اگر در طول روز احساس خستگی می‌کنید بخوانید

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که در طول روز احساس خستگی و بی‌حالی کنید؟ احتمالا این اتفاق برای بسیاری از ما افتاده و اگر در طول سال چند باری هم تکرار شود، باز هم طبیعیست، اما اگر این اتفاق در اکثر روزها تکرار می‌شود، احتمالا یک جای کار می‌لنگد. در این شرایط شما باید برخی از عادت‌های زندگی خود را تغییر دهید و یا آنکه بررسی کنید و مشکل کار را پیدا کنید. در این نوشته ما به برخی از این عادت‌ها اشاره کرده‌ایم.

 

خواب خود را در اولویت قرار دهید

خواب به اندازه خوردن و ورزش کردن برای سلامتی شما مهم است. سعی کنید تحت هیچ شرایطی آن را کنار نزنید. برخی از خواب خود می‌گذرند تا جایی برای فعالیت‌های دیگر باز کنند. مثلا به جای خواب بیشتر مطالعه کنند، فیلم ببینند یا شب را با دوستان خود بگذرانند. گرچه همه این کارها لذت‌بخش است، اما در مقابل باعث می‌شود تا شما انرژی لازم در طول روز را نداشته باشید.

کم خوابی یا خواب کمتر از هفت ساعت در شب، شایع‌ترین علت خستگی است. علاوه بر ایجاد احساس خستگی، کمبود خواب با افزایش خطر تصادفات جدی و همچنین مشکلات سلامتی از جمله کاهش ایمنی، افسردگی، دیابت، مشکلات قلبی، اختلال در تفکر، حافظه و خلق و خو و افزایش وزن نیز در ارتباط است.

از سوی دیگر، برخی مطالعات نشان داده‌اند که خواب معمولی و بیشتر از نه ساعت در شب نیز با افزایش خطر ابتلا به دیابت، سردرد و چاقی مرتبط است. خواب زیاد نیز می‌تواند عاملی برای کسل بودن در طول روز باشد. بنابراین منظور از خواب کافی، خوابیدن بین ۷ تا ۹ ساعت است.

 

شاید غذای کافی نخورده‌اید

گاهی اوقات تغذیه نامناسب می‌تواند عامل ایجاد کسلی و خستگی در طول روز باشد. گاهی برخی از افراد به قدری در امور کاری خود غرق می‌شوند که ترجیح می‌دهند از وقت غذا خوردن خود بگذرند و در عوض بیشتر کار کنند. برخی از افراد نیز به دلیل رژیم‌های سنگین و اغلب سرخود، از خوردن غذا خودداری می‌کنند.

البته برعکس این موضوع نیز وجود دارد. برخی از افراد دچار پرخوری و یا بدخوری غذا هستند. به عنوان مثال ممکن است غذای کمی بخورند، اما به ترکیب غذاها یا زمان مناسب تغذیه توجهی نکنند.

این در حالیست که خوردن غذا و توجه به مقدار، زمان و نوع غذا نقش مهمی در تامین انرژی بدن دارد. بنابراین یک راه خوب برای حفظ انرژی در طول روز این است که هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار وعده‌های غذایی منظم و میان‌وعده‌های سالم بخورید، نه اینکه یک وعده غذایی پرحجم را کمتر دفع کنید. در این رابطه می‌توانید با یک متخصص یا کارشناس تغذیه نیز مشورت کنید.

 

گفتار درمانی خستگی را شکست می‌دهد

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد درمان‌های گفتاری مانند مشاوره یا درمان شناختی رفتاری (CBT) ممکن است به مبارزه با خستگی، یا خستگی ناشی از استرس، اضطراب یا خلق و خوی ضعیف کمک کند. گاهی استرس و اضطراب مانع از انجام کارها و در نتیجه احساس شکست در ما می‌شود. این وضعیت می‌تواند به افسردگی نیز منجر شود. پس این موضوع را نیز حتما جدی بگیرید و برای درمان آن اقدام کنید. در این رابطه می‌توانید به یک درمانگر خصوصی یا حتی پزشک عمومی مراجعه کنید. گاهی برطرف کردن مشکلات ساده می‌تواند از سطح استرس شما بکاهد. برای مثال اگر کار های روزمره خود را سریعتر انجام دهید و کارهایی مانند پرداخت قبض جریمه تسلیمی خود را درجا انجام دهید تا سطح استرس خود را کاهش دهید و احساس سرزندگی بیشتری تجربه کنید.

 

کافئین و الکل بیش از حد را قطع کنید

برخی از متخصصان تغذیه تاکید دارند هرکسی که احساس خستگی می‌کند باید کافئین را قطع کند. گفته شده است بهترین راه برای انجام این کار این است که به تدریج مصرف تمام نوشیدنی‌های کافئین دار را در یک دوره ۳ هفته‌ای متوقف کنید.

کافئین در قهوه، چای، کولا، نوشیدنی‌های انرژی زا و برخی از  مسکن‌ها و داروهای گیاهی وجود دارد. سعی کنید به مدت یک ماه کاملاً از کافئین دوری کنید تا ببینید آیا بدون آن کمتر احساس خستگی می‌کنید یا خیر. ممکن است در ابتدا عدم مصرف کافئین باعث سردرد شود. اگر این اتفاق افتاد، مقدار کافئینی که می‌نوشید را به آرامی کاهش دهید.

در مورد الکل نیز این واقعیت صادق است. طبق تحقیقات صورت گرفته، خوردن مشروبات الکلی می‌تواند باعث کم‌خوابی یا بی‌خوابی و در نتیجه احساس خستگی در طول روز شود. پس سعی کنید برخی از روزهای خود را بدون خوردن الکل سپری کنید. به جای کافئین و الکل، خوردن چند لیوان آب را جایگزین کنید تا از اثر خارق‌العاده آن شگفت‌زده شوید.

 

ممکن است با کمبود ویتامین مواجه باشید

گاهی اوقات خستگی و بی‌حصلگی ربطی به عادات روزانه ما ندارد و با تغییر عادت‌ها، خستگی همچنان وجود دارد. اگر این موضوع در مورد شما واقعیت دارد، بد نیست به پزشک مراجعه کنید و چک‌آپ دهید. شاید با یک بیماری زمینه‌ای مواجه هستید و یا ممکن است با کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن خود مواجه باشید.

از ماساژور و ورزش نیز کمک بگیرید

از ماساژور و ورزش نیز کمک بگیرید

اگر تمام توصیه‌های بالا را انجام دادید و به نتیجه نرسیدید، به سراغ ماساژ و ورزش بروید. ماساژ بدن نقش مهمی در رفع خستگی و ایجاد انرژی دارد. امروزه بسیاری از افراد از ماساژ برای مبارزه با برخی از بیماری‌ها نیز استفاده می‌کنند. ماساژ هم با دست و هم با دستگاه‌های ماساژ موجود در بازار قابل انجام است.

البته دستگاه‌های ماساژ می‌تواند گزینه بهتری باشد. گرچه قیمت برخی از آنها کمی بالا است، اما برای آنکه روزهای خوبی را سپری کنید ارزش خرید دارد. از طرفی می‌توانید اقدام به خرید قسطی ماساژور نمایید تا متحمل هزینه‌های سنگین و یکباره نیز نشوید. برای خرید نیز کافیست با خرید یک بسته اینترنت سه ماهه همراه اول و وصل شدن به انواع بازارهای مجازی، محصول مورد نظر خود را انتخاب و سفارش دهید.

در کنار ماساژ، از قدرت ورزش و پیاده‌روی نیز غافل نشوید. البته ممکن است بگویید وقت بیرون رفتن و پیاده‌روی را ندارید. برای این کار نیاز نیست حتما به جای خاصی بروید، بلکه در خانه یا محل کار خود نیز می‌توانید کمی قدم بزنید و یا حتی برخی از حرکات کششی اولیه را انجام دهید.

 

سخن نهایی

مواردی که به آنها اشاره شد برخی از مهمترین و رایج‌ترین دلایل خستگی در افراد در طول روز هستند. این عوامل بسیار مهم هستند و نقش آنها جدی است. تا جایی که گاهی تغییر یکی از این عادت‌ها می‌تواند بسیار تاثیرگذار و موثر باشد. پس به موارد اشاره شده توجه کنید و با توجه به شناخت خود، ریشه مشکل را پیدا کرده و اقدام به درمان نمایید.

 

 


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین