طرز تهیه خورش گمج کباب

طرز تهیه خورش گمج کباب مجلسی , دستور پخت خورش گمج کباب گیلانی شمالی

خورش گمج کباب

امروز قصد معرفی یک خورش سنتی و محلی را داریم که بسیار خوشمزه و مجلسی است و به استان گیلان تعلق دارد . نام این خورش گمج کباب است و علت نامگذاری این خورش به این نام ، دیگی گِلی و محلی است که گیلانی ها به آن گمج میگویند

و غذا در این دیگ طبخ میشود .افراد بسیاری با شنیدن نام این خورش ، یاد کباب میفتند و فکر میکنند این غذا باید نوعی کباب باشد یا در کنار کباب سرو میشود اما اینطور نیست و این تنها یک سوتفاهم و تقکر اشتباه است .

این خورش بخاطر داشتن سبزیجات محلی بسیار خوشمزه و مفید است  و حتما باید یکبار این خورش خوشمزه را در زندگیتان امتحان کنید تا طعم خوبش تا سالیان سال در ذهنتان ماندگار شود . این خورشت اصولا با گوشت قرمز پخته و طبخ میشود

اما شما میتوانید از گوشت های نظیر گوشت مرغ و بوقلمون و اردک هم استفاده کنید و انتخاب گوشت در این خورش کاملا سلیقه ای و مطابق میل شماست . این خورش برای هر نفر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری دارد و میتوان گفت جز غذاهای پرکالری محسوب میشود .

در ادامه طرز تهیه و پخت خورشت گمج کباب را با تمام نکات آموزشی آن در اختیار شما قرار میدهیم . مقدار موادی که در زیر قرار گرفته شده برای ۴ نفر است . اگر میخواهید برای تعداد بیشتری این غذا را تهیه کنید باید مقدار مواد را بیشتر کنید.

مواد لازم خورش گمج کباب
گوشت خورشتی۶۰۰ گرم
مغز گردو۳۰۰ گرم
پیاز نسبتا بزرگ۱ عدد
سبزی خورشتی۴۰۰ گرم
رب انار۲ قاشق غذاخوری
آب انار۲ قاشق غذاخوری
روغن مایعبه مقدار لازم
فلفل سیاه و نمک و زردجوبهبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورش گمج کباب

یک پیاز نسبتا بزرگ انتخاب کنید . پیاز را بشویید و پوستش را بگیرید . پیاز را به شکل خلالی برش داده و خرد کنید . یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و روی شعله گاز قرار دهید . کمی روغن درون قابلمه بریزید و زمانی که داغ شد پیاز را به قابلمه اضافه کنید .

پیاز را تفت دهید تا خوب نرم و شفاف بشود . زمانی که پیاز نرم شد زمان اضافه کردن زردچوبه است . باید زردچوبه را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا جذب پیاز شود . گوشت خورشتی که به شکل تکه ای و قورمه ای برش داده اید را به پیاز اضافه و خوب با هم تفت دهید .

کمی گوشت را تفت داده ، سپس رب گوجه را با رب انار و آب انار به قابلمه بیافزایید و خوب با هم ترکیب و تفت دهید . در ادامه سبزیجات خرد شده را با گردویی که ساییده شده به محتویات قابلمه اضافه کنید . دقایقی تمام مواد را با هم تفت بدهید .

سپس چند لیوان آب داغ به قابلمه بیافزایید و حرارت زیر فابلمه را کم کنید . به خورش اجازه دهید تا خوب جا بیفتد . برای خوشمزه تر شدن و بهتر جا افتادن این خورش بهتر است که از دیگ گمج استفاده کنید .

در نیم ساعت پایانی پخت نمک و فلفل سیاه را افزوده و مزه خورش را چک کنید و اگر کم و کاستی وجود داشت آن را برطرف کنید . زمانی که خورش آماده شد آن را به همراه نان و یا یرنج سرو کرده و از میل کردنش لذت ببرید .

یکی از نکات مهم درباره خورش گمج کباب این است که این خورش کم آب سرو میشود پس باید به خورش زمان بدهید تا آبش کم شود و خوب روغن بیاندازد . یکی از نکات مهم دیگر برای روغن افتادن روی خورش گمج کباب این است

که باید در چند مرتبه و در زمان های متفاوت ، کمی آب سرد به خورش اضافه کنید . این کار به گردو شوک وارد میکند و باعث میشود روغن بیشتری از آن خارج شود .

خورش گمج کباب با مرغ

این خورشت به شکل رایج در گیلان با گوشت های قرمز نظیر گوشت گوساله و گوسفند سرو میشود اما بسیاری از افراد به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ و اردک هم استفاده میکنند . اگر میخواهید گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید

بهتر است مقدار بیشتری گوشت در نظر بگیرید . برای گوشت قرمز در دستور بالا ۶۰۰ گرم توصیه شده است اما شما برای گوشت مرغ ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم در نظر داشته باشید . نحوه پخت این غذا با گوشت مرغ تفاوت چندانی با دستور تهیه بالا ندارد .

تنها تفاوت این است که گوشت مرغ سریعتر پخته میشود و شما میتوانید نمک غذا را در همان ابتدای پخت به گوشت اضافه کنید زیرا نگرانی برای دیرپز شدن گوشت ندارید .

سبزی خورش گمج کباب

در شمال کشور و استان گیلان ، برای سبزی خورشتی این غذا از سبزیجات محلی نظیر چوچاق استفاده میشود . متاسفانه در شهرهای دیگر این سبزی پیدا نمیشود و شما میتوانید به جای چوچاق از جعفری و گشنیز و تره به مقدار یکسان برای خورش استفاده کنید .

همچنین ببینید : خورش طلا کولهخورش مطنجنخورش آلو مسماخورش فسنجون


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین