طرز تهیه شاورما

طرز تهیه شاورما,شاورما,شاورما عربی,شاورما ترکی,شاورما لبنانی,ah,vlh,شاورما چیست,shawarma

شاورما چیست

شاورما یک لقمه از بهشت بر روی زمین است، یک غذای خوشمزه خاورمیانه ای که شهرت جهانی دارد. این غذای خوشمزه از برش­های نازک گوشت مرغ، گوساله، بز، بره و گاهی اوقات بوقلمون تهیه می شود که با نان لواش ساندویچی می­شود. درون نان علاوه بر گوشت، ترشی، سبزی، سیب زمینی سرخ شده و… اضافه می­شود. در این مطلب از آموزش آشپزی قصد داریم به آموزش طرز تهیه شاورما بپردازیم.

تاریخچه تهیه شاورما

می توان گفت شاورما یک نوع تاکوی خاورمیانه ای است. هر چند عثمانی ها روش طبخ گوشت بصورت عمودی را گسترش دادند، اما تا اواخر ۱۸۰۰ چیزی به اسم شاورما مطرح نبود و در آن زمان به همت فردی به اسم اسکندر افندی شاورما شناخته شده. گفته شده است که افندی اولین شاورما را در سال ۱۸۷۰ در شهر ترکی بورسا درست کرد و آن را کباب نامید.

 

این نوع کباب­ ها (شاورما) به سرعت در ترکیه محبوب شدند. تا قبل از جنگ جهانی دوم شیوه طبخ شاورما تقریبا برای دنیای غرب محرمانه و ناشناخته بود. با مهاجرت تعداد زیادی از ترک­ها بعد از جنگ جهانی دوم به آلمان، این غذای خوشمزه نیز به دنیای غرب راه پیدا کرد. در اوایل ۱۹۷۰ شاورما در آلمان محبوب شد.

 

اکثر کسانی که این غذای خوشمزه را امتحان کرده ­اند معتقدند که طعم لذیذ شاورما مربوط به سبک طبخ گوشت دارد و سرآشپزان امپراطوری عثمانی در واقع اولین کسانی بودند که متوجه مزایای طبق عمودی گوشت شدند.

 

در شیوه طبق افقی گوشت، چربی گوشت به داخل آتش سقوط می­کند و جذب گوشت نمی­ شود و در نتیجه گوشت گاهی اوقات می سوزد، که این اتفاق در سبک طبخ عمودی رخ نمی­ دهد و گوشت همراه با چربی خود ترکیبی لذیذ و آب دار درست می­ کند و چرخش آرام مخروط دوار، باعث پخته شدن یکنواخت گوشت می­ شود.

 

روش تهیه شاورما

گوشت خام بر روی مخروط های بزرگ چرخان قرار می­گیرد و همزمان با چرخش، گوشت با حرارتی که از منبع حرارتی پشت مخروط سرچشمه می­گیرد، پخته می­ شود. گوشت پخته شده توسط آشپز در برش­ های نازک با یک چاقوی بزرگ بریده می­شود و این فرآیند طبخ چند ساعت طول می­ کشد.

 

هر چند واقعا رسیدن به طعم یک شاورمای واقعی که در مخروط چرخان پخته شده است در منزل مشکل است. اما می­توانید با کمی سلیقه و دقت به نتیجه دلخواه نزدیک شوید. سعی کنید از گوشت مرغ استفاده کنید. در صورت انتخاب گوشت قرمز، در هنگام خرید آن نیز از قصاب بخواهید تا در برش های نازک آن را به شما تحویل دهد تا کار شما راحت شود.

 

بعد از آماده کردن گوشت، در یک تابه آنها را تا زمانی که گوشت ترد شود، سرخ کنید. گوشت سرخ شده را بین نان لواش قرار دهید و با گوجه، خیارشور و پیاز تزیین کنید. حالا نان را بپیچید و ساندویچی کنید و شاورمای خانگی خود را میل کنید.

 

دو راه اصلی برای سرو شاورمای آماده شده با گوشت مرغ وجود دارد. می ­توانید شاورما را با گوجه فرنگی، کاهو، سس و ماست در نان ساندویچی کنید. همچنین می توانید از پیاز قرمز، پنیر، سس تند و چیلی نیز استفاده نمایید. در برخی موارد حتی شاورما را با برنج و سالاد نیز سرو می کنند. همه چیز به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین