خواص بادمجان

بادمجان

همه چیز در مورد بادمجان

بادمجان در زبان پارسی گذشته با نام های پانتگان و کهپَرک شناخته می شده است. زادگاه اصلی بادنجان به احتمال زیاد هندوستان است و این گیاه در تیره سیب زمینیان دسته بندی می شود. بادمجان می تواند در تمام مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد کند.

ارتفاع این گیاه در برخی مواقع می تواند تا یک و نیم متر هم برسد. از بادمجان در تهیه انواع ترشیجات ( مانند ترشی بادمجان ) و غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی ( مانند میرزا قاسمی ، کشک و بادمجان ، خورش بادمجان و … ) استفاده می شود.

خواص بادمجان

پیشگیری از چین و چروک پوست

یکی از خواص بادمجان جلوگیری از ایجاد چین و چروک روی پوست است. بادمجان جزو مواد غذایی به شمار می آید که حاوی مقادیر زیادی آب است. کم شدن آب موجود در بدن باعث خشک پوست و در نتیجه می تواند به ایجاد چین و چروک روی پوست بیانجامد.

مصرف متعادل بادمجان می تواند ذخیره آب بدن را به میزان قابل توجهی تامین کند. در نتیجه با مصرف مواد غذایی مانند بادمجان می توانیم از خشکی پوست و مشکلاتی مانند چین و چروک زودرس روی پوست جلوگیری کنیم.

خواص بادمجان,عوارض بادمجان,مضرات بادمجان,زیان های بادمجان,فواید بادمجان,بادمجان

پیشگیری از کم خونی

یکی از فواید بادمجان این است که می تواند در پیشگیری از ابتلا به کم خونی موثر باشد. بادمجان حاوی مقادیری آهن و مس است که این دو ماده معدنی برای ساخته شدن گلبول های قرمز در بدن ضروری هستند. بدون وجود آهن و مس تعداد گلبول های قرمز کاهش می یابد.

و این کاهش باعث کم خونی می شود. کم خونی می تواند سلامت فرد را به خطر بیاندازد و مشکلاتی مانند سردرد ، خستگی ، ضعف ، افسردگی و مشکلاتی دیگری به وجود آورد. توصیه می شود بادمجان را برای دریافت این دو ماده معدنی به صورت پخته مصرف کنید و از سرخ کردن آن بپرهیزید.

خواص گوجه فرنگی,عوارض گوجه فرنگی,مضرات گوجه فرنگی,زیان های گوجه فرنگی,فواید گوجه فرنگی,گوجه فرنگی

بادمجان مفید بیماری‌های تشنج‌زا

اگر میوه خام بادمجان را قطعه قطعه نموده و روی آن نمک پاشیده شود، آب تیره رنگی از آن خارج می‌شود که استفاده از آن ترشح عرق را در دست و پا و یا نقاط دیگر بدن بسیار کاهش می‌دهد.

این محقق گیاهان دارویی در خراسان جنوبی، با بیان اینکه مصرف بادمجان برای بیماری‌هایی که تشنج‌زا هستند مانند صرع اثرات مفیدی دارد، افزود: خاکستر میوه بادمجان با سرکه و استفاده موضعی آن در محل زگیل باعث از بین رفتن آن می‌شود.

بادمجان را حتماً باید بحالت کاملاً رسیده مصرف کرد زیرا خام آن طعم تلخ دارد و در کسانی‌که آسم و برونشیت دارند  باعث تحریک این بیماری‌ها می‌شود.

بادمجان اثر نرم کننده و مدر دارد و بعلت دارا بودن آهن در رفع کم خونی داروی موثری است.

 

خواص گوجه فرنگی,عوارض گوجه فرنگی,مضرات گوجه فرنگی,زیان های گوجه فرنگی,فواید گوجه فرنگی,گوجه فرنگی

بادمجان مفید برای جلوگیری از سکته قلبی

بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیت‌های حاصل از خوردن قارچ سمی است.

خوردن بادمجان گرفتگی رگ‌ها را باز می‌کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می‌دارد.

برگ‌ها و پوست سیاه بادمجان را اگر بجوشانند این جوشانده درمان اسهال خونی است و جوشانده ریشه بادمجان درمان بیماری آسم است.

از بادمجان می‌توان به عنوان مسکن برای تسکین درد استخوان شکسته و ضرب خورده استفاده کرد بدین طریق که باید بادمجان را در فر بگذارید که نیم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگیرید و بعد بمقدار نصف این مقدار آب به آن شکر قهوه‌ای اضافه کنید آنرا هم بزنید و بنوشید.

کاهش وزن و لاغری

یکی از خواص دیگر بادمجان این است که قدرت فوق العاده ای در کاهش چربی های شکمی و لاغری دارد. جالب است بدانید در ۱۰۰ گرم بادمجان فقط ۳۵ کالری انرژی دارد که همین کالری کم باعث شده است بادمجان مانند سبزیجاتی مانند کرفس و کدو سبز در لیست مواد غذایی لاغر کننده قرار بگیرد.

بادمجان ضمن اینکه میتواند به کاهش وزن کمک کند فواید بسیاری هم برای بدن دارد. البته نکته مهمی که در مصرف بادمجان باید مدنظر قرار دهید این است که بادمجان به صورت خام سمی است و باید پخته شود. ضمن اینکه برای رژیم لاغری باید از سرخ کردن بادمجان بپرهیزید.

خواص سیب زمینی,عوارض سیب زمینی,مضرات سیب زمینی,زیان های سیب زمینی,فواید سیب زمینی,سیب زمینی

زیان های بادمجان

ایجاد حساسیت

بادمجان با اینکه فواید بیشماری دارد اما برای همه افراد مناسب نیست و ممکن است عوارضی هم داشته باشد. از عوارض بادمجان در برخی افراد که دچار حساسیت به بادمجان هستند می توان به چشم درد ، خارش و کهیر زدن روی پوست اشاره کرد.

خواص بادمجان,عوارض بادمجان,مضرات بادمجان,زیان های بادمجان,فواید بادمجان,بادمجان

همچنین بخوانید: دلمه بادمجانخورش بادمجانرولت بادمجان

❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین