طرز شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی, shirini keshmeshi ,طرز تهیه شیرینی کشمشی,دستور پخت شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی یکی از شیرینی های پر مصرف و سنتی ایران است. این شیرینی به دو صورت نرم و خشک تهیه می شود که با توجه به ذائقه های مختلف هر دو نوع آن طرفداران خاص خودش را دارد. در این آموزش آسان ترین روش پخت شیرینی کشمشی خانگی را برای شما آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور شیرینی پزی می توانید برای ۵ نفر شیرینی کشمشی تهیه نمایید. با آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه شیرینی کشمشی در ادامه با همدوره همراه باشید.

مواد لازم شیرینی کشمشی
آرد۱ لیوان
پودر قند۲/۳ لیوان
کره۷۵ گرم
کشمش پلویی¼ لیوان
اسانس وانیل¼ قاشق چایخوری
تخم مرغ۱ عدد

دستور پخت و طرز تهیه

بهتر است قبل از شروع به کار فر را روشن کنیم تا گرم شود. برای این منظور فر را با حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم. نکته دیگر برای شروع کار این است که کره و تخم مرغ را حداقل ۳۰ دقیقه زودتر از یخچال خارج کنیم تا هم دمای محیط شوند.

 

اگر از کشمش بسته بندی استفاده کنیم نیاز به تمیز کردن آن نیست ولی اگر بخواهیم از کشمش محلی استفاده کنیم ابتدا باید آنرا تمیز کنیم و پس از تمیز کردن کشمش آنرا حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در آب بخیسانیم و آبکشی کنیم.

 

سپس با دستمال خشک کنیم و کنار بگذاریم. یک کاسه مناسب برای تهیه مایه شیرینی انتخاب می کنیم. کره نرم شده را به همراه پودر قند و وانیل به کاسه اضافه می کنیم و مواد را خوب با همزن مخلوط می کنیم تا یکدست شوند و رنگشان تقریبا کرمی شود.

 

پس از اینکه خوب مواد را مخلوط کردیم تخم مرغ را اضافه می کنیم و مجددا خوب مواد را با همزن می زنیم تا یکدست شوند. پس از اینکار آرد را کم کم به مواد اضافه می کنیم و مخلوط کردن را ادامه می دهیم تا تمام آرد به مواد اضافه شود.

 

پس از تمام شدن آرد ، کشمش را به مایه شیرینی اضافه می کنیم و خوب مواد را هم می زنیم تا مایه شیرینی یکدست و منسجم شود و تقریبا کشمش در تمام نقاط مایه به طوری مساوی تقسیم شود. حالا نوبت پختن شیرینی است.

 

روی سینی فر یک کاغذ روغنی می اندازیم و با قیف یا قاشق از مایه شیرینی با فاصله روی کاغذ روغنی می ریزیم. توجه داشته باشید مایه در هنگام پخت پهن می شود ، پس باید مایه شیرینی را با فاصله مناسب روی کاغذ روغنی بریزیم.

 

 

پس از اینکه تمام مایه را روی کاغذ روغنی ریختیم سینی فر را داخل فر قرار می دهیم. برای آماده شدن شیرینی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان نیاز است. برای اینکه متوجه شویم شیرینی آماده شده است باید لبه های آنرا ببینیم.

 

اگر لبه های شیرینی کمی طلایی رنگ شده است شیرینی ما آماده شده است و باید از فر خارج شود. پس از اینکه شیرینی را از فر خارج کردیم صبر می کنیم تا شیرینی ها خنک شود سپس با دقت از کاغذ روغنی جدا می کنیم و در ظرف مورد نظر می چینیم.

 

پخت این نوع شیرینی تنها نیاز به دقت دارد و اینکه دقیقا طبق دستور عمل شود تا دقیقا مثل طرز تهیه شیرینی کشمشی های قنادی ها و شیرینی فروشی ها از آب دربیاید. می توانید این شیرینی را هنگام عصر و بعنوان عصرانه همراه با چای سرو نمایید.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین