طرز تهیه دلمه برگ مو

دلمه برگ مو, dolme barg mo ,طرز تهیه دلمه برگ مو,دستور پخت دلمه برگ مو, ngli fv' l,

دلمه برگ مو یکی از معروف ترین انواع دلمه است. تقریبا در اواسط فصل بهار می توانید بهترین نوع برگ مو را برای درست کردن دلمه برگ مو در بازار پیدا کنید. دلمه برگ مو هم به عنوان پیش غذا سرو می شود هم به عنوان غذای اصلی. در این آموزش کامل ترین روش پخت دلمه برگ مو را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید برای ۴ نفر دلمه برگ مو تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه دلمه برگ مو در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم دلمه برگ مو
سبزی دلمه۲۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
برنج۲ لیوان
پیاز۱ عدد
لپه۱۰۰ گرم
ماست۱ لیوان
برگ موبه میزان کافی
روغنبه میزان کافی
فلفل سیاهبه میزان کافی
نمکبه میزان کافی

دستور پخت و طرز تهیه

بهتر است لپه را از شب قبل در آب بخیسانیم تا نفخش برطرف شود و در زمان پختن سریعتر بپزد. لپه را با مقداری آب می پزیم و کنار می گذاریم. برنج را نیم ساعت در آب می خیسانیم و پس از گذشت این زمان با چند لیوان آب و کمی نمک می گذاریم برنج نیم پز شود.

باید برنج طوری پخته شود که اطراف دانه های برنج نرم و مغز سفت باشد. پس از پختن برنج آن را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. حالا در یک تابه بزرگ پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و با مقداری روغن تفت می دهیم تا طلایی رنگ شود.

پس از نرم شدن پیاز ، گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم. تفت دادن را ادامه می دهیم تا گوشت رنگش تغییر کند و تقریبا پخته شود. پس از اینکار تابه را از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم تا مخلوط گوشت سرد شود.

سبزی دلمه را یا باید به صورت ساطوری ریز خرد کنیم یا اینکه چرخ کنیم. وقتی مخلوط گوشت سرد شد سبزی ساطوری شده را به همراه ماست ، لپه و برنج به آن اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

حالا برگ موها را می شوییم. اگر برگ موها تازه باشد باید ۱ یا ۲ دقیقه در آب جوش قرار داده شوند تا زمان پیچاندن دلمه نشکنند. برگ مو باید به پشت روی سطح کار قرار گیرد و با قاشق مقداری از مایه دلمه را روی برگ مو می ریزیم.

دلمه ها را می توانیم به دو صورت بپیچانیم . روش اول به صورت بقچه ای است که از یک سمت شروع می کنیم و تمام قسمت های خارجی دلمه را به سمت وسط جمع می کنیم و دلمه ها را به ترتیب در یک ظرف می گذاریم تا باز نشوند.

روش دوم پیچاندن لوله ای است که بعد از قرار دادن مایه دلمه برگ را مانند لوله جمع می کنیم و سر و ته برگ را به داخل دلمه برمی گردانیم. به همین صورت تمام دلمه ها را می پیچانیم. حالا کف قابلمه ای را با روغن چرب می کنیم.

و تمام دلمه ها را با دقت در قابلمه می چینیم. اگر احتمال باز شدن دلمه را می دهید یک کاسه کوچک روی دلمه ها قرار دهید تا از باز شدن آنها جلوگیری کند. پس از اینکه تمام دلمه ها را در قابلمه چیدیم ۲ لیون آب به قابلمه اضافه می کنیم.

حدود ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری هم روغن به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و تقریبا تبخیر شود سپس حرارت را کم می کنیم تا دلمه ها به آرامی پخته شوند. پس از آماده شدن غذا در ظرف مورد نظر می چینیم و سرو می کنیم.

دلمه برگ مو,طرز تهیه دلمه برگ مو,دستور پخت دلمه برگ مو

نکات تهیه دلمه برگ مو

سبزی دلمه ای

همانظور که می دانید معروف ترین دلمه برگ مو متعلق به شهرهایی مثل اردبیل و تبریز است که در این مناطق اکثرا دلمه را با سبزیجات معطر و کوهی تهیه می کنند. سبزی دلمه مرسوم در اکثر شهرهای کشورمان شامل نعناع ، ترخون ، مرزه ، شوی ، پیازچه و جعفری می شود که به سلیقه خود می توانید از سبزیجات کوهی و دارویی هم در سبزی دلمه خود استفاده نمایید.

دلمه برگ مو,طرز تهیه دلمه برگ مو,دستور پخت دلمه برگ مو


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین