خواص عدس

خواص عدس , عوارض عدس , مضرات عدس , o hw uns , فواید عدس , khavas adas

عدس

همه چیز در مورد عدس

عدس گیاهی کوچک که شباهت بسیاری به نخود دارد و نام علمی آن به انگلیسی Lens esculinaris است. نکته جالب در مورد عدس این است که عدس را در خاک هایی می کارند که معمولا برای کاشت گیاهان دیگر مناسب نیستند.

اصطلاحا به این نوع خاک ها ، خاک ضعیف یا خاک فقیر می گویند. عدس در رنگ های متفاوتی مانند عدس قرمر ، عدس سبز ، عدس نارنجی و … وجود دارد. از معروف ترین غذاهایی که با عدس تهیه می شود می توان به عدس پلو و عدسی اشاره کرد.

خواص عدس

رفع یبوست

یکی از خواص عدس این است که به خاطر وجود فیبر غیر قابل جذب می تواند از یبوست جلوگیری کند. ضمن اینکه فیبر غیر قابل جذب موجود در عدس باعث می شود از ابتلا به برخی بیمارهای گوارشی مانند سندرم روده ای تحریک پذیر و التهاب روده ای پیشگیری شود.

سلامت قلب

یکی از فواید عدس این است که برای قلب انسان بسیار مفید است. عدس حاوی مقادیر غنی از فیبر ، فولات و منیزیم است. فیبر ، فولات و منیزیم موجود در عدس برای سلامتی قلب انسان بسیار مفید هستند و نقش به سزایی را در سلامت قلب ایفا می کنند.

پیشگیری از حمله قلبی

عدس حاوی مقادیر غنی از منیزیم است و هنگامی که این ماده به مقدار کافی در بدن موجود باشد سرخرگها و سیاهرگها به آسانی تنفس می کنند و این عمل باعث جلوگیری از سختی رگ می شود و خون ، اکسیژن و مواد غذایی در کل بدن جریان پیدا می کند.

نتیجه مطالعات محققان نشان داده است که کمبود منیزیم باعث حمله قلبی می شود و به دنبال حمله قلبی کمبود منیزیم کافی در بدن باعث آزاد شدن رادیکال های آزاد و مخرب می شود که منجر به صدمه به قلب می شوند.

مناسب برای خانم های باردار

عدس با پر کردن ذخیره آهن بدن باعث افزایش انرژی می شود. خانم هایی که در سنین باروری قرار دارند یا باردار هستند و یا در دوران شیردهی به نوزاد هستند نیازمند آهن هستند و ممکن است در معرض کمبود آهن قرار بگیرند.

ایده افزایش ذخیره آهن بدن با مصرف عدس نسبت به مصرف گوشت قرمز خیلی مناسب تر است. زیرا عدس کالری و چربی ندارد. آهن سازنده اصلی هموگلویین است که اکسیژن را از طریق شش ها به تمام سلول های بدن می رساند.

زیان های عدس

ایجاد نفخ

افراط در مصرف هر ماده ای می تواند مشکلاتی ایجاد کند. یکی از زیان های عدس در مصرف افراطی ایجاد نفخ است. ضمن اینکه عدس دیر هضم است. حتی مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث کاهش میل جنسی در فرد شود. توصیه ما این است با ارتباط با یک مشاوره تغذیه تعادل را در برنامه غذایی خود رعایت نمایید.

همچنین ببینید : خواص جوخواص لوبیا چیتیخواص لوبیا قرمزخواص نخود فرنگی


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین