طرز تهیه نان شیرمال

نان شیرمال مغز دار ساده , طرز تهیه نان شیرمال ترکی و ترکیه ای , دستور پخت نان شیرمال خانگی , khk advlhg

نان شیرمال یکی از انواع نان سنتی ایرانی است که شباهت زیادی به فطیر دارد. تفاوت نان شیرمال با فطیر این است که برای تهیه خمیر فطیر از آب استفاده می شود ولی برای نان شیرمال از شیر استفاده می شود. البته این دو نوع نان تفاوت های ظاهری هم با هم دارند. جالب است بدانید نان شیرمال یکی از مهم ترین سوغاتی های شهر سمنان است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور شیرینی پزی می توانید برای ۴ نفر نان شیرمال تهیه نمایید. با آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه نان شیرمال در ادامه با هم دوره همراه باشید.

مواد لازم نان شیرمال
آرد گندم۳ لیوان
تخم مرغ۲ عدد
شیر۱ لیوان
کشمش¼ لیوان
شکر¾ لیوان
کره۱۵۰ گرم
پودر خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
نمک¼ قاشق چایخوری
روغن مایعبه اندازه کافی

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا پودر خمیر مایه را به همراه ۲ قاشق غذاخوری آب ولرم و ۱ قاشق چایخوری شکر در یک ظرف مناسب می ریزیم. اجازه می دهیم مایه خمیر کمی استراحت کند تا وَر بیاید. برای ور آمدن خمیر مایه ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان لازم است.

کره را در دمای محیط قرار می دهیم تا نرم شود ، سپس یک کاسه جادار انتخاب می کنیم و خمیر مایه را پس از آماده شدن به همراه یک عدد تخم مرغ ، کره ، شیر ، شکر و نمک داخل کاسه می ریزیم و به خوبی با هم مخلوط می کنیم.

پس از اینکه مواد یکدست شدند آرد را کم کم اضافه می کنیم تا خمیری لطیف و نرم به دست بیاید. پس از اینکه خمیر شکل گرفت کشمش را اضافه می کنیم و خمیر را در حدی ورز می دهیم تا مواد آن کاملا یکدست شوند.

خمیر ما باید لطیف و نرم باشد و اگر کمی هم به دست بچسبد مشکلی نیست. پس از ورز دادن خمیر آنرا به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یک ظرف که قبلا با روغن چرب کرده ایم قرار می دهیم ، سپس ظرف را در یک جای گرم می گذاریم تا خمیر استراحت کند.

پس از اینکه خمیر آماده شد آنرا به سلیقه خود شکل می دهیم. مثلا می توانید به صورت ساده با وردنه خمیر را تخت کنیم و از خمیر با قالب های دلخواه قالب بزنیم یا اینکه از روش های خاص تری مانند بافتن خمیر استفاده کنیم.

پس از اینکه خمیر را به شکل دلخواه قالب زدیم ، آنرا در سینی فر می چینیم. در یک کاسه کوچک ۱ زرده تخم مرغ را به همراه ۵۰ گرم کره آب شده مخلوط می کنیم و با قلمو روی خمیر ها می زنیم. در این مرحله ۳۰ دقیقه به خمیرها استراحت می دهیم.

پس از گذشت ۳۰ دقیقه خمیرها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در طبقه وسط فری که قبلا با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم شده است قرار می دهیم تا بپزند. یک ظرف آب هم داخل فر قرار می دهیم تا با بخار آب نان ها خشک نشوند.

در پایان شعله بالای فر را روشن می کنیم تا روی نان ها طلایی رنگ شود. پس از خارج کرده سینی از داخل فر اجازه می دهیم نان ها کمی خنک شوند سپس آنها را جمع می کنیم و در جای خشک و خنک نگهداری می کنیم.

نکات تهیه نان شیرمال

نان شیرمال بافته شده

شاید در نگاه اول تهیه نان شیرمال بافته شده کار سختی به نظر برسد اما تهیه نان شیرمال با این روش بسیار آسان است. برای تهیه نان شیرمال بافته شده سه یا چهار تکه خمیر را به شکل لوله ای با طول ۳۰ سانتی متر شکل می دهیم. سپس مانند بافتن مو خمیرها را به هم می بافیم و در سینی فر قرار می دهیم.

همچنین ببینید : نان خمیر ترش کیک اسفنجیکیک زبراکیک یزدی


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین