طرز تهیه آش دندونی

آش دندانی , آش دندونی , طرز تهیه آش دندونی , دستور پخت آش دندونی

آش دندونی یا آش دندانی همانطور که از نامش مشخص است مرتبط با دندان است. این آش را زمانی طبخ می کنند که کودک اولین دندان خود را در آورده است. آش دندونی یک بهانه خوشمزه برای جمع شدن افراد فامیل دور هم است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر آش دندونی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آش دندونی در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم آش دندونی
گوشت گوسفندی۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
جونصف لیوان
لوبیا چیتینصف لیوان
لوبیا قرمزنصف لیوان
لوبیا چیتینصف لیوان
عدسنصف لیوان
نخودنصف لیوان
برنجنصف لیوان
گندمنصف لیوان
پیاز داغبه اندازه کافی
نعناع داغبه اندازه کافی
کشکبه اندازه کافی
فلفل سیاهبه اندازه کافی
نمکبه اندازه کافی
دارچینبه اندازه کافی

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا نخود ، لوبیاقرمز ، لوبیا چیتی را از شب قبل می خیسانیم و در صورت امکان چند بار آبشان را تعویض می کنیم تا علاوه بر برطرف شدن نفخ شان راحت تر پخته شوند. برای شروع کار ، ابتدا نخود و لوبیا ها را به همراه مقداری آب داخل یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا بپزند و کاملا نرم شوند.

در ادامه گوشت را به همراه یک عدد پیاز ، مقداری دارچین و آب داخل یک قابلمه دیگر می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا گوشت بپزد و کاملا نرم شود. عدس ، جو ، گندم و برنج  را به همراه مقداری آب در قابلمه اصلی که برای پخت آش در نظر گرفته ایم می ریزیم.

بهتر است برنج ، جو و گندم را قبل از پخت حدود ۱ ساعت بخیسانیم. پس از اینکه نخود و لوبیا ها پختند آنها را به قابلمه اصلی منتقل می کنیم. در ادامه پس از پختن گوشت آنرا ریش ریش می کنیم و به همراه آب گوشت به آش اضافه می کنیم.

در مرحله بعدی مقداری پیاز داغ و کشک به آش اضافه می کنیم و  پس از اینکه نمک و فلفل سیاه آش را اندازه کردیم اجازه می دهیم آش با حرارت ملایم جا بیفتد. در پایان پس از اینکه آش آماده شد آنرا با نعناع داغ ، کشک و پیاز داغ تزیین می کنیم.

نکات پخت آش دندونی

استفاده از قلم

برای خوشمزه تر شدن و لعاب دار شدن آش دندونی در برخی شهرها از قلم گوساله استفاده می شود. اگر عصاره قلم را هم داشته باشید ، به راحتی می توانید به آش اضافه کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. این کار هم طعم آش را خوشمزه تر می کند هم باعث لعاب بیشتر آش می شود.

همچنین ببینید : آش رشتهآش جوآش دوغآش شله قلمکار


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین