طرز تهیه آش کشک

طرز تهیه آش کشک , آش کشک شمالی , آش کشک تبریزی

طرز تهیه آش کشک

آش کشک یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ما ایرانی هاست که طعم بسیار دوست داشتنی دارد. از این آش در مراسمات مختلف به کرات استفاده می شود. طعم لذیذ این آش باعث شده تا در سراسر ایران؛ البته به روش های مختلفی آن را تهیه کنند. ما نیز در این پست می خواهیم به روش شمالی های خوش ذوق این آش را آموزش دهیم. اگر تا به حال این آش را تهیه نکرده اید، حتماً از این فرصت طلایی استفاده کنید و برای اهل خانه آن را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که مواد لازم در جدول زیر برای حداقل ۴ الی ۵ نفر آش تدارک خواهد دید.

مواد لازم طرز تهیه آش کشک
جو۲/۵ لیوان
عدس۱ لیوان
سبزی آشنیم کیلو
لوبیا قرمز یا چیتی۲ لیوان
کشک۱/۵ لیوان
نخود۲ لیوان
پیاز۲ عدد بزرگ
نعنا خشکبه میزان لازم
روغن مایعبه میزان لازم
زردچوبهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم
فلفلبه میزان لازم

طرز تهیه آش کشک

۱) برای درست کردن آش، باید شب قبل از تهیه آن، حبوبات را خیس دهید. جو، نخود، لوبیا از جمله حبوباتی هستند که باید خیس داده شوند. از بین بردن نفخ آنها برای بهتر شدن آش کمک خواهد کرد. بعد از انجام این کار، جو را در قابلمه ای ریخته و سپس ۱ لیوان نیز عدس به آن اضافه کنید. از قبل سبزی های آش را هم خرد کنید و ۳ لیوان از آن را به قابلمه بیفزائید. حال قابلمه را روی شعله قرار دهید. تا همه مواد با هم بپزند.

 

۲) همین که حس کرده اید، جو و عدس پخته شدند. اقدام به اضافه کردن نخود و لوبیا چیتی ( یا قرمز ) که از قبل پخته اید به قابلمه کنید. سپس مقداری زردچوبه هم بیفزائید. حالا صبر کنید تا آش کم کم بپزد.تا آش آماده می شود بروید به سراغ تهیه پیاز داغ و نعنا داغ. کشک را هم باید از قبل آماده کنید. دقت کنید که کشک را باید دو ۲ ملاقه آش در ظرفی جدا ترکیب کنیم تا گرم بماند.

 

۳) حال زمانی که کشک گرم شد آن را به قابلمه آش اضافه نمایید. و سپس به خوبی بهم بزنید. حتی می توانید به جای یک لیوان، ۱ لیوان و نصف کشک اضافه کنید. دقت کنید که بعد از اینکه کشک را به آش اضافه کردید، نمک آن را حتماً تست کنید و اگر کم بود، اضافه نمایید. کمی هم در آخر فلفل قرمز بزنید.

 

۴) حال که کشک را اضافه کرده اید، نیمی از پیاز داغ و نعنا داغ را اضافه کنید. و حال اجازه دهید تا با شعله متوسط آش به خوبی جا بیوفتد. همین که احساس کردید آش کاملاً پخته شد زیر شعله را خاموش کرده و آش را در ظرف سرو بکشید. در آخر نیز می توانید با نیمی دیگر پیازداغ و نعنا داغ آن را تزئین نمایید.

همچنین ببینید : مرغ شکم پرکوکو شکم پربادمجان شکم پر


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین