طرز تهیه کله جوش

کله جوش , طرز تهیه کله جوش , دستور پخت کله جوش

کله جوش یکی از غذاهای قدیمی و سنتی ایران است. کله جوش در گذشته یکی از غذاهای اصلی در برخی شهرها مانند اصفهان محسوب می شده است. در این آموزش کامل ترین دستور پخت کله جوش را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر کله جوش تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه کله جوش در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم کله جوش
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
کشک۲۰۰ گرم
مغز گردو۱۰۰ گرم
آرد۲ قاشق غذاخوری
نعناع خشک۲ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد
زردچوبهبه اندازه کافی
فلفل سیاهبه اندازه کافی
نمکبه اندازه کافی

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا پیاز ها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم ، سپس به همراه مقداری روغن مایع درون یک تابه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. تفت دادن پیاز را ادامه می دهیم تا نرم شود. در ادامه مغز گردوها را خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم.

تفت دادن را ادامه می دهیم تا گردوها هم نرم شوند سپس مخلوط پیاز داغ و گردو را کنار می گذاریم. در مرحله بعدی گوشت چرخ کرده را به همراه زردچوبه ، نمک و فلفل سیاه به خوبی ورز می دهیم ، سپس به شکل گلوله های کوچک مانند کوفته قلقلی حالت می دهیم.

مقداری روغن در یک تابه می ریزیم و گلوله های کوچک گوشت چرخ کرده را سرخ می کنیم و کنار می گذاریم. یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و ۵ لیوان آب درونش می ریزیم  ، سپس آرد را به صورتی که گلوله نشود داخل آب می ریزیم.

اجازه می دهیم آب به جوش بیاید ، سپس مقداری ادویه به همراه کشک به آب اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا کشک در آب حل شود. حدود ۱۰ دقیقه پس از اضافه کردن کشک مخلوط پیاز و گردو را به همراه کوفته های قلقلی به قابلمه اضافه می کنیم.

اجازه می دهیم کله جوش با حرارت ملایم جا بیفتد سپس در پایان پخت نعناع خشک را به قابلمه اضافه می کنیم و پس از ۱۰ دقیقه غذا را از روی حرارت بر می داریم. در آخر کله جوش را به همراه سبزی خوردن و نان سرو می کنیم. برای تزیین این غذا می توانیم از مغز گردو و نعناع داغ استفاده کنیم.

همچنین ببینید : آش جوآش رشته


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین