طرز تهیه دمپختک

دمپختک , طرز تهیه دمپختک , دستور پخت دمپختک , nl oj

دمپختک

دمپختک یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه است ، دستور پخت آن بسیار آسان است و به راحتی می توانید آنرا در منزل تهیه کنید. این غذای خوشمزه با نام دمی باقالی هم شناخته می شود.

در این آموزش کامل ترین روش طرز تهیه دمپختک را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر دمپختک تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه دمپختک در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم دمپختک
برنج۴ پیمانه
باقالی دمپختک۱٫۵ پیمانه
کره۱ قالب ۵۰ گرمی
پیاز متوسط۳ عدد
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبهبه اندازه کافی
روغن مایعبه اندازه کافی

طرز تهیه دمپختک

دو ساعت قبل از شروع آشپزی باقالی ها را به همراه مقداری آب داخل یک ظرف مناسب بریزید تا خوب خیس بخورند و نرم شوند. در مرحله اول پیازها را به صورت خلالی خرد می کنیم سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

کره را به همراه کمی روغن مایع به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم کره به خوبی ذوب شود سپس پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا پیاز نرم و سبک شود. اگر از کره به تنهایی استفاده شود ممکن سات بسوزد و طعم غذا را خراب کند.

پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می کنیم. تفت دادن را ادامه می دهیم تا زمانی که پیاز با ادویه ها یکدست شود. در ادامه باقالی را آبکشی می کنیم و به پیاز تفت داده شده اضافه می کنیم.

باقالی را هم کمی تفت می دهیم تا سرخ شود سپس یک لیوان آب اضافه می کنیم. در این مرحله حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید سپس مجددا حرارت را ملایم کنید تا باقالی ها بپزند و آب داخل قابلمه تبخیر شود.

یک قابلمه دیگر روی حرارت قرار می دهیم و چند لیوان آب و مقداری نمک به آن اضافه می کنیم. در ادامه برنج را که از قبل خیسانده ایم به قابلمه روی حرارت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب جوش بیاید تا برنج نرم شود.

زمانی که اطراف دانه های برنج نرم و مغزشان سفت بود باید برنج را آبکشی کنیم. در این مرحله برنج را آبکش می کنیم. در مرحله بعدی برنج را با باقالی مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم. یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم

و مقداری روغن مایع داخلش میریزیم. ته دیگ را به سلیقه خودتان می توانید از نان لواش یا سیب زمینی حلقه شده استفاده کنید.  اجازه دهید ته دیگ کمی سرخ شود سپس مخلوط برنج و باقالی را داخل قابلمه بریزید.

روی درب قابلمه یک دستمال تمیز بپیچید و اجازه دهید دمپختک به آرامی دم بکشد. حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز است تا دمپختک به طور کامل دم بکشد. پس از اینکه دمپختک آماده شد آنرا به هم تخم مرغ نیمرو شده سرو می کنیم.

همچنین ببینید : کلم پلو شیرازیاستانبولی پلومیگو پلوباقالی پلو با ماهیچه


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین