طرز تهیه کوکو عدس

کوکو عدس,koo koo adas,طرز تهیه کوکو عدس,دستور پخت کوکو عدس,;,;, UNS

طرز تهیه کوکو عدس

یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ای که می توانید با عدس تهیه کنید کتلت و یا کوکوی عدس است. عدس یکی از مقوی ترین حبوبات است که مصرف روزانه آن می تواند قوای جسمانی ما را تقویت کند. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۳ تا ۴ نفر کوکو عدس تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه کوکو عدس در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم کوکو عدس
عدس۵۰۰ گرم
سیب زمینی۱ عدد
پیاز۱ عدد
تخم مرغ۳ عدد
پودر سیر۱ قاشق چایخوری
آرد سوخاری۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه کوکو عدس

ابتدا عدس را از شب قبل یا حداقل چند ساعت قبل در آب می خیسانیم تا نرم شود و راحت تر پخته شود. پس از خیس خوردن عدس آن را به همراه مقداری آب داخل یک قابلمه می ریزیم. سپس سیب زمینی را پوست می گیریم.

 

و سیب زمینی را هم داخل قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم تا عدس و سیب زمینی با حرارت ملایم کاملا بپزند. پس از آماده شدن عدس و سیب زمینی آنها را باید له کنیم . این کار را می توانیم با میکسر یا گوشکوب انجام دهیم.

 

حالا یک کاسه بزرگ برای آماده کردن مایه کوکوی عدس بر می داریم و پیاز را با رنده ریز در آن رنده می کنیم. پیاز رنده شده را با دست فشار می دهیم و آبش را جدا می کنیم. آب پیاز باعث می شود کوکوی ما هنگام سرخ شدن از هم جدا شود.

 

حالا مخلوط سیب زمینی و عدس را به همراه پودر سیر ، نمک ، فلفل سیاه به پیاز آب گرفته شده اضافه می کنیم. تخم مرغ ها را در ظرفی جداگانه خوب می زنیم سپس به مایه کوکو اضافه می کنیم. حالا مواد را خوب مخلوط می کنیم.

 

زمانی که مواد به خوبی مخلوط و یکدست شدند کم کم آرد سوخاری را اضافه می کنیم تا زمانی که مایه کوکو کمی خودش را بگیرد آرد سوخاری اضافه می کنیم. البته توجه داشته باشید باید به مقداری آرد سوخاری اضافه کنیم که بتوانیم کوکوها را شکل بدهیم.

 

 

اضافه کردن بیش از حد آرد سوخاری می تواند باعث سفت شدن مایه کوکو شود. حالا نوبت به سرخ کردن کوکوی عدس می رسد. برای این منظور مقداری روغن مایع در تابه می ریزیم و اجازه می دهیم تا کاملا داغ شود.

 

پس از داغ شدن روغن مقداری از مایه کوکو بر می داریم و در دست به صورت دایره شکل حالت می دهیم و کمی صافش می کنیم و داخل روغن می اندازیم. روش شکل دادن کتلت عدس دقیقا مانند کوکوی سیب زمینی است.

 

پس از اینکه قسمت زیرین کوکوها سرخ شد آنها را برمی گردانیم تا قسمت دیگرشان نیز سرخ شود. البته اگر دوست داشته باشید می توانید این کوکو را مانند کوکوی سبزی به صورت یکجا داخل تابه بریزید و سرخ کنید.

 

پس از اینکه دو طرف کوکو سرخ شد و آماده شد آن را در دیس مخصوص بچینید و می توانید آن را همراه با گوجه و خیارشور و موارد دلخواه همراه با نان سرو نمایید. ترجیحا سعی کنید که کوکو داغ داغ سرو شود زیرا کوکوی سرد شده طعم خاص آن را نشان نخواهد داد.

 

نکات تهیه کوکو عدس

آرد مخصوص کوکو عدس

اگر آرد سوخاری در دسترس نداشتید می توانید از آرد نخودچی هم استفاده کنید. برای سوخاری کردن آرد سفید خام هم می توانید آرد را به همراه مقداری کمی روغن داخل یک تابه کوچک بریزید و آنقدر تفت دهید تا رنگش قهوه ای کم رنگ شود.

شکننده شدن کوکو عدس

کوکوی عدس به خاطر مواد موجود در آن پس از اینکه کاملا سرخ می شود حالت شکننده ای دارد و مطمئنا هیچ خانمی دوست ندارد کوکوهای خرد شده روی میز غذا بگذارد. به همین دلیل پس از سرخ شدن کوکو با دقت آن را از تابه خارج و در ظرف مورد نظر بگذارید.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین