طرز تهیه جوجه کباب آبدار روی گاز و فر + مرینیت جوجه کباب زعفرانی

وقتی برای یک سفر یک‌روزه برنامه‌ریزی می‌کنید یا زمانی که قصد رفتن به پیک‌نیک و لذت بردن از طبیعت را دارید، به احتمال زیاد جوجه کباب اولین گزینه‌ای است که به عنوان وعده غذایی به ذهنتان می‌رسد. اغلب ما خاطره‌ای از تهیه این غذا در دل طبیعت و عطر و طعم لذت‌بخش آن را در ذهن داریم. جوجه کباب زعفرانی علاوه بر این، یکی از غذاهای رسمی است که در مهمانی‌ها، مجالس و اغلب رستوران‌های ایرانی سرو می‌شود و از پیر و جوان همگی طرفدار آن هستند. اگر جزو معدود افرادی هستید که تا به حال برای تهیه جوجه کباب دست به کار نشده‌اید، مطلب مناسبی را انتخاب کرده‌اید. شاید هم تجربه خوشایندی از پخت این غذا نداشته‌اید. بنابراین ما قصد داریم در این مطلب طرز تهیه یک جوجه کباب آبدار و خوش‌طعم را به سبک وبسایت آشپزی ملل Cooking county و yummynotes در اختیارتان قرار دهیم تا در کنار اعضای خانواده‌تان از نوش جان کردن آن لذت ببرید.

 

مواد اولیه تهیه جوجه کباب

مهم‌ترین نکته برای تهیه یک جوجه کباب زعفرانی آبدار و دلچسب، مزه‌دار کردن یا به اصطلاح مرینیت جوجه کباب پیش از پخت است. این کار باعث می‌شود که مرغ‌ها پس از پخت در فر، گاز یا منقل بسیار نرم شده و طعم فوق‌العاده‌ای داشته باشند. مواد مورد نیاز جهت مرینیت جوجه کباب عبارت‌اند از:

  • ۵/۱ کیلوگرم ران یا سینه مرغ خرد شده
  • ۴ قاشق غذاخوری ماست
  • ۳ عدد پیاز بزرگ (خلالی خرد شده)
  • ۱ عدد فلفل دلمه‌ای
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۳ قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه
  • ۷۵ فنجان زعفران دم‌کرده
  • ۳ قاشق چای‌خوری نمک

مواد اولیه تهیه جوجه کباب

طرز تهیه جوجه کباب آبدار

در ابتدا تمامی مرغ‌ها را داخل قابلمه مورد نظرتان قرار دهید و مواد مورد نیاز برای مرینیت جوجه کباب یعنی ماست، آبلیمو، پیاز، فلفل دلمه‌ای، زعفران، روغن زیتون و نمک را روی آن‌ها بریزید. مواد را به خوبی با مرغ‌ها ترکیب کنید و ظرف را با درب بسته به مدت حداقل ۳ ساعت الی یک شبانه‌روز داخل یخچال قرار دهید. هر چه این مدت زمان بیشتر باشد، عطر و طعم مواد مرینیت جوجه کباب هم بیشتر به بافت مرغ‌ها نفوذ خواهد کرد.

زمانی که قصد پخت کباب را داشتید، ابتدا اجازه بدهید تا مرغ‌ها به مدت ۱۵ دقیقه در دمای اتاق باقی بمانند. در نتیجه پخت‌ آن‌ها راحت‌تر خواهد بود و شما را با چالش خاصی روبرو نخواهد کرد. بعد از گذشت این زمان، مرغ‌ها را به سیخ بکشید و آماده پختن آن‌ها شوید. در هنگام سیخ کردن مرغ‌ها توجه داشته باشید که تکه‌های یکسان مرغ درون یک سیخ کنار هم قرار بگیرند؛ برای مثال قسمت‌های دارای استخوان در یک سیخ، قسمت‌های با بافت نرم‌تر در یک سیخ و… . این کار باعث می‌شود که در هر سیخ، زمان پخت تمام قطعات مرغ یکسان بوده و در انتهای کار هیچ کدام از تکه‌ها سوخته یا خام نباشند.

 

بعد از به سیخ کشیدن مرغ‌ها، نوبت به آماده کردن منقل برای تهیه جوجه کباب می‌شود. زغال‌ها را به کمک الکل آتش‌زا روشن کنید و دقت داشته باشید که همه زغال‌ها به صورت یک‌دست روشن باشند. سپس سیخ‌ها روی منتقل قرار بدهید و هر چند دقیقه یک‌بار آن‌ها را بچرخانید تا تمام قسمت‌های مرغ به طور کامل مغزپخت شود. از باد زدن بیش از حد زغال‌ها خودداری کنید. این کار باعث می‌شود که قسمت بیرونی مرغ‌ها به سرعت پخته شود یا حتی بسوزد؛ در حالی که قسمت داخلی آن‌ها همچنان خام است. ضمن اینکه دود بیش از حد زغال برای بدن مضر است و همچنین باعث می‌سود جوجه کباب طعم و بوی دود به خود بگیرد. پس از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، جوجه کباب شما آماده است.

 

تهیه جوجه کباب روی گاز

در صورتی که به زغال و منقل دسترسی ندارید یا به هر دلیل دیگری دوست دارید جوجه کباب را روی گاز تهیه کنید، جای هیچ نگرانی نیست. کافی است دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک ماهی‌تابه بزرگ بریزید و پس از گرم شدن روغن، تکه‌های مرغ را در ماهی‌تابه قرار دهید. حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه برای پخت جوجه‌ها کافی است. مرغ‌ها را پس از چند دقیقه برگردانید تا تمام بخش‌هایشان به طور کامل پخته شود.

 

تهیه جوجه کباب در فر

روش دیگری نیز برای آماده کردن جوجه کباب زعفرانی وجود دارد و آن هم استفاده از فر است. فر را از قبل به اندازه ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم کنید. مرغ‌ها را به سیخ بکشید و آن‌ها را روی سینی فر قرار دهید. حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به آن‌ها زمان بدهید تا پخته شوند. بعد از این زمان غذای شما آماده است.

جوجه کباب را می‌توانید به همراه برنج سرو کنید و یک چلو جوجه کباب خوشمزه داشته باشید. سرو این غذا با نان هم امکان‌پذیر است. توصیه می‌کنیم در کنار این غذا حتما از گوجه‌فرنگی، لیموترش، سالاد شیرازی، ماست و خیار یا سبزی خوردن استفاده کنید تا خوشمزگی آن چندین برابر شود.

تهیه جوجه کباب روی گاز

نکات پخت جوجه کباب آبدار

  • مرینیت جوجه‌ کباب بدون استفاده از ماست هم امکان‌پذیر است. اگر علاقه‌ای به استفاده از ماست ندارید، برای نرم شدن جوجه‌ها میزان روغن زیتون موجود در مواد جوجه کباب را به ۵ قاشق افزایش دهید.
  • معمولا قطعات ران مرغ آبدار‌تر از سینه هستند و اگر دوست ندارید خشک شوند می‌توانید سینه مرغ را حذف کنید ولی این مورد کاملا سلیقه است.
  • اگر دوست دارید جوجه کباب آّبدار و نرمی داشته باشید، بهتر است مرغ‌های مزه‌دار شده را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه دارید.
  • اگر می‌خواهید از سفت شدن جوجه‌ها جلوگیری شود، نمک را بعد از اضافه کردن روغن بیفزایید و بیش از حد از آن برای مرینیت جوجه کباب استفاده نکنید.
  • حتما توجه داشته باشید که در تمام طول منقل شعله یکنواخت باشد تا همه سیخ‌های جوجه کباب پخت یکسان و همزمانی داشته باشند.
  • هرگز از پیاز رنده شده به جای پیاز خلالی استفاده نکنید. چرا که تکه‌های پیاز به مرغ‌ها می‌چسبند و باعث سوختن آن و تغییر طعم آن‌ها می‌شود.
  • مرینیت جوجه کباب تنها به مواد ذکر شده محدود نمی‌شود. شما می‌توانید بسته به زائقه خود از مواد مختلفی مانند کره، سیر، رب انار، کاری، مایونز و… در مایع جوجه کباب استفاده کنید. ما در این مطلب پایه‌ای‌ترین مواد برای مزه‌دار کردن جوجه را معرفی کردیم.
  • می‌توانید از جعفری، فلفل، لیمو و پیاز برای تزئین غذای خود استفاده کنید.

منبع

Joojeh kabab Recipe (Persian Saffron Chicken Kebab) – Cooking County


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین