طرز تهیه خاگینه

طرز تهیه خاگینه,خاگینه,خاگینه پفی,خاگینه پاپیونی,خاگینه مجلسیoh'dki,khagineh,خاگینه قالبی

طرز تهیه خاگینه

یکی از دسر های بسیار خوب و خوشمزه ما ایرانی ها خاگینه نام دارد که در هر شهر و روستایی روش خاصی برای تهیه کردن آن وجود دارد که از جمله می توان به خاگینه تبریزی، خاگینه ماست، خاگینه کنجدی و خاگینه گردو اشاره کرد. مطمئناً اکثر ما انواع و اقسام خاگینه را امتحان نکرده ایم، بنابراین در این مطلب از  آموزش آشپزی قصد داریم طرز تهیه خاگینه ساده و البته پفی را آموزش دهیم.

 

مواد لازم موجود برای تهیه این خاگینه که در جدول زیر آمده است حداقل برای ۱۰ الی ۱۲ نفر خاگینه پفی به همراه خواهد داشت. پس دست به کار شوید تا دسر خوشمزه ای را با کمک هم آماده کنیم.

مواد لازم طرز تهیه خاگینه
زرده تخم مرغ۲ عدد
نمکبه مقدار لازم
وانیلنصف قاشق مربا خوری
بیکینگ پودر۱ قاشق مربا خوری
شیر۱/۳ پیمانه
روغن مایع۲ قاشق سوپ خوری
آردبه میزان لازم
روغن مایع جهت سرخ کردن۱ پیمانه
آب۱ پیمانه
شکر۲ پیمانه
آب لیمو ترش۱ قاشق سوپ خوری
زعفران ( دم کرده )۲ قاشق سوپ خوری

دستور و روش تهیه

برای تهیه این دسر ابتدا در یک ظرف مناسب تخم مرغ ها را شکسته و سپس زرده های آن را جدا کرده و به ظرف دیگری منتقل کنید. حال نمک و وانیل را به زرده های تخم مرغ افزوده و بعد؛ این سه مواد را با هم مخلوط نمایید.

 

مقداری بیکینگ پودر را به شیر اضافه کرده و کمی بهم بزنید و سپس به ترکیب تخم مرغ و وانیل بیفزائید. حالا نوبت افزودن روغن مایع است. آن را اضافه کرده، سپس به سراغ اضافه کردن آرد بروید. آرد را کم کم و با حوصله داخل مواد بریزید.

 

خمیر که نرم و آماده شد ، آن را با پارچه ای نسبتاً ضخیم بپوشانید و سپس به مدت ۶۰ دقیقه در جای گرمی به حال خود رها کنید. بعد از گذشت ۱ ساعت خمیر آماده شده است. می توانید آن را در یک سطح تمیز که از قبل روی آن آرد پاشی کرده اید باز کنید.

 

زمانی که خمیر را باز کردید، آن را به اندازه های دلخواه برش بزنید. می توانید به شکل مستطیل و در اندازه ۳ در ۵ این کار را انجام دهید. خمیر های برش زده شده را با استفاده از شَست، از وسط چین داده و در واقع باید آنها را به شکل پاپیون درست کنید. بعد از درست کردن همه خمیرها به شکل پاپیون و گل و مدل های دلخواه ، روی آن ها را با پارچه بپوشانید و به مدت یک ربع استراحت دهید.

 

بعد از این زمان به سراغ ظرف مناسبی بروید و در آن روغن بریزید. اجازه دهید ظرف روی شعله گرم و روغن داغ شود. خمیرهایی که آماده کرده اید را داخل ظرف ِ روغن ریخته تا سرخ شوند. بعد از سرخ شدن همه خاگینه های آماده را داخل ظرف دیگری ریخته تا روغن اضافی‌شان برود.

 

حالا به سراغ تهیه شربت خاگینه بروید. آب و شکر را مخلوط و روی شعله کم بگذارید. اجازه دهید تا شکر در آب کاملاً حل شود. سپس آب لیمو ترش و زعفران را به این مخلوط بیفزائید. حدوداً ۲ الی ۳ جوش که خورد، ظرف را از روی شعله برداشته و خاگینه هایی که درست کرده اید را داخل شربت داغ بریزید.

 

همین که خاگینه ها چند دقیقه ای داخل شربت ماندند، کفایت می کند؛ سپس آنها را خارج کنید. نهایتاً باید صبر کنید تا خاگینه ها سرد شوند و بعد می توانید آنها را سرو نمایید.

 

این دسر نهایتاً ۲۴ ساعت می تواند در ظروف بسته و در یخچال نگهداری شوند.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین