خواص بابونه

خواص بابونه,بابونه,گیاه بابونه,fhf,ki,Chamomile,چای بابونه,دمنوش بابونه

خواص بابونه برای بدن

گیاه بابونه با شکلی مشابه با گل­ آفتابگردان در مقیاس کوچک تر، از خانواده مینای چمنی و از تیره کاسنیان به شمار می ­رود. گل بابونه بیشتر به خاطر خواص دارویی شگفت انگیزش در حیطه سلامت شناخته شده است. در دو نوع بابونه آلمانی و بابونه رومی هستند که در این مطلب از خواص مواد غذایی به معرفی خواص بابونه می پردازیم.

 

گیاه بابونه هر چند بصورت خودرو در حیات وحش و حتی کنار جاده ها نیز رشد می ­کند، اما در باغ های پرورش گیاهان دارویی نیز یافت می­ شوند و می­ توان آن را پرورش داد. طول معمول آنها در حدود ۹۰ سانتی متر یا ۳ فوت است. گیاه بابونه آلمانی که مشهورترین نوع بابونه است را می­ توان در شمال آمریکا، اروپا و شمال آفریقا و همچنین بخش هایی از آسیا پیدا کرد.

خواص شگفت انگیز بابونه

شاید جالب باشد بدانید از زمان باستان، نیاکان ما از خواص بابونه آگاهی داشتند و از آن برای درمان آفتاب زدگی و رفع قولنج بهره می­بردند. در حال حاضر فرآورده های مختلفی از گیاه بابونه به بازار عرضه شده است که می­ توان به روغن بابونه ، کرم بابونه ، انواع لوسیون­ بابونه ، قطره و عصاره بابونه و دمنوش بابونه اشاره کرد.

 

از مهم­ترین خواص دارویی بابونه می­ توان به موارد ذیل اشاره کرد:

-کنترل قوای اعصاب، کمک به آرامش روان و کاهش تنش و کنترل بی خوابی

-کمک به درمان آلرژی، التهابات و عفونت­ ها

-درمان اسپاسم­ های عضلانی

-درمان حالت تهوع و دلپیچه

-درمان بیمارهای مربوط به دستگاه گوارش مانند التهابات معده، زخم روده و سندرم تحریک روده

 

موارد استفاده بابونه

همان طور که پیش تر اشاره شد گیاه بابونه به جهت استفاده های دارویی از گذشته تا به امروز بین مردم و اطبا شناخته شده است. بر طبق مطالعات انجام گرفته توسط مرکز پزشکی میلتون، گیاه بابونه به دلیل خواص درمانی برای موارد ذیل همواره مورد توجه پزشکان بوده است:

-عفونت و سرماخوردگی قفسه سینه

-گلو درد

-التهاب لثه

-درمان آکنه و اگزما

-درمان سوختگی درجه یک

-درمان دمل های چرکین

-بیماری التهاب روده یا زخم روده

-زخم معده

-اسهال و گاز معده

-اضطراب و بی خوابی

-آبله مرغان، مشکلات قولنج و رشد دندان کودکان

 

امروزه گیاه بابونه را می­ توان برای درمان گرفتگی عضلات استفاده کرد، همچنین با اضافه کردن به سایر مرهم ­ها، لوسیون­ ها و انواع پماد برای درمان بواسیر، زخم ها، سوزش پوستی، مشکلات چشمی، و التهابات مخاطی بکار می­ روند. از بابونه می­ توان برای شستشوی دهان برای جلوگیری از التهابات دهان بهره برد.

 

بخار بابونه خواصی درمانی زیادی برای درمان سرماخوردگی و آسم دارد. همچنین بابونه کاربردهای فراوانی در محصولات مراقبتی و بهداشتی پوست و مو و تولید مواد پاک کننده، عطر و لوازم آرایشی دارد. از عصاره بابونه می­ توان برای موارد زیر استفاده کرد:

-کنترل آفات و حشرات

-داروهای دامپزشکی

-بهتر کردن طعم لبنیات بدست آمده از شیر بز

-احیای خاک­ های سدیم دار

 

می­ توان از گل بابونه تازه یا خشک شده، اسانس بابونه و عصاره گل بابونه برای تهیه سالاد، سوپ و نوشیدنی بخصوص بصورت چای و دمنوش استفاده کرد. بطور خاص، دمنوش بابونه بین مردم و اطبا شناخته شده ­تر است و دسترسی به آن نیز چه بصورت صنعتی (دمنوش های کیسه ای آماده) و چه بصورت سنتی و دم کرده راحت­ تر است.

 

جوشانده بابونه برای تقویت قوای عمومی بدن بسیار مفید است، و در تقویت دستگاه گوارش و تنظیم سیستم هضم و دفع به کار می­رود. همچنین این دمنوش به دلیل خاصیت کاهش درد می­ تواند در ناحیه سر و کمر و… میزان درد را کاهش دهد و افرادی که از میگرن رنج می­برند نیز می­توانند از این دمنوش فوق العاده استفاده کنند، چرا که طبق تحقیقات پزشکی، این گیاه ضد تشنج است.

 

خانم­ هایی که به دنبال یک ترکیب گیاهی برای براق کردن مو و قوام و استحکام ریشه مو هستند، گیاه بابونه به شکل جوشانده و خیسانده می تواند بسیار راهگشا باشد.

 

طرز تهیه چای و دمنوش بابونه در منزل

تهیه این دمنوش خوش طعم و مفید بسیار ساده است و با دنبال کردن چند مرحله زیر می­ توانید آن را تهیه کرده و از خواص آن بهره مند شوید:

ابتدا قوری را از آب جوش پر کنید و چند تکه سیب را داخل قوری بیندازید و با قاشق کامل له کنید. تعدادی از گل­ های بابونه چه بصورت خشک شده یا تازه را به آب جوش اضافه کنید. حالا بگذارید ترکیب درمانی شما دم بکشد و چند دقیقه قوری را به حال خود رها کنید. سپس با صافی چای را صاف کنید و به دمنوش خود آب لیمو و عسل اضافه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین