طرز تهیه خورش کرفس

خورش کرفس, khoresh karafs , خورشت کرفس,طرز تهیه خورش کرفس, o,va ;vts , دستور پخت خورش کرفس

طرز تهیه خورش کرفس

خورش کرفس یکی از خورش های اصیل و محبوب ایرانی است. مواد اصلی تشکیل دهنده خورش کرفس عبارتند از گوشت ، کرفس و جعفری. البته در بعضی مواقع مانند قورمه سبزی در این خورش هم از لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز استفاده می شود. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر خورشت کرفس تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه خورش کرفس در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم خورش کرفس
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
ساقه کرفس۴۰۰ گرم
برگ کرفس۲۰۰ گرم
لوبیا چیتی۲۰۰ گرم
جعفری۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
رب انار۱ قاشق غذاخوری
نعناع خشک۱ قاشق مرباخوری
روغن مایعبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
زردچوبهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

برای تهیه خورش کرفس استفاده از لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز اختیاری است. اگر تمایل دارید از لوبیا چیتی در خورش کرفس خود استفاده کنید لوبیا را از شب قبل در آب خیس دهید و در صورت امکان چند بار آبش را عوض کنید تا نفخش گرفته شود.

 

در مرحله اول ساقه ها و برگ های کرفس را به اندازه مناسب خرد می کنیم و با مقداری روغن در یک تابه به خوبی تفت می دهیم. به مدت ۱۰ دقیقه کرفس ها را تفت می دهیم سپس جعفری را خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. در آخر نعناع خشک را به تابه اضافه می کنیم.

 

حدود ۵ دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم سپس تابه را از روی حرارت بر میداریم و کنار می گذاریم. در یک قابلمه مناسب پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن مایع تفت می دهیم تا رنگ پیاز کمی تغییر کند و نرم شود.

 

گوشت را باید مانند گوشت خورش قورمه سبزی خرد کنیم سپس به قابلمه اضافه کنیم . بعد از کمی تفت دادن گوشت کمی زردچوبه و فلفل سیاه به مواد اضافه می کنیم. بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد لوبیا های نیم پز شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

 

برای اینکه در این مرحله برای نیم پز شدن لوبیا چیتی معطل نشویم بهتر است لوبیا چیتی را با ۳ لیوان آب قبل از شروع به پخت خورش در قابلمه ای جداگانه ۱ ساعت بگذارید با حرارت ملایم نیم پز شود. بعد از اضافه کردن لوبیا چیتی به خورش مواد را کمی تفت می دهیم.

 

 

در این مرحله مخلوط کرفس و سبزیجات دیگر را که در مرحله اول سرخ کردیم به قابلمه خورش اضافه می کنیم. سپس ۴ لیوان آب روی مواد می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم. در این مرحله حرارت زیر خورش را کم می کنیم تا حدود ۳ ساعت به آرامی بپزد.

 

در پایان کار زمانی که ۱۰ دقیقه مانده که خورش را از روی حرارت بر داریم نمک و رب انار را به خورش اضافه می کنیم. رب انار مانند خورش فسنجان طعم خیلی خوبی به خورش کرفس می دهد. پس از آماده شدن خورش به همراه برنج سرو می کنیم.

 

نکات تهیه خورش کرفس

انتخاب کرفس مناسب

شاید در برخی مواقع دیده باشید که کرفس های موجود در خورش کرفس خیلی خشک هستند و طعم خوبی هم ندارند. این موضوع به این دلیل است که کرفس های استفاده شده در این خورش جوان و تازه نبوده اند. بهتر است برای تهیه خورش کرفس از کرفس های جوان و نازک استفاده نمایید.

 

گوشت خورش کرفس

برای خوشمزه تر شدن خورشت کرفس توصیه می شود از گوشت سر دست گوسفند یا گوشت مغز ران گوساله استفاده کنید. البته در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید از گوشت های سفید مانند گوشت بلدرچین ، گوشت مرغ و … نیز استفاده کنید.

 

زمان پخت گوشت گوسفندی سریع تر از گوشت گوساله می باشد. بنابراین دقت کنید که اگر گوشت گوسفندی استفاده می کنید کرفس را بعد از سرخ کردن گوشت اضافه کنید و چنانچه از گوشت گوساله استفاده می نمایید ، اجازه دهید تا گوشت و سبزی مقداری بپزند و سپس کرفس را اضافه کنید.

همچنین ببینید : خورش قورمه سبزیخورش قیمه • خورش فسنجان • خورش هویج


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین