انواع سنگ های معدنی

انواع سنگ های معدنی

سنگ معدن رسوبی در پوسته زمین موجود می باشد که از یک یا چند ماده معدنی ارزشمند تشکیل شده است. ارزشمندترین ذخایر سنگ معدن حاوی فلزات حیاتی در صنعت و تجارت است ، مانند مس ، طلا و آهن. سنگ های معدنی اغلب در اعماق زمین پنهان اند. برای استخراج باید آن ماده ارزش اقتصادی بالایی داشته باشد.خرید سنگ معدنی در موارد گوناگونی برای مصارف بسیاری همچون صنعت متالوژی،

جواهر سازی، نفت و گاز و….. انجام می‌شود.

سنگ معدن مس برای مصارف مختلف صنعتی استخراج می شود. مس ، یک رسانای عالی برق ، به عنوان سیم برق استفاده می شود. از مس در ساخت و ساز نیز استفاده می شود. این ماده متداول در لوله ها و مواد لوله کشی است.

مانند مس ، طلا نیز برای صنعت استخراج می شود. به عنوان مثال ، کلاه ایمنی فضایی با یک لایه نازک طلا پوشانده شده است تا از چشم فضانورد در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کند. با این وجود بیشتر طلا برای ایجاد جواهرات استفاده می شود. برای هزاران سال ، سنگ طلا به عنوان مبنایی برای پول یا پول استخراج می شد. اکثر کشورها در قرن بیستم ارزش گذاری پول خود را با استاندارد طلا متوقف کردند

سنگ آهن از هزاران سال پیش استخراج می شده است. آهن ، دومین فلز فراوان روی زمین ، جز component اصلی فولاد است. فولاد یک ماده ساختمانی محکم و با ارزش است. از آهن در شیشه تا کود گرفته تا تقویت کننده های موشک جامد که زمانی برای شاتل فضایی برای خروج از جو زمین استفاده می شد ، استفاده می شود.

فلزات اغلب با سنگ معدن های خاصی در ارتباط هستند. به عنوان مثال ، آلومینیوم معمولاً در سنگ معدنی به نام بوکسیت یافت می شود. آلومینیوم موجود در بوکسیت در ظروف ، مواد آرایشی و دارویی استفاده می شود.

ذوب و الکترولیز

وقتی معدنچیان سنگ حاوی سنگ معدن پیدا می کنند ، ابتدا سنگ را از زمین استخراج می کنند. این می تواند یک روند عظیم باشد ، گاهی اوقات میلیون ها تن خاک را جابجا می کند. سپس سنگ توسط ماشین آلات قدرتمند خرد می شود.

استخراج فلز از سنگ معدن با یکی از دو روش عمده: ذوب یا الکترولیز.

ذوب با استفاده از گرما فلز با ارزش را از بقیه سنگ معدن جدا می کند. ذوب معمولاً برای جدا کردن فلز از سنگ معدن خود به یک عامل احیا کننده یا ماده شیمیایی دیگر نیاز دارد. در اولین کارخانه های ذوب ، عامل کاهش کربن به شکل زغال بود. ذغال سنگ با سنگ هماتیت سوزانده می شود ، به عنوان مثال ، آهن را ذوب می کند.

الکترولیز با استفاده از اسید و برق فلز را از سنگ معدن جدا می کند. آلومینیوم که در دمای بسیار بالا می سوزد ، با الکترولیز از بوکسیت استخراج می شود. بوکسیت در استخر اسید قرار می گیرد و جریان الکتریکی از استخر عبور می کند. الکترونهای موجود در جریان به اکسیژن و هیدروژن متصل می شوند ، عناصر دیگر موجود در بوکسیت ، آلومینیوم را ترک می کنند.

پیدایش سنگ معدن

زمین حاوی مقدار محدودی سنگ معدن است. تخمین زده می شود که پیدایش سنگ معدن ، فرآیندی که در آن رسوب سنگ معدن ایجاد می شود ، میلیون ها سال به طول انجامد. سه نوع عمده پیدایش سنگ وجود دارد: فرآیندهای داخلی ، فرآیندهای گرمابی و فرآیندهای سطحی.

سنگ معدن می تواند از طریق فعالیت های زمین شناسی جمع شود ، مانند زمانی که آتشفشان ها سنگ معدن را از اعماق سیاره به سطح زمین می آورند. به این روند داخلی می گویند. سنگ معدن همچنین می تواند در هنگام گردش آب دریا از طریق شکافهای پوسته زمین و رسوب مواد معدنی در مناطق اطراف منافذ هیدروترمال تجمع یابد. به این فرآیند هیدروترمال گفته می شود. سرانجام ، سنگ معدن می تواند از طریق فرایندهایی که در سطح زمین اتفاق می افتد ، مانند فرسایش ، جمع شود. به این نوع پیدایش سنگ معدن فرآیند سطحی گفته می شود.

سنگ معدن همچنین می تواند به عنوان بقایای سنگی از سایر نقاط منظومه شمسی روی زمین بیفتد. این تکه های آوار ، به عنوان ستاره های تیرانداز وارد جو می شوند ، شهاب سنگ نامیده می شوند. بسیاری از شهاب سنگ ها حاوی مقادیر زیادی سنگ آهن هستند.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین