طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

باقالی پلو با ماهیچه مجلسی , طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه خاله خانم , دستور پخت باقالی پلو با ماهیچه پسران کریم

باقالی پلو با ماهیچه یکی از غذاهای مجلسی و قدیمی ایرانی است که برای مجالس و مهمانی های خاص مانند جشن عروسی تدارک دیده می شود. این غذای پر طرفدار با روش های مختلفی تهیه می شود که ما در این آموزش یکی از کامل ترین روش های پخت باقالی پلو با ماهیچه را به همراه توضیحات کامل آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید برای ۴ نفر باقالی پلو با ماهیچه تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم باقالی پلو با ماهیچه
ماهیچه۵۰۰ گرم
برنج۴ پیمانه
باقلا سبز۱ لیوان
شوید خشک۳ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد
سیر۴ عدد
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
روغن مایعبه اندازه کافی
فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبهبه اندازه کافی
نمکبه اندازه کافی

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و پس از خرد کردن پیاز ها به صورت خلالی ، آنها را به همراه مقداری روغن مایع در قابلمه می ریزیم. تفت دادن پیاز ها را ادامه می دهیم تا نرم شود. در ادامه ماهیچه ها را به خوبی تمیز می کنیم و می شوییم.

پس از تمیز کردن و شستشوی ماهیچه ها ، آنها را به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را قرار می دهیم تا حدود ۱۵ دقیقه گوشت به آرامی بپزد. پس از گذشت ۱۵ دقیقه ماهیچه ها را بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز به خوبی سرخ شود.

در این مرحله نیمی از سیرها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه مقداری زردچوبه ، فلفل سیاه و نمک به ماهیچه ها اضافه می کنیم. در مرحله بعد به اندازه ای آب داخل قابلمه می ریزیم که کاملا روی ماهیچه ها را بپوشاند.

سپس حرارت زیر قابلمه را ملایم تر می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم. حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان نیاز است تا ماهیچه ها به آرامی مغز پخت شوند. سعی کنید مقداری آب داخل قابلمه بریزید که دیگر نیاز نباشد دوباره آب اضافه کنید

در صورتی که آب کمی اضافه کنید و مجبور باشید دوباره آب داخل قابلمه ماهیچه ها بریزید روی طعم غذا تاثیر می گذارد. البته در صورتی که مجبور شدید آب اضافه کنید حتما آب جوش اضافه کنید تا تاثیر کمتر روی طعم غذا بگذارد.

پس از اینکه کارمان با ماهیچه ها تمام شد به سراغ تهیه باقالی پلو می رویم. برای این منظور باقلا ها را از وسط جدا می کنیم و به خوبی می شوییم ، سپس در صورت تمایل خرد می کنیم. در ادامه باقلاها را به مدت ۱ ساعت در آب قرار می دهیم تا به خوبی خیس بخورند.

در مرحله بعد برنج را خیس می کنیم و یک قابلمه حاوی چند لیوان آب روی حرارت قرار می دهیم . مقداری نمک اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب به جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد برنج را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم کمی نرم شود.

زمانی که اطراف دانه های برنج نرم و مغز آن سفت بود برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه پس از گذشت ۱ ساعت باقلا ها را به همراه مقداری روغن داخل یک تابه لبه دار بزرگ می ریزیم و پس از کمی تفت داده سیرهای باقیمانده را خرد و اضافه می کنیم.

مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد می زنیم و پس از کمی تفت دادن باقلاها ، برنج آبکش شده را به همراه شوید خشک اضافه می کنیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و مواد را خوب مخلوط می کنیم. یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم.

برای ته دیگ به دلخواه می توانیم از سیب زمینی حلقه شده یا نان لواش استفاده کنیم. در ادامه مخلوط برنج و باقلا را اضافه می کنیم. حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا برنج شروع به بخار کردن کند سپس حرارت را کم می کنیم.

و نصف لیوان مخلوط آب و روغن مایع به برنج اضافه می کنیم ، سپس یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم تا بخار از قابلمه خارج نشود و برنج به خوبی دم بکشد. در پایان پس از آماده شدن باقالی پلو و ماهیچه ، غذا را سرو می کنیم.

همچنین ببینید : سبزی پلو با ماهیمیگو پلوزرشک پلو با مرغلوبیا پلو


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین