کیست کلیه کورتیکال، نوعی از بیماری های مربوط به کلیه است که در مواردی خاص می تواند مشکلات مختلفی را برای بدن به همراه داشته باشد. اما آیا با علائم، تفاوت آن با کیست معمولی و بهترین راه های درمان کیست کلیه کورتیکال آشنا هستید؟

کیست کلیه کورتیکال چیست و چه درمانی دارد؟

کیست کلیه کورتیکال چیست؟

کیست کورتیکال که نام آن را بیشتر در آزمایش های سونوگرافی می شنویم، کیست ها یا کیسه های غیر سرطانی و پر از مایع هستند که در کلیه بسیاری از مردم، به خصوص افرادی که بالاتر از ۵۰ سال سن دارند، دیده می شوند. این کیسه ها که معمولا بین چند میلی متر تا چند سانتی متر اندازه دارند، ممکن است در یکی از کلیه های شما یا هر دو آنها باشند و با افزایش سن هم اندازه آنها بزرگ شود. هرچند، بسیاری معتقدند این کیست ها در زمان میانسالی در بدن ایجاد شده اند و افزایش سن، دلیل به وجود آمدن آنها نیست.

در حالت عادی، نیازی به درمان کیست کلیه کورتیکال نیست چرا که هیچ آسیبی به بدن و عملکرد کلیه ها نمی زند و خطری هم ندارد، اما بروز برخی علائم در بدن، می تواند زنگ خطری برای جدی گرفتن آنها باشد. به علاوه، بسیاری از مردم از وجود چنین چیزی در بدن خود بی خبر هستند و برای تشخیص آن هم لازم است بنا بر صلاح دید پزشک، نیاز به انجام سی تی اسکن یا MRI باشد. برای افرادی که در پایتخت هستند، توصیه میکنیم برای انجام آزمایش ها به متخصص های کلیه تهران مراجعه کنند.

شیوه ایجاد کیست کلیه کورتیکال هنوز مشخص نشده است؛ با این حال، عمده کارشناسان معقتدند این کیست ها در اثر انسداد مجاری کلیوی یا ادراری تشکیل می شوند. به علاوه، شیوع این بیماری در مردان بیشتر از زنان است.

تفاوت کیست کلیه کورتیکال با سایر کیست ها

اصلی ترین تفاوت کیست کورتیکال با سایر کیست ها، تشکیل شدن آن در بخش بیرونی کلیه یا کورتکس است؛ بسیاری از کیست ها در داخل کلیه ایجاد می شوند و هیچ مشکلی را هم برای بدن ایجاد نمی کنند. به علاوه، اندازه این کیست ها می تواند از یک نخود تا یک توپ گلف باشد.

کیست هایی که در بخش بیرونی کلیه ایجاد می شوند، دو نوع خوش خیم و بدخیم دارند. کیست های خوش خیم بعضا مشخصاتی مثل ضخیم بودن دیواره یا رسوب کلسیم دارند و نباید آنها را با کیست های معمولی، اشتباه گرفت. این کیست ها اگرچه بی خطر هستند و نیازی هم به درمان کیست کلیه کورتیکال در چنین شرایطی نیست، اما باید حتما زیر نظر باشند. در آن سو، نوع بدخیم خطرساز است و اگر برای درمان آنها اقدام نکنید، ممکن است مشکلات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

کیست کلیه کورتیکال چیست؟

علائم کیست کلیه کورتیکال

اگرچه معمولا مردم وقتی در حال درمان یکی دیگر از بیماری های خود هستند از وجود کیست کورتیکال مطلع می شوند، اما وجود برخی علائم می تواند شما را نسبت به وجود این نوع بیماری مشکوک کند.

احساس درد در کلیه

نخستین مورد که احتمالا شما را برای درمان کیست کلیه کورتیکال تشویق خواهد کرد، احساس درد در کلیه است. شدت این درد بسته به اندازه کیست یا خوش خیم و بد خیم بودن آن متغیر است و حتی می تواند به سایر بخش ها از جمله کمر و شکم منتقل شود.

وجود توده قابل لمس در پهلو

کیست ممکن است به اندازه ای بزرگ شود که بتوان با لمس پهلو، متوجه وجود آن شد؛ در این صورت، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

افزایش فشار خون

کیست کلیه کورتیکال بدخیم با ایجاد اختلال در عملکرد کلیه، ترشح رنین و همچنین کاهش خون رسانی به بدن، در مواردی سبب بالا رفتن فشار خون می شود.

عوض شدن رنگ ادرار

اگر حجم و فشار وارده بر کیست زیاد باشد، ممکن است دچار ترکیدگی و خونریزی شود؛ در این صورت، رنگ ادرار نیز تغییر کرده و تیره خواهد شد. در چنین شرایطی حتما باید برای درمان کیست کلیه کورتیکال به پزشک مراجعه کرد.

تکرر ادرار

اگر ما با نوع بدخیم از کیست کلیه کورتیکال رو به رو باشیم، عملکرد کلیه مختل شده و نیاز به ادرار نیز به شکل قابل توجه افزایش خواهد یافت.

عفونت

در موارد نادرتر، احتمال دارد کیست بعد از خونریزی، عفونت کرده و علائم دیگری مانند تب و لرز را به همراه داشته باشد.

بهترین درمان کیست کلیه کورتیکال

اسکلروتراپی و جراحی، دو راه اصلی درمان کیست کلیه کورتیکال هستند؛ شیوه درمان نیز بسته به علائم کیست با نظر پزشک انتخاب می شود. به علاوه، راه های مختلفی برای درمان خانگی این نوع بیماری هم وجود دارد که عمل به آنها می تواند مفید باشد.

اسکلروتراپی

در این روش که با بی حسی موضعی همراه است، مواد داخلی کیست به وسیله فرستادن یک سوزن بزرگ از زیر پوست، تخلیه می شود؛ سپس پزشک از الکل برای پر کردن کیست استفاده می کند تا از عفونت های احتمالی جلوگیری کرده و اندازه کیست هم کوچک تر شود. این کار همچنین شانس سفت شدن دوباره کیست را تا حد زیادی کاهش می دهد.

علائم کیست کلیه کورتیکال

جراحی

روش دوم که معمولا برای درمان کیست کلیه کورتیکال بدخیم یا با اندازه بزرگ استفاده می شود، جراحی لاپاروسکوپی است. در این روش، ابتدا کیست تخلیه شده و سپس از بدن خارج می شود. به علاوه، ممکن است پزشک بافت خارجی آن را بسوزاند تا از عوارض احتمالی آن جلوگیری کند. از آنجایی که این روش با بیهوشی و انجام عمل جراحی روی بدن شما همراه است، احتمالا یک یا دو روز بعد از عمل باید در بیمارستان بستری باشید.

درمان های خانگی

در صورت مشاهده کیست خوش خیم، پزشک ممکن است هیچ دارویی را تجویز نکند، اما توصیه می شود بیماران، سبک زندگی سالم را در پیش گرفته و از مصرف موادی که اثر سوء روی کلیه و سیستم گوارشی دارند، مانند سیگار و الکل، پرهیز کنند. به علاوه، ورزش مداوم و مصرف سبزیجات تازه و میوه نیز برای بهبود عملکرد کلیه ها و جلوگیری از رشد کیست های خوش خیم، بسیار مفید هستند.

چه زمانی برای درمان کیست کلیه کورتیکال باید اقدام کرد؟

کیست کلیه در حالت عادی هیچ خطری برای بدن ندارد و در بسیاری از موارد هم حتی بیمار متوجه وجود آن نمی شود؛ ولی اکیدا توصیه می شود در صورت مشاهده مشکلاتی از جمله درد کلیه یا اختلال در سیستم ادرار، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر نسبت به علائم کیست کلیه کورتیکال بی تفاوت باشید، احتمال آسیب دیدن سایر اندام ها، به خصوص بخش هایی که در دفع سموم و مواد زائد بدن دخیل هستند، افزایش پیدا خواهد کرد.

عدم توجه به اندازه و رشد کیست کورتیکال نیز خطر زیادی برای بیمار دارد چرا که ممکن است یک کیست ساده و خوش خیم، در طولانی مدت به یک کیست بدخیم تبدیل شود.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین