 

ماهی مناسب برای قلیه

بهترین نوع ماهی برای قلیه ماهی عبارتند از ماهی شیر ، سنگسر و شوریده. برای قلیه ماهی باید از ماهی هایی استفاده شود که گوشت یک تکه و لخم دارند. ضمن اینکه می توانید قبل از انداختن ماهی ها در خورش آنها را سرخ کنید. و بهتر است برشه ای ماهی به قدری ضخیم باشد تا در خوراک له نشوند.

 

استفاده از میگو برای قلیه

می‌توانید در صورت تمایل میگو را جایگزین ماهی نمایید و برای تهیه قلیه به همین صورت استفاده نمایید.

 

همچنین بخوانید: کباب ماهی اوزن برونخورش ماهی ماهی کبابی

 


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین