غذاهای سنتی گیلان

 

با سفر به هر شهری سراغ غذاهای سنتی‌اش می‌روید یا ترجیح می‌دهید غذاهایی را بخورید که قبلا امتحان کرده‌اید؟

چقدر در سفرها اهل ریسک کردن هستید؟ با سفر به هر شهری سراغ غذاهای سنتی‌اش می‌روید یا ترجیح می‌دهید غذاهایی را بخورید که قبلا امتحان کرده‌اید؟

هر شهری غذاهای متفاوت و مخصوص به خودش را دارد که می‌تواند در جذب توریست‌ها نفش مهمی را داشته باشد. غذاهای محلی جذاب و هیجان‌انگیزی که می‌تواند تبدیل به یک کد برای شناساندن آن شهر به دیگران شود. نمی‌توان هم از این حقیقت گذشت که غذا، کیفیت خوراکی‌ها و رستوران‌ها اولویت اول تفریح ما ایرانی‌هاست. «ایرنا زندگی» این بار به سراغ غذاهای محلی شهری می‌رود که به زنده‌بودن معروف است.

سفره‌های رنگارنگی که نمونه‌اش را کمتر در دیگر شهرها می‌شود دید. شهری با شب‌های زنده و گاری‌هایی در دل معروف‌ترین میدان‌اش با انواع کباب‌ها؛ رشت.

اگر رشت رفته‌اید و این غذاها را نخورده‌اید، حتما ترتیب یک سفر دیگر را بدهید؛

دوش کباب

شهر رشت را علاوه بر کباب ترش به کباب دوش هم می‌شناسند. یک کباب به شدت چرب که به کوهان کبابی هم معروف است! روی گرده گاو نر (ورزا) برآمدگی‌ای وجود دارد که به آن دوش یا کول می‌گویند. در گاوهای نرِ پیر این بخش فایده چندانی ندارد، اما در ورزاهای جوان این قسمت شامل لایه لایه گوشت قرمز و چربی است.

 

گمج کباب

چرا گمج؟ چون این غذا در ظروف سفالی به اسم گمج طبخ می‌شود. گمج کباب یکی از غذاهای محلی گیلان است مواد اصلی مورد استفاده در تهیه گوشت، گردو، سبزی و رب انار است. فوت کوزه‌گری و نکته اصلی در طبخ این کباب استفاده از سبزی محلی به نام چوچاق است که اگر یک‌بار هم به بازار رشت رفته باشید اسم آن را از لابه‌لای فرریادهای فروشنده‌ها شنیده‌اید.

 

کته کباب

کته کباب یا پلوکباب رشتی معروف‌ترین غذای رشتی‌هاست که با گشتی ساده در شهر انواع و اقسام تابلوهای رستوران‌ها را با عنوان بهترین پلو کباب رشت می‌بینید. گیلانی‌ها برای آماده کردن این غذا از گوشت گوساله استفاده می‌کنند و برای مزه‌دار کردن، آن را در موادی همچون ماست، روغن زیتون و آب پیاز می‌خوابانند. گوشت در این مواد، حدود ۲۴ ساعت استراحت می‌کند و سپس آن را کباب می‌کنند. این غذا همیشه در کنار بشقابی از مزه‌ها مثل باقالی خام، خیار و اَشپل ماهی و البته کته قالبی سرو می‌شود.

 

کباب ترش

این غذا از کباب‌های بسیار پرطرفدار بین مردم گیلان و مازندران است و برای تهیه آن می‌توان هم از گوشت گوساله و هم گوسفند استفاده کرد. برای تهیه این غذا پیاز و سیر و رب انار و گردوی خرد شده را به گوشت اضافه می‌کنند و برای ترش‌تر شدن غذا از آب انار استفاده می‌کنند. مهم‌ترین نکته این است که در گیلان از گوشت گوساله استفاده می‌کنند و به دلیل شرایط ایده‌آل دامی، لذیذترین گوشت را می‌توانید در این منطقه بخورید.

 

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی غذای خوشمزه‌ای است که شاید بارها آن را چشیده باشید. جالب است بدانید که ابداع کننده این غذا فردی به نام محمد قاسم خان والی، سفیر ایران در روسیه و حاکم گیلان در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه بود. او به آشپزی علاقه بسیاری داشت و پس از بازگشتش از سن‌پترزبورگ به ایران این غذا را در رشت مرسوم کرد و با اقتباس از نام خود، عنوان میرزا قاسمی را روی آن نهاد. این غذا ترکیبی از بادمجان کبابی، سیر فراوان، رب، گوجه تازه و تخم مرغ است که هم با برنج و هم با نان سرو می‌شود.

 

باقلا قاتق

خورش باقلا که در رشت به آن باقلاقاتق می‌گویند از غذاهای محبوب این شهر شناخته می‌شود. در این غذا از لوبیای مخصوص که پاچ باقلا است استفاده می‌کنند. این لوبیا را می‌توان در دو نوع کشاورزی و بومی خریداری کرد. هر چند که لوبیای پاچ باقلای کشاورزی سریع‌تر پخت می‌شود. شوید ساطوری شده نیز در این نوع غذا اضافه می‌شود.

همچنین بخوانید: برای عید نوروز غذا چی بپزم؟

❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین