طرز تهیه آش ترش

آش ترش , طرز تهیه آش ترش شمالی , دستور پخت آش ترش مازندران

آش ترش یکی از انواع آش های ایرانی است و اصالت این آش متعلق به مازندران می باشد. این آش خوشمزه را در گذشته با سبزیجات معطر و دارویی طبخ می کرده اند که علاوه بر طعم خوبش خاصیت های زیادی نیز برای بدن داشته است. در مازندارن برای پخت این از سبزی های محلی مثل چوچاق  استفاده می وشد ولی چون این سبزی های محلی در همه جا موجود نیست می توانید از ترکیب اسفناج ، تره ، گشنیز و جعفری به یک اندازه استفاده کنید. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر آش ترش تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آش ترش در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم آش ترش
لوبیا چیتی۱ لیوان
باقلا۱ لیوان
عدس۱ لیوان
برنج نیم دانهنصف لیوان
جغندر۲ عدد
سیر۶ عدد
سبزی آش۵۰۰ گرم
شکربه میزان کافی
رب اناربه میزان کافی
روغن مایعبه میزان کافی
نمکبه میزان کافی

طرز تهیه آش ترش

برای تهیه آش ترش اولین کاری باید انجام دهید این است که از شب قبل باقلا ، لوبیا چیتی و عدس را در سه کاسه جداگانه با مقداری آب بخیسانید و تا روز بعد چند بار آب آنها را عوض کنید تا نفخ شان گرفته شود. برای شروع آشپزی ابتدا چغندرها را پوست بگیرید و به صورت ریز خرد کنید.

در ادامه سبزی آشی را نیز به صورت ساطوری ریز خرد کنید. درون قابلمه ای آب زیادی بریزید سپس باقلا ، عدس و لوبیا چیتی را به همراه چغندر خرد شده را درون قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا زمانی که حبوبات بپزند.

پس از اینکه حبوبات پخته شدند برنج نیم دانه را به قابلمه اضافه کنید. پس از ۱۵ دقیقه سبزی های خرد شده را نیز اضافه کنید و حرارت را ملایم تر کنید و درب قابلمه را باز بگذارید تا آش جا بیفتد. در این مرحله اگر درب قابلمه را بگذارید سبزی آش بد رنگ می شود.

سیرها را به همراه مقداری نمک و روغن در یک تابه تفت دهید تا طلایی شوند ، سپس وقتی آش جا افتاد چند قاشق شکر و مقداری رب انار و نصف سیر داغ ها را اضافه کنید و ۱۵ دقیقه دیگر بگذارید بپزد سپس درون کاسه بکشید و با نصف دیگر سیر داغ تزئین کنید.

همچنین ببینید : آش اسفناجآش شله قلمکارآش دوغآش جو


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین