طرز تهیه آش جو

آش جو,ash joo,طرز تهیه آش جو,دستور پخت آش جو,Ha [,

آش جو یکی از معروف ترین آش های ایرانی است که در مناطق مختلف کشور به روش های مختلفی طبخ می شود. این آش متعلق به استان مرکزی است. مواد اصلی تشکیل دهنده آش جو سبزی آشی ، حبوبات ، جو و کشک هستند. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۶ نفر آش جو تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آش جو در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم آش جو
جو۱ پیمانه
سبزی آش۱ کیلوگرم
لوبیا چیتینصف پیمانه
عدسنصف پیمانه
نخودیک پیمانه
پیاز داغبه میزان لازم
نعناع داغبه میزان لازم
کشکبه میزان لازم
زعفرانبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

در ابتدا بهتر است حبوبات را قبل از شروع به آشپزی چند ساعت در آب بخیسانیم تا نفخ شان برطرف شود ضمن اینکه این کار باعث می شود که حبوبات راحت تر پخته شوند. جو ، لوبیا چیتی و نخود را به همراه مقداری آب داخل یک قابلمه می ریزیم.

حرارت را روی متوسط می گذاریم تا حبوبات زودتر پخته شوند ( حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان می برد تا حبوبات پخته شوند ) . پس از مدتی عدس را نیز اضافه می کنیم. دلیل اینکه عدس را حدود ۱ ساعت بعد به دیگر حبوبات اضافه می کنیم این است که عدش زودتر از باقی مواد می پزد.

در اواخر پخت حبوبات می توانیم برای طعم دهی بهتر مقداری آب گوشت به آش اضافه کنیم . بعد از اینکه حبوبات پخت نوبت اضافه کردن سبزی است. سبزی آش را پس از شستشو به خوبی خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

در اینجا زعفران دم کرده را به همراه نمک و فلفل سیاه به آش جو اضافه می کنیم. سپس نیمی از پیاز داغ و نعناع داغ را به آش اضافه می کنیم. درب قابلمه را می گذاریم تا با حرارت ملایم حدود ۴۵ دقیقه آش به آرامی جا بیفتد.

حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به پایان پخت آش ، کشک را با مقداری آب جوش رقیق می کنیم و به آش جو اضافه می کنیم. در صورتی که می خواهید آش جو بدون کشک تهیه نمایید می توانید این مرحله را از دستور پخت خود حذف نمایید.

آش جو,طرز تهیه آش جو,دستور پخت آش جو

سبزی آش جو

سبزی آش جو شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج یا برگ چغندر است. سبزی آشی را باید نسبت به سبزی خورشتی درشت تر خرد کرد. می توانید از سبزی فروشی ها سبزی آماده و خرد شده آشی تهیه نمایید. بهتر است اسفناج یا برگ چغندر را به صورت درشت تر از باقی سبزیحات آشی خرد کنید.

آش جو,طرز تهیه آش جو,دستور پخت آش جو

آش جو با گوشت یا سیرابی

آش جو در اراک با سیراب و شیردان طبخ می شود و طعم خاصی دارد البته بخاطر وجود سیرابی برخی افراد علاقه ای به این آش ندارند. در صورتی که سیرابی دوست ندارید می توانید از گوشت هم در آش جو استفاده کنید که طعم خوبی به این آش می دهد.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین