خرید ماهی سرخو چمن ، سایز ماهی سرخو چمن

پیش از سخن درباره‌ی ویژگی‌های ماهی سرخو چمن، بهتر است با نام‌های مختلف آن آشنا شویم. این محصول با نام بومی ماهی چمن، نام انگلیسی Malabar Blood Snapper و نام علمی Lutjanus Malabaricus یکی از ۱۱۳ گونه‌ی سرخوماهیان است. ماهی سرخو چمن به دلیل تغذیه از پلانکتون‌ها و ماهی‌های کوچک دیگر، گوشت بسیار لذیذ و چربی دارد. هر چند، علی‌رغم داشتن گوشت نرم و لطیف، جدا کردن استخوان‌ها بسیار آسان است.

ماهی سرخو چمن چیست و چه مشخصاتی دارد

ماهی سرخو چمن هم خانواده ماهی سرخو است و گوشتش همانند ماهی سرخو است. گوشت ماهی سرخو چمن کم خار و تیغ است.از نظر کیفیت ،خوشمزگی و لذیذ بودن گوشت ماهی چمن با ماهی سرخو شباهت خیلی نزدیکی با هم دارند. پخت و پز به شکل سرخ کردنی و خورشتی( قلیه ) و کبابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنگام خرید ماهی سرخو چمن با سایز دقت کنید. توجه به سایز ماهی سرخو چمن باعث می‌شود که شما بسته به هدفی ه برای پخت دارید، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

در این متن تلاش ما این است که بگوئیم که ماهی سرخو چمن چه ویژگی‌هایی دارد که هنگام خرید ماهی سرخو چمن بدانید که باید به چه پارامترهایی بپردازید.

ماهی سرخو چمن متعلق به خانواده سرخو ماهیان دارای بدنی مرتفع، واجد ۱۱ خار و ۱۴ شعاع نرم در باله پشتی و ۳ خار و ۸ شعاع نرم در باله مخرجی می باشد. شبیه سرخوی معمولی بوده، اما بزرگتر و کم رنگ تر از آن است و تقریباً صورتی است.

بهترین روش پخت ماهی سرخو چمن،  به صورت کبابی، سرخ شده و یا به عنوان ته چین ماهی است. گوشت ماهی چمن دارای ویتامین های B، A و D، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد. همچنین چربی ماهی سرخوی چمن همانند سایر ماهیان دریایی از ۲ نوع اسید چرب غیر اشباع امگا ۳ به نام های EPA و DHA است.

این ماهی متعلق به آبهای ساحلی با بستر های سخت مرجانی و سنگی شنی تا عمق ۱۰۰ متر می باشد و از بی مهرگان کفزی تغذیه می نماید. ماهیان جوانتر سرخوی چمن تمایل دارند در آب های کم عمق ساحلی و ماهی های بزرگتر در آب های عمیق زندگی کنند. تغذیه این ماهی به طور عمده از ماهی های کوچکتر، سفالوپودها و برخی از بی مهره گان صورت می گیرد. این ماهی توسط ترال کف،گرگور و قلاب دستی صید می گردد.

زمان خرید به این موارد دقت کنید:

رنگ ماهی سرخو چمن قرمز، صورتی است. بدنی مرتفع دارد. میزان تیغش متوسط است و گوشتی سفید دارد.

به بوی ماهی سرخو دقت کنید. ماهی تازه بوی جلبک دریایی می دهد و تمام مواد مغذی را دارد، ماهی در شرایط بد معمولا بوی بدی دارد بوی بد گاهی اوقات بوی آمونیاک می دهد.

به پوست ماهی دقت کنید. ماهی در شرایط بد ، پوست بسیار نرم دارد که به راحتی از گوشت آن جدا می شود، ماهی سرخو چمن تازه رنگ با طراوت، براقی دارد.

به چشم ماهی سرخو چمن نگاه کنید. ماهی در شرایط بد چشم های گود، قرنیه کرم و مردمک سفید دارد، انگار که آب مروارید دارند، ماهی تازه چشم های برآمده و مردمک سیاه درخشانی دارد.

آبشش‌ها را فراموش نکنید. آبشش ماهی پشت سر آن است و در شرایط بد، آن ها زرد یا خاکستری هستند، آبشش ماهی وقتی تازه هستند، بسته به نوع ، تمیزی ، درخشندگی به رنگ صورتی یا قرمز خواهند بود.

اولین منطقه آسیب دیده، شکم است؛ ماهی در شرایط بد ، متورم ،شل ، تو رفته خواهد بود. گوشت شکم آن سفت است و لغزنده نیست.

زمانی که ماهی سرخ چمن را با انگشت فشار میدهیم نباید با فشار ما در داخل بماند یعنی بعد از اینکه انگشتمان را برداشتیم گوشت ماهی دوباره به سمت بیرون حرکت کند. ماهی سرخو چمن تازه گوشتی تقریبا مرطوب و لطیف دارد، همچنین رنگ آن سفید است. فلس های ماهی باید محکم به بدن ماهی چسبیده باشد. بخش های مختلف ماهی مخصوص شکم ماهی نباید شل باشد و حالت افتادگی نباید داشته باشد. چشم های ماهی باید شفاف باشد. زمانی که ماهی را با انگشت فشار میدهیم نباید با فشار ما در داخل بماند یعنی بعد از اینکه انگشتمان را برداشتیم گوشت ماهی دوباره به سمت بیرون حرکت کند.

اگر به تمام مواردی که از مشخصات گرفته تا خرید ماهی سرخو چمن تازه دقت کنید هنگام خرید سردرگم نخواهید بود. چرا که بازار ماهی فروش‌ها پر از انواع ماهی است که اگر با آن‌ها آشنایی نداشته باشید انتخاب درستی نخواهید داشت.

به این دلیل باید با آگاهی به بازار ماهی‌فروش‌ها رفت که هدف شما است که نوع ماهی را تعیین می‌کند. اگر به خوردن ماهی سرخ شده علاقه دارید باید بدانید که بهترین ماهی ازار برای سرخ کردن کدام ماهی است.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین