طرز تهیه خورش آلو مسما

خورش آلو مسما,خورشت آلو مسما,طرز تهیه خورش آلو مسما,دستور پخت خورش آلو مسما

خورش آلو مسما یکی از خورش های مجلسی ایرانی است که در مراسم های مهم و مهمانی های خاص سرو می شود. این خورش خوشمزه را به دو صورت ( با گوشت قرمز یا با گوشت مرغ ) تهیه می کنند که تفاوت زیادی با هم ندارند و فقط گوشت مورد استفاده در آن متفاوت است. این خورش خوشمزه هم مانند سایر خورش های ایرانی به همراه برنج سرو می شود. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید برای ۴ نفر خورش آلو مسما تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه خورش آلو مسما در ادامه با همدوره همراه باشید.

ما در آموزش زیر خورش را با گوشت مرغ تهیه می کنیم. اگر تمایل دارید خورش را با گوشت خورشتی تهیه کنید فقط کافیست مرغ را از مواد لازم حذف کنید و ۴۰۰ گرم گوشت خورشتی به مواد لازم اضافه کنید. مراحل پخت خورش تفاوتی ندارد.

مواد لازم خورش آلو مسما
سینه یا ران مرغ۴ تکه
پیاز۲ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
زعفران۱ قاشق چایخوری
قیسی۸ عدد
آلو سیاه۸ عدد
روغنبه میزان لازم
فلفلبه میزان لازم
زردچوبهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا در یک تابه بزرگ و لبه دار مقداری روغن می ریزیم و اجازه می دهیم تا روغن کاملا داغ شود سپس قطعات مرغ را در روغن سرخ می کنیم تا طلایی رنگش شوند. پس از اینکه قطعات مرغ طلایی شدند ، آنها را از روغن خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و در روغن باقیمانده سرخ می کنیم. سپس هسته های آلو سیاه را خارج می کنیم و آن را به همراه قیسی به پیاز اضافه می کنیم و به مدت ۵ دقیقه تفت می دهیم. در مرحله بعد زعفران دم کرده را به همراه زردچوبه به تابه اضافه می کنیم.

در مرحله بعدی رب گوجه فرنگی را در مقداری آب جوش حل می کنیم و مقداری نمک و فلفل به آن اضافه می کنیم. سپس به تابه اضافه می کنیم و خوب با مواد مخلوطش می کنیم. حدود ۲ تا ۳ لیوان آب داخل تابه می ریزم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید.

در این مرحله مرغ های سرخ شده را به خورش اضافه می کنیم و درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه جا بیفتد و آبش کاملا تبخیر شود. خورش با حرارت ملایم پس از تبخیر آب شروع به روغن انداختن می کند.

خورشت آلو مسما باید تقریبا بدون آب باشد و زمان سرو به روغن افتاده باشد. به این صورت هم ظاهر خورشت شما عالی خواهد بود و هم طعمش. اگر خورشت مان بیش از حد ترش شده بود کمی شکر به آن اضافه می کنیم.

البته بعضی افراد این خورشت را به صورت شیرین می پسندند که می توانند در زمان اضافه کردن آب به خورش ، ۱ قاشق غذاخوری شکر در آب جوش حل کنند و به خورشت اضافه کنند. در پایان پس از آماده شدن خورش آن را به همراه برنج سرو می کنیم.

طرز تهیه خورش آلو مسما , خورش آلو مسما , خورشت آلو مسما , khoresh aloo mosama , o va Hg lslh


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین