طرز تهیه ساطری پلو

طرز تهیه ساطری پلو,ساطری پلو,shxvd \g,,satri polo,ساطری پلو خراسانی

طرز تهیه ساطری پلو

از پلوهایی که در ایران اصالت دارد و به منطقه خراسان برمیگردد، ساطوری پلو است که بسیار طعم خوشمزه ای دارد. در این غذا مانند غذاهایی مثل کلم پلو و یا آلبالو پلو، از گوشت قلقلی استفاده می شود. ما در این مطلب از آموزش آشپزی می خواهیم به اندازه ۴ نفر دستور تهیه ساطوری پلو را قرار دهیم که امیدواریم حتماً آن را امتحان کنید.

 

مواد لازم طرز تهیه ساطری پلو
برنج۴ پیمانه
هویج۲۰۰ گرم
پیاز متوسط۱ عدد
کشمش پلویی۱ پیمانه
روغن مایعبه اندازه کافی
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
زعفران دم کرده۴ قاشق غذا خوری

 

۱) در اولین مرحله از تهیه ساطوری پلو هویج ها را پوست گرفته و سپس آنها را شستشو داده و بعد هر کدام را به دو نیم تقسیم کنید. سپس هر کدام را به صورت خلالی خرد نمایید. حالا تابه ای برداشته و در آن روغن بریزید و سپس تابه را روی شعله بگذارید.

 

۲) حال باید هویج های خلالی را درون تابه بریزید. اجازه دهید تفت بخورند. باید نرم شوند. بعد از نرم شدن تابه را بردارید. هویج ها را در ظرفی قرار داده و تابه را نیز در کناری بگذارید.

 

۳) کاسه ای برداشته و کشمش ها را در آن ریخته و سپس به کاسه آب اضافه کنید. حدوداً ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خیس بخورند. بعد از این زمان کشمش ها را در صافی قرار دهید. به سراغ پوست گرفتن پیاز رفته، سپس با رنده ریز کنید. آب پیاز ها را کاملاً بگیرید.

 

۴) پیازهای خرد شده را به گوشت چرخ کرده اضافه و به خوبی مخلوط کنید. حالا باید کوفته های کوچک تهیه کنیم. تابه ای که در آن هویج تفت داده بودیم را دوباره روی شعله بگذارید.

 

۵) کوفته هایی که درست کرده ایم را داخل تابه بگذارید، صبر کنید تا تفت بخورند و رنگشان تغییر کند و سرخ شوند. همین که حس کردید سرخ شدند، آن را از روی شعله بردارید، کوفته ها را روی هویج ریخته و تابه را دوباره روی شعله بگذارید.

 

۶) کشمش ها را درون تابه بریزید تا تفت بخورند. ۱ دقیقه برای تفت خوردن کافی است. حالا هویج و کوفته ها را به کشمش اضافه کنید. کمی زعفران هم بیفزائید. همه مواد را با هم ترکیب نمایید. به دلخواه کمی نمک هم اضافه کنید.

 

۷) شعله را زیاد کنید تا جوش بیاید. به سراغ برنج رفته و به خوبی آن را شستشو دهید. قابلمه ای برداشته و برنج را داخلش بریزید. آب هم اضافه کرده و صبر کنید تا ۵ دقیقه برنج نیم پز بشود. بعد از این مدت برنج را آبکش نمایید.

 

۸) کف قابلمه کمی روغن بریزید، سپس یک کفگیر برنج به قابلمه اضافه نمایید. فوراً کفگیر دوم را نیز بریزید. کمی از مواد روی برنج بریزید و سپس باز هم یک کفگیر برنج بریزید. همینطور لایه لایه برنج و مواد را بریزید تا تمام شوند.

 

۹) در آخر روی برنج زعفران بریزید. درب قابلمه را گذاشته و با شعله زیاد صبر کنید تا حدوداً ۱ ساعت برنج حاضر شود. بعد از گذشت این زمان برنج ساطوری ما کاملاً حاضر شده است.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین