طرز تهیه خورش سیب گلاب

طرز تهیه خورش سیب گلاب , دستور پخت خورش سیب گلاب مجلسی و خوشمزه

خورش سیب گلاب

امروز قصد معرفی یک خورش فصلی را داریم که بسیار خوش طعم است و به فصل تابستان اختصاص دارد . نام این غذا ، خورش سیب گلاب است و از نامش پیداست که غذایی ست بسیار خوش عطر و مطبوع. این خورش به خاطر داشتن سیب گلاب دارای خواص فراوانی است.

سیب گلاب دارای مقدار زیادی ویتامین سی ، فولات ، آهن و فیبر است و طبعی گرم و تر دارد . کالری سیب گلاب ۷۳ است . از فواید سیب گلاب میتوان به جوانسازی پوست ، تقویت رشد مو ، تقویت لثه ، کاهش اضطراب و کمک به دستگاه گوارش اشاره کرد.

همچنین سیب گلاب برای درمان سرطان و یبوست و بی خوابی و کم خونی و آلزایمر مفید است . در دستور پخت اصلی خورش سیب گلاب از گوشت قرمز استفاده شده است . اما شما میتوانید مطابق میل و سلیقه خودتان

از گوشت های نظیر گوشت مرغ و بوقلمون برای تهیه این خورشت استفاده کنید . حتی اگر گیاه خوار هستید و به گوشت تمایلی ندارید میتوانید این خورش خوشمزه را بدون گوشت و به شکل گیاهی درست کنید .

در ادامه طرز تهیه و پخت خورشت سیب گلاب را با تمام نکات آموزشی آن در اختیار شما قرار میدهیم . مقدار موادی که در زیر قرار گرفته شده برای ۴ نفر است . اگر میخواهید برای تعداد بیشتری این غذا را تهیه کنید باید مقدار مواد را بیشتر کنید.

مواد لازم خورش سیب گلاب
سیب گلاب۶ عدد
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
پیاز نسبتا بزرگ۱ عدد
شیره انگورنصف یک پیمانه
سرکه۱ قاشق غذاخوری
روغن مایعبه مقدار لازم
فلفل سیاه و زردچوبه و نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش سیب گلاب

یک پیاز نسبتا بزرگ انتخاب کنید . پیاز را بشویید و پوستش را بگیرید . پیاز را با رنده یا کارد خیلی ریز برش داده و خرد کنید . یک قابلمه انتخاب کنید و روی شعله گاز قرار دهید . کمی روغن درون قابلمه بریزید و زمانی که داغ شد پیاز را اضافه کنید.

پیاز را تفت دهید تا خوب نرم و شفاف شود . زمانی که پیاز نرم شد زمان اضافه کردن زردچوبه است . باید زردچوبه را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا با پیاز یکی شود . گوشت خورشتی که به شکل تکه ای و قیمه ای برش داده اید را به پیاز اضافه و خوب با هم تفت دهید.

به گوشت زمان بدهید تا تغییر رنگ بدهد و سرخ شود . زمانی که تغییر رنگ داد چند لیوان آب داغ به قابلمه اضافه کنید . شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت آرام و آرام مغزپخت شود . سیب گلاب ها را بشویید

پوست گرفته و هسته هایش را جدا کنید. یک تابه انتخاب کنید و روی شعله گاز بگذارید ، کمی روغن ریخته و زمانی که روغن داغ شد سیب ها را درون تابه بریزید و تا زمانی که سیب ها کمی سرخ شوند صبر کنید .

زمانی که گوشت خورشتی خوب پخته شده بود ؛ سیب های سرخ شده را با سرکه و شیره انگور به خورشت بیافزایید. به مقدار لازم نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید و مقداری از خورشت را بچشید تا اگر کم و کاستی در خورش وجود دارد

برطرف شود . خورش را روی حرارت ملایم و کم بگذارید و اجازه بدهید آرام آرام پخته شود و جا بیفتد. یک لیوان برداشته و نیمی از آن را با آبی سرد پر کنید . آرد ذرت را آهسته آهسته به آب اضافه و کم کم در آب حل کنید تا آرد گلوله گلوله نشود

و یکدست دربیاید . زمانی که آرد ذرت را حل کردید ، آن را به خورشت بیافزایید . علت استفاده از آرد ذرت ، لعاب دادن به خورش است . زمانی که خورش جاافتاد ، با برنج و نان سرو کرده و از میل کردن آن لذت ببرید .

نکات پخت خورش سیب گلاب

خراب نشدن ظاهر خورش

یکی از مهم ترین نکاتی که در پخت این خورش وجود دارد ، مدت زمان ماندن سیب گلاب در خورش است . این میوه بافتی لطیف و نرم دارد و به همین خاطر اگر بیش از اندازه در خورش بماند ممکن است کار دستتان داده و ظاهر خورشتتان را زشت کند . پس باید به این نکته بسیار توجه کنید .

خورش سیب گلاب با مرغ

نکته دیگر این است که در دستور پخت اصلی ، این خورش با گوشت گوسفند و گوشت گوساله پخته میشود اما شما میتوانید این خورش خوش طعم را با گوشت مرغ هم امتحان کنید . اگر میخواهید این خورش را با مرغ درست کنید

از تکه های خورشتی مرغ استفاده کنید تا ظاهر خورش زیباتر باشد . روش پخت نیز تفاوت چندانی ندارد . در ضمن یکی از برتری های گوشت مرغ بر گوشت قرمز این است که زودتر پخته میشود و احتمال له شدگی سیب گلاب هم در این روش کمتر است.

برای مقدار ، میتوانید به جای ۴۰۰ گرم گوشت خورشتی ، ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم گوشت مرغ اضافه کنید . گوشت مرغ از گوشت قرمز ارزانتر است و سرشار از کلسیم ، فسفر ، ویتامین B5 و منیزیم است . همچنین گوشت مرغ برای سلامت قلب ، تقویت سیستم ایمنی و رشد کودکان مفید است .

همچنین ببینید : خورش هویجخورش گل کلمخورش ریواسخورش پرتقال


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین