طرز تهیه کلم پلو

کلم پلو , طرز تهیه کلم پلو , دستور پخت کلم پلو با مرغ , gl g advhcd

کلم پلو

کلم پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار پلویی ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر شیراز می باشد و با نام کلم پلو شیرازی شناخته می شود. کلم پلو را معمولا با گوشت چرخ کرده قلقلی درست می کنند البته می توانید به جای گوشت از مرغ هم استفاده کنید.

در این آموزش کامل ترین روش طرز تهیه کلم پلو را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر کلم پلو تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه کلم پلو در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم کلم پلو شیرازی
برنج۴ پیمانه
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
سبزی پلویی۵۰۰ گرم
کلم سفید متوسط۱ عدد
پیاز درشت۱ عدد
آرد نخودچی۲ قاشق غذاخوری
آبلیموی تازهبه اندازه کافی
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبهبه اندازه کافی

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

برای شروع آشپزی ابتدا سبزی پلویی ( ریحان ، شوید ، تره و ترخون ) را پاک کنید سپس بشویید و به صورت ریز خرد کنید و کنار بگذارید . در مرحله بعدی گوشت چرخ کرده را در یک کاسه مناسب بریزید سپس پیاز را رنده کنید و پس از گرفتن آب اضافی اش به گوشت اضافه کنید.

در مرحله بعدی آرد نخودچی را به همراه نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت اضافه کنید و مواد را مانند مایه کباب کوبیده خوب ورز دهید تا مایه کوفته قلقلی ها منسجم شود. حالا از مایه گوشت ، کوفته هایی به اندازه کوچکتر از گردو درست کنید و کنار بگذارید.

در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد کوفته ها را سرخ کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعدی کلم را پس از شستشو خرد کنید سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید.

کمی روغن داخل تابه بریزید و کلم ها را تفت دهید تا نرم شوند. در ادامه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به کلم ها اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا مواد یکدست شوند. در صورت تمایل می توانید کمی آبلیمو یا آبغوره هم به کلم ها اضافه کنید.

پس از اینکه کلم سرخ شدند آنرا کنار بگذارید. در مرحله بعدی برنج را نسبت به نوع آن بخیسانید سپس به همراه کمی نمک در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج کمی نرم شود. زمانی که اطراف دانه های برنج نرم و مغز آنها سفت بود برنج را آبکشی کنید.

پس از اینکه برنج را آبکشی کردید سبزی پلویی که در مرحله اول خرد کردیذ را به آن اضافه کنید و با دست به آرامی مخلوط کنید تا یکدست شوند. در مرحله بعدی یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و کمی روغن کف آن بریزید سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید.

پس از اینکه روغن داغ شد ته دیگ ( سیب زمینی یا نان لواش ) را کف قابلمه بچینید. روی ته دیگ یه لایه برنج بریزید و روی آن مقداری از کلم تفت داده شده را بریزید. به همین ترتیب تمام برنج و کلم را داخل قابلمه بریزید و در پایان کوفته ها قلقلی را روی برنج بچینید.

یک دستمال تمیز روی درب قابلمه بپیچید و اجازه دهید برنج به طور کامل دم بکشد. پس از اینکه برنج دم کشید کلم پلو را داخل ظرف مورد نظرتان بکشید و با کوفته ها قلقلی تزیین کنید سپس با سالاد شیرازی سرو کنید.

همچنین ببینید : انار پلوآلبالو پلواستانبولی پلولوبیا پلومیگو پلو


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین