طرز تهیه ترشی لیته

ترشی لیته , طرز تهیه ترشی لیته , دستور ترشی لیته

ترشی لیته یکی از قدیمی ترین ترشی های ایرانی است که با مواد و روش های مختلفی تهیه می شود. در این آموزش یکی از کامل ترین روش های تهیه ترشی لیته را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای تست مقداری ترشی لیته تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه ترشی لیته در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم ترشی لیته
بادمجان۵۰۰ گرم
هویج۲ عدد
فلفل دلمه ای رنگی۲ عدد
کلم سفید¼ کلم متوسط
سیر۳ حبه
سرکه۵۰۰ گرم
سبزی ترشی۳۰۰ گرم
زردچوبهبه میزان کافی
نمکبه میزان کافی

طرز تهیه ترشی لیته

ابتدا بادمجان ها را بشویید و آبکشی کنید. پس از اینکه بادمجان ها را خشک کردید ، کلاه بالای بادمجان ها را جدا کنید. در ادامه بادمجان را به صورت کبابی بپزید و بگذارید سرد شوند ، سپس پوست بادمجان ها را جدا کنید و به همراه سیرها داخل غذاساز بریزید تا کاملا یکدست شوند.

هویج ، کلم پیچ سفید و فلفل دلمه ای را به صورت نگینی ریز خرد کنید و به مخلوط سیر و بادمجان اضافه کنید. می توانید هویج ، کلم پیچ سفید و فلفل دلمه ای را هم با غذاساز میکس کنید ولی برای زیبایی ترشی بهتر است آنها را نگینی خرد کنید.

سبزی ترشی را پس از خرد کردن به مواد دیگر اضافه کنید و مقداری نمک و زردچوبه به ترشی اضافه کنید. در مرحله پایانی ترشی را در یک ظرف مناسب بریزید و سرکه روی مواد بریزید. درب ظرف را محکم ببندید و اجازه دهید یک هفته در جای خشک و خنک بماند تا آماده شود.

نکات تهیه ترشی لیته

سبزی ترشی لیته

سبزی ترشی لیته به طور معمول ترکیبی یکسان از پونه ، نعناع ، گشنیز ، جعفری ، مرزه و ترخون است. یعنی برای مواد بالا از هر کدام ۵۰ گرم باید استفاده شود. برای داشتن طعم و عطر بهتر در ترشی لیته می توانید از سبزیجات محلی و کوهی خوش عطر بنا بر سلیقه خود استفاده کنید.

کپک زدن ترشی لیته

یکی از مهم ترین دلایل کپک زدن ترشی لیته این است که مواد ترشی قبل از خرد شدن دارای رطوبت هستند. قبل از خرد کردن مواد ترشی حتما آنها را با یک دستمال تمیز خشک کنید و پس از اینکه کاملا مطمئن شدید مواد ترشی دارای رطوبت نیستند انها را خرد کنید.

مطالب پیشنهادی : ترشی قارچترشی گل کلمترشی انبهترشی لبو


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین