آشنایی با مراقبت های مهم بعد از کاشت مو

کاشت مو، روش دائمی و ماندگار برای آن دسته از افرادی است که از ریزش مو و الگوی طاسی مردانه رنج می برند و علی رغم مصرف داروهای مختلف، به نتایج ایده آلی نرسیده اند. از آن جایی که جهت انجام این روش، حتما باید در ناحیه اهدایی، فولیکول های سالم و به میزان کافی وجود داشته باشد، پزشک با انجام بررسی های کامل به این نتیجه می رسد که آیا فرد کاندید مناسبی برای جراحی است یا خیر و این که آیا کاشت مو می تواند نتایج ایده آلی را به همراه داشته باشد یا خیر. روند جراحی کاشت مو به این صورت است که فولیکول های سالم از قسمت های پرتراکم سر (عمدتا پشت و کناره های سر) برداشته می شوند و به قسمت های طاس سر پیوند زده می شوند.

مراقبت بعد از کاشت مو

کاشت مو، جراحی است که نتایج بسیار درخشانی را به همراه دارد و میزان موفقیت کاشت مو تا حد بسیار زیادی به رعایت نکات و مراقبت های بعد از جراحی بستگی دارد و در واقع، این گونه می توان گفت که بعد از پایان جراحی، نقش خود فرد در حاصل شدن نتایج ایده آل و ماندگار پررنگ تر می شود. بعد از پایان جراحی، یک سری مراقبت ها توسط پزشک در اختیار افراد قرار می گیرد که رعایت آن ها مهم ترین موردی است که باید در نظر گرفته شود و هر گونه عارضه و مشکل احتمالی باید به پزشک گزارش داده شود. از آن جایی که انجام این جراحی با ایجاد سوراخ و برش همراه است، مشاهده مواردی مانند شوره سر یا چرب شدن پوست سر بعد از جراحی وجود داردو این جاست که مصرف داروها اهمیت پیدا می کند.

شوره سر بعد از کاشت مو

یکی از عوارض شایعی که بسیاری از افراد بعد از کاشت مو با آن روبرو می شوند، شوره سر است که عمدتا در پی خشک شدن پوست سر و کاهش رطوبت موها بعد از جراحی ظاهر می شود و می تواند با خارش و قرمزی نیز همراه باشد. افرادی که قبل از کاشت مو، مشکل شوره سر دارند بعد از جراحی بیشتر در معرض این مشکل خواهند بود. از دیگر دلایل تشکیل شوره می توان به این مورد اشاره کرد که از آن جایی که در این روش و به خصوص تکنیک FUE که هر واحد فولیکول به صورت مجزا برداشته می شود، ترمیم هر سوراخ با ترشح مایعات زرد رنگی همراه است که تخلیه این مایعات می تواند منجر به تشکیل شوره سر شود.

جهت رفع و کنترل شوره سر بعد از کاشت مو چه باید کرد ؟

با این که شوره سر بعد از کاشت مو جزئی از روند طبیعی دوره نقاهت و ترمیم است، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که شوره ها مقاوم به درمان هستند و ممکن است برطرف شدن آن ها کمی زمان ببرد. از جمله اقدامات موثری که به کاهش و کنترل شوره سر کمک می کنند، عبارتند از:

  • استفاده از شامپوی مناسب. توجه داشته باشید که بعد از کاشت مو حتما باید از شامپوهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کرد، چرا که شامپوهای معمولی حاوی مواد شیمیایی هستند و می توانند در تشدید شوره سر و هم چنین آسیب فولیکول ها دخیل باشند.
  • ماساژ ملایم سر. از آن جایی که خشک شدن پوست سر یکی از دلایل تشکیل شوره سر بعد از جراحی است، ماساژ دادن پوست سر با استفاده از روغن های طبیعی می تواند به مرطوب شدن پوست سر و رفع شوره ها کمک کند.
  • خودداری از خاراندن پوست سر. شوره سر می تواند با خارش همراه باشد، اما توجه داشته باشید که خاراندن پوست سر بعد از جراحی می تواند باعث بروز عوارضی از قبیل جابجا شدن گرافت یا عفونت شود.

چربی سر بعد از کاشت مو

در برخی موارد، افراد از چرب شدن پوست سرشان بعد از کاشت مو شکایت می کنند اما با این که وجود چربی روی پوست سر طبیعی است، اما تولید بیش از حد آن می تواند اثرات منفی را بر روی فولکیول ها داشته باشد و حتی می تواند باعث تسریع ریزش گرافت ها شود، آن هم به این دلیل که چربی ها منافذ روی پوست سر را می بندند و اکسیژن رسانی به پوست مختل می شود و در نهایت، شاهد ریزش موها خواهیم بود. البته نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که برخی افراد بنا به دلایل هورمونی، پوست چرب تری دارند و در چنین مواردی، مراقبت های بیشتری بعد از کاشت مو نیاز خواهد بود.

چربی سر بعد از کاشت مو

تاثیر چربی سر روی شوره سر

ریشه مو خود دارای غدد چربی است که ماده ای به نام سبوم تولید می کنند، اما زمانی که تولید چربی بیش از حد شود، می تواند باعث ایجاد شوره سر شود که هر دو این عامل با هم می توانند در نهایت، منجر به ریزش فولیکول های کاشته شده شوند.

علت چربی سر بعد از کاشت مو

چربی سر بعد از کاشت مو چند دلیل دارد که به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  • یکی از مهم ترین دلایل چربی پوست بعد از کاشت مو، استفاده از شامپوهای نامناسب است، استفاده از شامپوهای حاوی مواد شیمیایی یا حتی نرم کننده ها می تواند باعث افزایش چربی پوست سر شود.
  • افرادی که موهای خود را بیش از حد می شویند، بیشتر با علائمی از چربی پوست سر روبرو می شوند، آن هم به این دلیل که شستشوی زیاد باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می شود و پوست برای تامین چربی از دست رفته، چربی بیشتری را تولید خواهد کرد. توصیه می شود در خصوص زمان مناسب و تعداد دفعات شستشوی سر بعد از کاشت مو با پزشک خود مشورت کنید.
  • دستکاری کردن موها و فولیکول ها خود از جمله دلایلی است که باعث می شود هر گونه چربی و آلودگی از دست به پوست سر منتقل شود که در چنین شرایطی، علاوه بر چرب شدن پوست سر، احتمال بروز عفونت نیز بیشتر خواهد بود.
  • تغذیه نامناسب و مصرف مواد غذایی چرب نیز می تواند در چرب شدن پوست سر بعد از جراحی دخیل باشد.

درمان چربی سر بعد از کاشت مو

با این که چرب بودن پوست سر بعد از کاشت مو به تسریع روند بهبودی و ترمیم فولیکول ها کمک می کند، اما تولید بیش از حد آن نیز می تواند باعث ریزش زود هنگام فولیکول های کاشته شده شود، به همین خاطر بهتر است نسبت به درمان و کنترل چربی سر اقدام شود:

  • یکی از مهم ترین اقدامات، استفاده از شامپوی مناسب است تا میزان چربی پوست سر متعادل شود، به علاوه این که از شستن بیش از حد موها نیز باید خودداری شود.
  • از قرار گرفتن در محیط های آلوده باید خودداری شود، چرا که آلودگی خود یکی از دلایل چرب شدن پوست سر است.
  • از استرس و اضطراب تا حد امکان باید دوری شود، چرا که استرس نه تنها باعث ترشح بیش از حد چربی می شود، بلکه با تاثیر بر روی فولیکول ها می تواند باعث ریزش آن ها شود.
  • رژیم غذایی نیز باید سالم، متعادل و سرشار از ویتامین ها با کمترین میزان چربی باشد.

داروهای بعد از کاشت مو

یکی از نکات مهم مراقبت های دوره ترمیم و بهبودی کاشت مو، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک است، چرا که این داروها نه تنها از بروز عوارض احتمالی پیشگیری می کنند بلکه روند بهبودی را نیز تسریع می بخشند، به علاوه این که برخی از این داروها به منظور پیشگیری از ریزش موها تجویز می شوند. آنتی بیوتیک ها، داروهای مسکن و ویتامین ها از جمله داروهای بعد از کاشت مو هستند که مهم است در زمان مناسب و طبق دستور مصرف شوند. در این قسمت سعی داریم به بررسی داروهایی بپردازیم که بعد از کاشت مو باید مصرف شوند.

بهترین داروهای تجویزی بعد از کاشت مو

  • داروهای مسکن. استامینوفن، یکی از شایع ترین مسکن هایی است که به منظور تسکین درد بعد از جراحی تجویز می شود. توجه داشته باشید که بعد از کاشت مو به هیچ عنوان نباید از داروهای ضد التهابی مانند ژلوفن یا نوافن استفاده شود، چرا که این داروها با رقیق کردن خون، احتمال خونریزی را افزایش می دهند.
  • آنتی بیوتیک. آنتی بیوتیک ها که به صورت خوراکی یا موضعی در دسترس هستند، با هدف پیشگیری از بروز عفونت تجویز می شوند، به همین خاطر، توصیه می شود این قبیل داروها قبل و بعد از جراحی مصرف شوند.
  • ضد التهاب ها. از آن جایی که پوست سر بعد از کاشت مو، ورم می کند و ملتهب می شود، بهتر است داروهای ضد التهابی که ساختار کورتونی دارند، مصرف شوند. توجه داشته باشید که مصرف این قبیل داروها حتما باید تحت نظر پزشک باشد.
  • ویتامین ها و مکمل ها. مصرف ویتامین ها و مکمل ها بعد از کاشت مو، علاوه بر تقویت سیستم ایمنی به بهبود کیفیت موهای جدید و هم چنین کاهش ریزش مو نیز کمک می کند. ویتامین A، بیوتین، ویتامین C و E از جمله ویتامین هایی هستند که حتما بعد از جراحی باید مصرف شوند.
  • شامپوهای مخصوص. مهم است که بعد از کاشت مو از شامپوهای مخصوص و فاقد مواد شیمیایی استفاده شود تا هیچ گونه آسیبی به گرافت ها وارد نشود. این شامپوها هم چنین می توانند از بروز خشکی سر و دلمه های بعد از کاشت مو نیز پیشگیری کنند.
  • فیناستراید و ماینوکسیدیل. داروهایی که به تحریک رشد موهای جدید کمک می کنند.

❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین