لیستی برای معرفی معروف‌ترین انواع کیک در سراسر جهان

کیک‌ها در سراسر جهان به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع دسر یا میان وعده شناخته می‌شوند. ما ایرانی‌ها نیز علاقه زیادی به پخت کیک‌های عصرانه داریم؛ به خصوص اگر قرار باشد برای صرف چای عصرانه میزبان جمعی از دوستانمان هم باشیم. علیرغم اینکه تمامی کیک‌ها از ترکیب یک نوع ماده اولیه اصلی یعنی آرد، تخم‌مرغ و شیر به دست می‌آیند، باز بیش از صدها دستور متنوع برای پخت کیک در دسترس است؛ که تنها با اضافه کردن چند ماده اولیه دیگر به این سه ماده اصلی به دست می‌آیند.

در این مقاله قرار است به سراغ معرفی معروف‌ترین انواع کیک در سراسر جهان برویم و طرز تهیه آن‌ها را بررسی کنیم. البته پیش از آن قرار است کمی درباره طرز تهیه انواع کیک خانگی صحبت کنیم و به نکات پخت انواع کیک در خانه بپردازیم. با ما همراه باشید.

چرا آشنایی با معروف‌ترین انواع کیک در جهان مهم است؟

کیک پایه ثابت مراسم جشن تولد است؛ اما این تنها یک نوع کیک است که می‌توانید در خانه تهیه کنید، باقی کیک‌ها شاید برای مراسم تولد شاید چون خامه کشی نمی‌شوند برای مراسم تولد چندان مناسب به نظر نرسند؛ اما در جایگاه خود یکی از بی‌نظیرترین میان وعده‌هایی هستند که می‌توانید برای پذیرایی از اعضای خانواده یا دوستانتان آماده کنید.

شما با یادگیری دستورهای متنوعی در پخت انواع کیک خانگی نه تنها برای میزبانی در مراسم‌هایی چون جشن تولد خودکفا می‌شوید، بلکه می‌توانید با خلق طعم‌های نو و تازه در دورهمی‌های خانوادگی یا دوستانه دیگران را غافلگیر کنید. به این فکر کنید که هزار طعم متنوع در این جهان هستند که هنوز امتحان نکرده‌اید و گوشه ای از این طعم‌های خارق‌العاده مربوط به کیک‌های معروف در جهان است! وقتی می‌توان به سادگی این طعم‌ها را در آشپزخانه خود ایجاد کنید چرا باید از امتحان کردنشان غافل شد؟

شاید بپرسید چطور می‌توان با دستور تهیه انواع کیک‌ها آشنا شد؟ طبیعتاً برای پخت کیک به یک دستور دقیق و حساب شده نیاز است تا بتوانید یک کیک خوشمزه با بافتی نرم و منعطف آماده کنید. دیجی فود یک مجله آشپزی است در دسته‌بندی‌های متنوعی به اشتراک گذاری دستورهای آشپزی می‌پردازد. در دسته بندی انواع کیک، دسر و شیرینی می‌توان دستور پخت انواع کیک‌های معروف در جهان را مشاهده کرد. به کمک دستورهای این مجله می‌توانید دقیق و مرحله به مرحله جلو رفت، تمام نکات را بررسی کرد، با ترفندهای پخت انواع کیک آشنا شد و یک میان وعده شیرین و بسیار خوشمزه برای عصرانه تدارک دید.

کیک خانگی خوب نیازمند تجربه کافی!

اگر قرار است برای اولین بار یک کیک خانگی خاص بپزید، باید این احتمال را در نظر بگیرید که تجربه‌های اول در پخت کیک خانگی آن‌قدرها دل‌چسب نیست! کیک در عین سادگی قلق‌های خاص خودش را دارد. حالا اگر کمی هم با دستور بیگانه باشید، قطعاً در پخت آن با خطاهایی روبرو خواهید شد. پخت کیک نیازمند آزمون و خطاست، باید تکرار کنید و در هر تکرار چیز جدیدی بیاموزید، دمای فر دستتان بیاید، با نحوه خارج کردن کیک از قالب آشنا شوید، کیفیت مواد اولیه را ارزیابی کنید تا در نهایت یک کیک خانگی همه چیز تمام بپزید.

ما در ادامه این مقاله قرار است به بررسی نکات مهم در پخت انواع کیک و همچنین به معرفی محبوب‌ترین کیک‌ها در جهان بپردازیم؛ اما شما فراموش نکنید که نه این نکات و نه دستورهای دقیق و حرفه‌ای هیچ یک به اندازه تکرار و تمرین شما را در پخت کیک حرفه‌ای نمی‌کند. این را به خاطر داشته باشید که برای رسیدن به بهترین دستور در طرز تهیه کیک محبوبتان به دو چیز نیاز دارید، یک، زمان و حوصله دو، تکرار و تجربه!

نکاتی برای پخت انواع کیک

فرقی نمی‌کند چه نوع کیکی می‌پزید در پخت تمامی انواع کیک‌ها باید این نکات را مدنظر قرار داد.

  • توجه کنید که در طرز تهیه تمام انواع کیک و شیرینی‌های باید فر حداقل از بیست دقیقه قبل با دمای مشخص شده گرم شود.
  • در حین پخت کیک به هیچ عنوان درب فر را باز نکنید. این کار باعث تغییر دمای داخل فر و ایجاد شوک دمایی شده و نتیجه آن خوابیدن پف کیک شماست. اگر می‌خواهید از مغزپخت شدن کیکتان اطمینان حاصل کنید تا پایان زمان پخت صبر کرده و بعد درب فر را بازکنید. می‌توانید با استفاده از یک خلال دندان از مغزپخت شدن کیک مطمئن شوید.
  • بهتر است در پخت انواع کیک و در ترکیب مواد اولیه از یک پنس نمک خوراکی هم استفاده کنید. توصیه می‌کنیم نمک را از دستور طرز تهیه کیک و شیرینی حذف نکنید. شاید میزان آن آن‌قدرها کم باید که به چشم نیاید اما حضورش برای پف کردن بیشتر کیک ضروری است.
  • پخت کیک حتماً از کیفیت بیکینگ ‌پودر و تازه بودن آن اطمینان داشته باشید. استفاده از بیکینگ‌ پودر کهنه در تهیه کیک دو نتیجه دارد؛ یا باعث گود شدن سطح کیک شما می‌شود یا کیکتان به حد کافی پف نخواهد کرد؛ که هردو این اتفاقات از داشتن یک نتیجه دلخواه در پخت کیک جلوگیری می‌کند.
  • اگر روی کیک شما حالت چسبندگی ایجاد شده دو دلیل دارد؛ یا مقدار مایعاتی که در تهیه مایه کیک استفاده کرده‌اید بیشتر از مقدار دستور بوده است، یا پخت کیک کامل نشده و به همین دلیل سطح آن حالت خامی مایه کیک یا چسبندگی دارد.
  • اگر از چسبیدن کیک به قالب در حین پخت می‌ترسید بهتر است از قالب‌های کمربندی استفاده کنید. در غیر این صورت به هیچ عنوان دیواره‌های قالب را چرب نکنید. چرب کردن دیواره‌های قالب برای پخت کیک باعث گنبدی شدن سطح کیک می‌شود.
  • کیک را بلافاصله از قالب خارج نکنید. اجازه دهید بعد از خارج کردن کیک از فر قالب شما ده دقیقه در دمای آشپزخانه خنک شود.
  • نکته بسیار مهمی که در طرز تهیه انواع کیک در خانه اهمیت دارد، توجه به میزان دمای فر است. دمای فر شما اگر بالاتر از میزان لازم باشد احتمال خمیری شدن و سنگین شدن بافت کیک شما وجود دارد. چون در دمای بالا قبل از آنکه کیک شما به خوبی پف کند و بپزد سطح رویی آن قهوه‌ای می‌شود و باید آن را از فر خارج کرد.
  • برای پخت کیک همیشه نیاز به استفاده از فر نیست. پس اگر فر ندارید از پخت کیک خانگی منصرف نشوید. شما می‌توانید هر نوع کیک خانگی را با روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم درون قابلمه و روی گاز بپزید. در این روش به جای گرم کردن فر باید یک پایه فلزی را داخل یک قابلمه بزرگ‌تر از قالبتان قرار دهید و گاز را روشن کنید تا به مدت یک رب فضای درون قابلمه گرم شود. سپس کیک را داخل قالب ریخته و درون قابلمه بر روی پایه قرار دهید. به این فر، فر دست‌ساز میگویند. فراموش نکنید که در طول مدت پخت باید درب قابلمه را با یک پارچه بپوشانید.

چرا آشنایی با معروف‌ترین انواع کیک در جهان مهم است؟

معرفی انواع کیک

کیک‌ها با توجه به مواد اولیه‌ای که در پختشان مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش پخت و نوع سرو انواع و اقسام مختلفی دارند. در فرهنگ غذایی و کتب آشپزی هر کشور با توجه به سلیقه و ذائقه مردم آن کشور و همچنین با توجه به منابع مواد غذایی موجود در آن منطقه می‌توان شاهد دستورهای بسیار متنوعی برای پخت انواع کیک خانگی بود که هریک در عین شباهت مواد اولیه از نظر طعم و بافت با یکدیگر متفاوت هستند.

البته این به آن معنا نیست که شما تنها به دستورهای موجود در کتب آشپزی خود اکتفا کنید و راه تجربیات جدید را بر روی خودتان ببندید، خیر، شما می‌توانید با کمی جستجو به دستورهای جدید برای پخت کیک برسید و طعم‌های جدیدی را به خودتان هدیه دهید. در ادامه با معرفی پرطرفدارترین و معروف‌ترین کیک‌ها در جهان همراه ما باشید.

کیک ساده

شاید این کیک را بتوان به عنوان پایه تمامی کیک‌ها در نظر گرفت. کمتر کسی ممکن است تجربه پخت این کیک را در خانه نداشته باشد. وقتی قرار است برای عصرانه یک کیک آماده کنید، دستور پخت کیک ساده اولین دستوری است که به ذهنتان می‌رسد. این کیک بافت نرم و منعطفی دارد اما برای خامه کشی و پخت کیک تولد مناسب نیست.

این کیک با تزئین گاناش یا مربا بیشتر به عنوان میان وعده برای سرو در کنار چای عصرانه تدارک دیده می‌شود اما می‌توان آن را با قالب‌های متنوع در طرح‌های مختلف برای جشن‌های کوچک و خانوادگی آماده کرد. همچنین کیک ساده دو رنگ با طعم وانیل و کاکائویی هم بسیار طرفدار دارد.

کیک شیفون

کیک شیفون یک کیک ساده دیگر با دستوری آسان و بافتی مطلوب و دلخواه برای خامه کشی است که برای خامه کشی و تهیه کیک تولد پیشنهاد می‌شود. اینکه دستور کیک شیفون دقیقاً برای کدام منطقه است مشخص نیست؛ اما پخت آن در تمام دنیا رواج دارد و دستور تهیه آن در تمام کتب آشپزی تقریباً مشابه است.

این کیک نیز مانند کیک قبل برای پذیرایی در دورهمی‌ها و سرو در کنار چای عصرانه پیشنهاد می‌شود. بافت آن بسیار نرم است و کودکان از خوردنش لذت می‌برند. طرز تهیه کیک شیفون اصلاً سخت نیست. مواد اولیه پخت این کیک نیز در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. فقط کافیست کمی دقت و حوصله به خرج دهید و از نکات پخت کیک خانگی غافل نشوید تا یک کیک شیفون عالی و خوش طعم داشته باشید.

هرچند که دستورالعمل پخت این کیک اصلاً سخت و دشوار نیست؛ اما اگر برای اولین بار قصد تهیه کیک شیفون را دارید بهتر است از روی یک دستور دقیق مرحله به مرحله جلو بروید تا نتیجه کار رضایت‌بخش باشد. پخت این کیک در عین سادگی نیازمند تجربه است پس از شکست در تجربه‌های اولتان ناراحت نشوید.

کیک شکلاتی

طرفداران کیک شکلاتی دست‌ها بالا! چه کسی از دیدن یک کیک شکلاتی گرم با روکش گاناش خوشحال نمی‌شود؟ کیک شکلاتی یکی از پرطرفدارترین انواع کیک خانگی است که از ترکیب مایه کیک ساده با پودر کاکائو تهیه می‌شود. اغراق نیست اگر بگوییم برش کیک کاکائویی در میان انواع کیک‌های کافی شاپی بیشترین میزان تقاضا را از سمت مردم دارد. پس اگر میزبان دوستان خود هستید ولی از ذائقه مهمان‌ها درباره کیک اطلاع ندارید ریسک پختن کیک شکلاتی از هر نوع کیکی کمتر است چراکه کمتر کسی هست که از خوردن یک برش کیک شکلاتی با روکش گاناش در کنار چای عصرانه خود لذت نبرد.

برای کسانی که از طعم شکلات لذت می‌برند، کیک شکلاتی بهترین انتخاب است. انتخابی لذیذ و درجه یک که شما را از میزبانی سربلند بیرون خواهد آورد. دستور تهیه آن هم اصلاً سخت نیست، علاوه بر مواد اولیه مرسوم در پخت کیک به کمی پودر کاکائو و شکلات تخته‌ای احتیاج دارید تا خوشمزه‌ترین کیک شکلاتی را در خانه خودتان آماده کنید.

علاوه بر این کیک شکلاتی از محبوب‌ترین انواع کیک برای کودکان است که نه تنها به عنوان میان وعده بلکه آن را به عنوان دسر یا صبحانه نیز می‌پسندند. خصوصاً اگر روی آن را با تکه‌های شکلات و موز تزئین کرده باشید.

کیک براونی

براونی نوعی کیک شکلاتی است که بعد از کیک ساده شکلاتی بسیار طرفدار دارد. این کیک که در دسته بندی از نظر بافت میان کیک و بیسکوییت قرار می‌گیرد، اولین بار در اوایل قرن نوزدهم در ایالات متحده آمریکا به وجود آمد؛ اما حالا دستور تهیه آن به هر زبانی ترجمه شده و در کتب شیرینی‌پزی به چشم می‌خورد. کیک براونی نه خیلی نرم است که بتوان از آن توقع بافت اسفنجی داشت و نه خیلی ترد و شکننده اما تنها نشان یک براونی درست و حسابی ترک هایی است که روی لایه بالایی کیک ایجاد می‌شود.

مواد اولیه اصلی در پخت کیک براونی مانند اکثر کیک‌های شکلاتی شامل آرد، کره، تخم‌مرغ، شکلات یا پودر کاکائو و در بعضی دستورها شامل مخلوطی از مغزهای خرد شده و خام مانند مغز گردو، فندق، پسته و … است. چیپس شکلات، فراستینگ و خامه هم خاص این کیک است و در میان مواد اولیه به چشم می‌خورد. کیک براونی از نظر ظاهری با برش‌های مستطیلی یا مربعی قطر کم شناخته می‌شود، این کیک زیاد پف نمی‌کند و بافت آن غالباً سنگین است.

اما با توجه به اینکه دستورهای متفاوتی برای تهیه کیک براونی وجود دارد، نتیجه پخت این کیک شکلاتی ممکن است با توجه به نوع دستور مورد استفاده از نظر طعم و بافت کمی متفاوت باشد. براونی از نظر بافت در یک طیف قرار دارد که هم می‌تواند سبک و هم سنگین باشد. جالب است بدانید در قنادی‌های سراسر جهان از براونی به عنوان ملکه کیک‌های شکلاتی یاد می‌شود.

البته ناگفته نماند که در دستور تهیه کیک براونی همیشه هم از با شکلات روبرو نیستیم. نوعی از براونی وجود دارد که در مواد اولیه آن خبری از پودر کاکائو و شکلات نیست. این نوع براونی طعم وانیل دارد و از شکر قهوه‌ای برای درست کردنش استفاده می‌شود. به این نوع براونی به دلیل رنگ کرمی آن براونی بلاندی گفته می‌شود.

کیک لمینگتن

کیک لمینگتن اصالتاً برای استرالیاست و در میان مردم این کشور حسابی پرطرفدار است. البته که چند سالی است دستور تهیه این کیک در میان ایرانی‌ها نیز بسیار محبوب شده و مردم در جشن‌ها و مهمانی‌ها ترجیح می‌دهند تا به جای پخت کیک ساده یک برش کیک لمینگتن برای هر مهمان آماده کنند.

پایه اصلی در لمینگتن یک نوع کیک اسفنجی است که برای تزئین آن هم از مقداری خانه و پودر نارگیل یا کاکائو استفاده می‌شود. دستور تهیه این کیک به نسبت پخت کیک سنگینی مانند کیک تولد بسیار ساده است و به حساسیت چندانی نیز احتیاج ندارد. احتمالاً همین موارد است که باعث شده کیک لمینگنم استرالیایی در میان مردم دیگر کشورها نیز محبوبیت خودش را پیدا کند.

کیک خانگی خوب نیازمند تجربه کافی!

چیزکیک آمریکایی

ما چیز کیک را نه به عنوان یک کیک عصرانه که به عنوان دسر می‌شناسیم؛ اما این باعث نمی‌شود که آن را در دسته کیک و شیرینی دسته بندی نکنیم. چیز کیک یکی از محبوب‌ترین انواع دسرهای در سراسر جهان است که از یک لایه کراست یا کیک مانند، یک لایه پنیری و در بعضی مواقع یک لایه نازک ژله‌ای تشکیل شده است. چیز کیک با توجه به نوع مراست، طعم لایه پنیر، طعم ژله و روش پخت انواع و اقسام مختلفی دارد که در این میان چیز کیک آمریکایی از محبوب‌ترین‌هاست.

شاید ایده خوبی نباشد که چیز کیک را برای دورهمی عصرانه آماده کنید چون در شرایط این چنینی گزینه‌های بسیار بهتری از چیز کیک مطرح هستند مثلاً کیک شکلاتی یا براونی؛ اما اگر که به دنبال یک دسر عالی برای چیدمان میز غذا می‌گردید و می‌خواهید از مهمانانتان با یک دسر خوشمزه بعد از غذا پذیرایی کنید، چیز کیک آمریکایی بهترین انتخاب است.

بد نیست اضافه کنیم که این چیز کیک در نیویورک حکم کیک یزدی را برای ما ایرانی‌ها دارد؛ یا به عبارتی محبوب‌ترین نوع کیک برای مردم این شهر است که سعی می‌کنند در اکثر مهمانی‌ها یا دورهمی‌های کوچک خانوادگی آن را آماده کنند. دستور تهیه این چیز کیک سخت نیست؛ اما مهم است که برای رسیدن به طعم واقعی آن هیچ نکته‌ای را در دستور تهیه از قلم نیندازید. درست کردن چیز کیک آمریکایی بیشتر از تجربه نیازمند دقت و حوصله است، تا نتیجه کار همان چیزی باشد که توقعش را داشته‌اید.

البته پیشنهاد ما این است که طرز تهیه این دسر را با انواع ساده‌تری از آن شروع کنید. کافیست دستور تهیه انواع چیز کیک را بر روی یک مجله آشپزی دنبال کنید و در ابتدا از دستور ساده‌ترین دسرهای خوشمزه استفاده کنید.

کیک روانی

بیایید سری بزنیم به کافه‌های شهر استانبول؛ منو را که جلویتان می‌گذارند یکی از گزینه‌ها بی شک کیک روانی است. این کیک ترکی طعم بسیار دلپذیری دارد و گذشته از اهالی ترکیه، توریست‌های این کشور را هم شیفته‌ی خود کرده است. از آنجایی که کیک روانی ترکیه در دسته بندی محبوب کیک‌ها در جهان جای می‌گیرد، تصمیم گرفتیم تا توضیح مختصری درباره این کیک و نحوه پخت آن ارائه کنیم.

احتمالاً نام آرد سمولینا به گوشتان آشناست. این آرد بیشتر در تهیه انواع پاستا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما کیک روانی از معدود کیک‌هایی است که با این آرد تهیه می‌شود. به همین دلیل بافت آن به کلی با کیک‌هایی که تا به حال امتحان کرده‌اید متفاوت است. کیک روانی بافت بسیار نرمی دارد، طعم‌دهنده اصلی آن رست پوست پرتقال یا لیمو است و طرز تهیه آن از آنچه که تصور می‌کنید ساده‌تر است.

کافیست مواد اولیه را با هم ترکیب کنید و داخل قالب بریزید، ۴۰ دقیقه پخت کافیست تا کیکی روانی شما آماده سرو باشد. شاید جالب باشد که اضافه کنیم کیک روانی پس از باقلوای محبوب ترکی پرطرفدارترین دسر میان مردم این کشور است.

کیک موچی

اخیراً ویدیوهای تهیه موچی و سرو آن در کنار غذاهای آسیایی در شبکه‌های اجتماعی حسابی وایرال شده است. به همین دلیل بعید میدانیم که نامش را نشنیده باشید. موچی یک کیک یا دسر ژاپنی است که ظاهراً هیچ شباهتی به کیک ندارد؛ اما آن را در دسته بندی کیک‌ها قرار می‌دهند. این نوع کیک در طعم‌های شکلاتی و میوه‌ای آماده شده و در کشور ژاپن بسیار طرفدار دارد. البته که خواستگاه موچی ژاپن است و طبیعی است اگر در این کشور حسابی طرفدار داشته باشد.

از حق نگذریم موچی خوشمزه است، بافت نرم و کشسانی دارد و با ذائقه ما ایرانی‌ها نیز جور در می‌آید. اصلی‌ترین ماده اولیه در تهیه کیک موچی، خمیر برنج است، این خمیر معمولاً با میوه یا برش‌هایی از شکلات و کیک شکلاتی پر می‌شود و روی آن را نیز با خانه و شکلات تزئین می‌کنند. موچی طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد، به سرعت آماده می‌شود و می‌توان آن را برای چند روز بدون افت کیفیت در یخچال نگهداری کرد.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین