طرز تهیه عدس پلو

عدس پلو, adas polo ,طرز تهیه عدس پلو,دستور پخت عدس پلو, uns \g,

عدس پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که علاوه بر طبخ آن در منزل ، برای مراسم های مذهبی به صورت نذری بین مردم پخش می شود. مواد تشکیل دهنده این غذا برنج ، عدس است که با مواد مختلفی مثل گوشت چرخ کرده و کشمش هم طبخ می شود. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر عدس پلو تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه عدس پلو در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم عدس پلو
برنج۳ پیمانه
عدس۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
کشمش۱ پیمانه
پیاز۲ عدد
سیر۲ حبه
زعفران۴ قاشق غذاخوری
کره۱ قاشق غذاخوری
روغن مایعبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا برنج را با توجه به نوع آن به خوبی می خیسانیم ، سپس آنرا به همراه چند لیوان آب و مقداری نمک در یک قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم برنج ها به صورتی پخته شود که اطراف آنها نرم و مغز آن سفت و خام باشد. سپس برنج را با آب ولرم آبکش می کنیم.

 

بهتر است عدس را از شب قبل در مقداری آب قرار دهیم تا خوب نرم شود و راحت تر بپزد. عدس را به همراه دو لیوان آب در یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و اجازه می دهیم خوب بپزد و آب داخل قابلمه کاملا تبخیر شود.

 

در این مرحله یکی از پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم و در یک تابه مناسب با مقداری روغن تفت می دهیم. پس از اینکه پیاز نرم شد عدس را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم و مواد را خوب تفت می دهیم.

 

پس از اینکه مواد را خوب تفت دادیم تابه را از روی حرارت بر می داریم. حالا مقداری روغن در قابلمه ای که برای عدس پلو آماده کرده ایم می ریزیم و برای ته دیگ به دلخواه از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده استفاده می کنیم.

 

پس از گذاشتن ته دیگ برنج و عدس را به صورت لایه لایه داخل قابلمه می ریزیم و پس از اینکه تمام مواد را داخل قابلمه ریختیم ، نصف لیوان آب و روغن روی برنج می ریزیم و حرارت را کمی زیاد می کنیم تا غذا بخار کند.

 

 

پس از اینکه غذا شروع به بخار کردن کرد درب قابلمه را با پارچه ای تمیز یا دم کنی می بندیم و حرارت را ملایم می کنیم تا عدس پلو به خوبی دم بکشد. حالا باید مایه گوشت و کشمش را تهیه کنیم. برای این منظور پیاز باقیمانده را به صورت نگینی خرد می کنیم.

 

سپس آنرا در یک تابه با مقداری روغن تفت می دهیم تا نرم شود. پس از آن سیرها رنده می کنیم و به همراه گوشت چرخ کرده به تابه اضافه می کنیم. مواد را تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند ، سپس نمک و فلفل سیاه را اضافه می کنیم.

 

بهتر است کشمش ها را حداقل نیم ساعت در آب بخیسانیم. در مرحله بعد کشمش ها را به تابه اضافه می کنیم و خوب مواد را تفت می دهیم. در پایان مایه گوشت را از روی حرارت بر می داریم و برای تزیین غذا کنار می گذاریم.

 

پس از اینکه عدس پلو آماده شد آنرا داخل دیس می کشیم و با مایه گوشت و کشمش آنرا تزیین می کنیم. برای تهیه برنج زعفرانی کره آب شده را به همراه مقدار کمی برنج و زعفران دم کرده مخلوط می کنیم و برای تزیین عدس پلو از آن استفاده می کنیم.

 

در صورت تمایل و برای زیباتر شدن ظرف سرو غذا می توانید تزئین پلو را با گوشت چرخ کرده بصورت توپی شکل و گرد گرد انجام دهید. به این صورت دیس عدس پلو مجلسی تر و خوش رنگ و لعاب تر خواهد بود.

 

برای افرادی که کشمش را بعنوان شیرین کننده غذا نمی پسندند نیز خوردن خرما را پیشنهاد می کنیم که البته می توانند آن را کمی با کره تفت بدهند و سپس نوش جان کنند.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین