طرز تهیه آلبالو پلو

آلبالو پلو , طرز تهیه آلبالو پلو , دستور پخت آلبالو پلو , Hgfhg g

آلبالو پلو یکی از غذاهای پلویی ایرانی است که طرفداران خاص خودش را دارد. آلبالو پلو یکی از معروف ترین غذاهای شهر شیراز است که با شروع فصل تابستان و آمدن آلبالو به بازار تهیه می شود. آلبالو پلو را می توان با توجه به ذائقه خود با گوشت چرخ کرده قلقلی یا گوشت مرغ تهیه کرد. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر آلبالو پلو تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آلبالو پلو در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم آلبالو پلو
آلبالو۵۰۰ گرم
برنج۴ پیمانه
شکر۲۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
روغنبه اندازه کافی
فلفل سیاهبه اندازه کافی
نمکبه اندازه کافی

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا آلبالوها را می شوییم و هسته هایشان را با دقت خارج می کنیم ، سپس داخل قابلمه می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه شکر را روی آلبالوها می ریزیم و اجازه می دهیم حدود ۱۰ دقیقه با هم بجوشند. پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

 

در مرحله بعد آلبالوها را از یک صافی رد می کنیم تا شربت آن از آلبالوها جدا شود. پس از اینکار شربت آلبالو را مجددا روی حرارت قرار می دهیم تا کمی غلیظ تر شود. پس از اینکه شربت غلیظ تر شد آنرا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

 

در مرحله بعد پیاز را با رنده ریز رنده می کنیم و پس از گرفتن آبش به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. مقداری زردچوبه ، نمک و فلفل سیاه به مخلوط گوشت و پیاز می زنیم و پس از ورز دادن مواد ، آنرا مانند کوفته قلقلی به صورت ریز شکل می دهیم.

 

یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن درونش می ریزیم. پس از اینکه روغن داغ شد کوفته های قلقلی را در آن سرخ می کنیم. پس از اینکه تمام کوفته های قلقلی را سرخ کردیم آنها را کنار می گذاریم و به سراغ آماده کردن برنج می رویم.

 

 

برنج را نسبت به نوع آن از قبل به مدت حدودا ۳۰ دقیقه در آب می خیسانیم. سپس در یک قابلمه چند لیوان آب به همراه مقداری نمک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. برنج را به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب به جوش بیاید.

 

زمانی که اطراف برنج نرم و مغز آن سفت بود قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و برنج را با آب ولرم آبکشی می کنیم. درون قابلمه ای که برای تهیه آلبالو پلو آماده کرده ایم کمی روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.

 

سپس مقداری نان لواش به عنوان ته دیگ در ته قابلمه قرار می دهیم. کمی برنج داخل قابلمه می ریزیم و در ادامه مقداری کوفته قلقلی و آلبالو روی برنج اضافه می کنیم. در ادامه کمی برنج اضافه می کنیم و به همین ترتیب تمام مواد را داخل قابلمه می ریزیم.

 

حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار ایجاد شود سپس نصف لیوان شربت آلبالو به برنج می دهیم. ۱ قاشق غذاخوری روغن به برنج می دهیم و یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم تا آلبالو پلو دم بکشد.

 

پس از اینکار حرارت زیر قابلمه را کمی می کنیم تا آلبالو پلو به آرامی دم بکشد و آماده شود. برای تزیین آلبالو پلو می توانیم از گوشت های قلقلی ، آلبالو و برنج زعفرانی استفاده کنیم.

 

در صورت تمایل می توانید گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز نمایید. بدین صورت که پس از پخت تکه ای از سینه مرغ آن را بصورت ریش ریش لابلای پلو و یا روی دیس میریزیم.

 

توصیه می کنیم که آلبالو پلو را با آلبالوی تازه تهیه نمایید و تا حد امکان آلبالوی تازه را به آلبالوی فریز شده و یخ زده ترجیح دهید.

 

همچنین ببینید : باقالی پلو با ماهیچهدمپختکلوبیا پلوزرشک پلو با مرغسبزی پلو با ماهی


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین