خواص زرشک

خواص زرشک,khavas zereshk,مضرات زرشک,o,hw cva;

زرشک

همه چیز در مورد زرشک

زرشک درختچه ای است که اطرافش را تیغ فرا گرفته است. ارتفاع این درختچه در برخی مناطق تا ۵ متر می رسد. چوب درختچه زرشک در سه رنگ قرمز ، زرد و قهوه ای است. میوه زرشک قرمز رنگ و مانند برخی از انواع انار ترش مزه است.

جالب است بدانید کشورمان بزرگ ترین تولید کننده زرشک در جهان است و استان خراسان و شهرستان قائنات بزرگترین منبع تولید زرشک در کل دنیا هستند. بیشترین مصرف زرشک به در صنایع آبمیوه گیری و آشپزی مصرف می شود.

از پرمصرف ترین غذاهایی که زرشک در آنها استفاده می شود می توان به زرشک پلو با مرغ و کوکوی سبزی اشاره کرد. البته زرشک در طب هم در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با همدوره همراه باشید تا با خواص و مضرات این میوه مفید بیشتر آشنا شوید.

خواص زرشک

پیشگیری از سرماخوردگی

یکی از خواص زرشک این است که می تواند از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کند. میوه زرشک حاوی مقادیر غنی ویتامین B است که این ویتامین می تواند بدن فرد مصرف کننده را در مقابل بیماری سرماخوردگی محافت کند. به صورت دم کرده مصرف شود تاثیر بیشتری دارد.

بهبود عفونت ها

یکی از فواید زرشک آرام کردن و بهبود التهابات و عفونت های دستگاه های تنفسی ، گوارشی و ادارای بدن است. مصرف زرشک می تواند باعث رفع شدن عفونت های قارچ پوست نیز شود. عفونت هایی که زرشک می تواند به بهبود آنها کمک کند شامل عفونت گلو ، عفونت مجاری ادراری ، عفونت مجاری معده ای و روده ای ، عفونت ریه ها  و اسهال می شوند.

مفید برای سنگ کلیه

یکی از فواید زرشک این است که می تواند تاثیرات مفیدی برای درمان سنگ کلیه روی بدن فرد ایجاد کند. زرشک به دلیل اینکه حاوی مقادیر مناسبی از اسیدهای آلی ملایم است می تواند در درمان سنگ کلیه مفید واقع شود.

تصفیه خون

آب زرشک هم فواید زیادی در بدن انسان دارد که از مهم ترین فواید آن می توان به تصفیه خون اشاره کرد.مصرف آب زرشک باعث تصفیه خون و ترشحات اداری را تحریک می کند به همین جهت باعث خارج شدن سموم بدن می شود.

زیان های زرشک

مضر برای سرفه

برخی افراد دچار بیماری هایی هستند که باعث سرفه زیاد می شود. مصرف زرشک برای این افراد مضر است و توصیه شده است که زرشک مصرف نکنند. البته می توانید به همراه زرشک مقداری عسل مصرف کنند تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

سقط جنین در زنان باردار

یکی از مضرات زرشک در مصرف زیاد اینست که می تواند برای زنان باردار مشکلات جدی ایجاد کند. علاوه بر میوه زرشک مصرف ساقه و برگ آن هم می تواند باعث سقط جنین شود.  زرشک باعث تحریک رحم می شود و این عمل می تواند منجر به سقط جنین شود.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین