نکات مهم اقدام به بارداری ؛ چگونه برای بارداری اقدام کنید؟

نکات مهم اقدام به بارداری ؛ چگونه برای بارداری اقدام کنید؟

اگرچه اقدام به بارداری روندی ساده به نظر می‌رسد اما باردار شدن گاهی اوقات زمان‌بر است. به‌محض اینکه به فکر تشکیل خانواده می‌افتید، احتمالا سوالات بسیاری برای شما پیش می‌آید. به‌عنوان‌مثال، قبل از اقدام به بارداری چه باید بکنید؟ چه زمانی بهترین زمان برای اقدام به بارداری است؟ و آیا می‌توان برای باردار شدن سریع‌تر کاری انجام داد؟ برای کمک به شما در پاسخ به این سوالات در ادامه مقاله با ۰ تا ۱۰۰ اقدام به بارداری آشنا خواهید شد.

احتمال باردار شدن شما چقدر است؟

یکی از نکات بسیار مهم در مورد ۰ تا ۱۰۰ اقدام به بارداری، آگاهی از میزان احتمال باردار شدن است. اگر سوال شما این است که احتمال باردار شدن شما چقدر است لازم است بگوییم وقتی جوان‌تر هستید شانس باردار شدن در شما بالاست. درواقع، احتمال بارداری برای یک زوج سالم به‌طور متوسط در ۲۰ و اوایل ۳۰ سالگی در هر دوره قاعدگی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

اگرچه ممکن است این احتمال، کم به نظر برسد اما در حقیقت، به این معنی است که در طول یک سال، احتمال بارداری شما حدود ۷۵ تا ۸۵ درصد است. به خاطر داشته باشید که این احتمال با افزایش سن کاهش می‌یابد و این مسئله می‌تواند یکی از عوامل دشوار شدن بارداری از این نظر که پیش از بارداری آمادگی زنان برای اقدام به باردار شدن را کاهش دهد.

چه عواملی احتمال باردار شدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

تعدادی از عوامل می‌توانند منجر به ناباروری شوند یا بر احتمال بارداری شما تاثیر بگذارند. یکی از نکات مرتبط با ۰ تا ۱۰۰ اقدام به بارداری این است که اگر فکر می‌کنید یکی از این عوامل بر روی شما تاثیر گذاشته است لازم است در مورد آن با پزشک صحبت کنید. در ادامه با این عوامل آشنا می‌شوید.

  • سن: یکی از مهم‌ترین عوامل برای اقدام به بارداری، سن است، زیرا با گذشت زمان قدرت باروری کاهش می‌یابد. به‌عنوان‌مثال، یک جوان ​​۳۰ ساله و سالم هرماه حدود ۲۰ درصد احتمال بارداری دارد. در سن ۴۰ سالگی، احتمال بارداری در هرماه به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.
  • سیگار کشیدن: بر طبق مطالعات، حدود ۱۳ درصد موارد ناباروری در زنان ناشی از استعمال سیگار است. سیگار کشیدن می‌تواند منجر به مشکلات باروری در مردان نیز بشود، زیرا می‌تواند تولید اسپرم را کاهش دهد.
  • وزن: اضافه‌وزن یا چاقی باعث تولید بیش‌ازحد استروژن در بدن می‌شود که می‌تواند چرخه تولیدمثل را دچار مشکل کند. از سوی دیگر، کمبود وزن نیز می‌تواند تخمک‌گذاری را متوقف کند.
  • بیماری‌ها: آندومتریوز، سندرم تخمدان پلی کیستیک، فیبروم رحم و ناهنجاری‌های رحم ناشی از جراحی‌های قبلی یا ایجاد زخم می‌تواند باروری را مختل کند.
  • چرخه قاعدگی نامنظم: اگر چرخه قاعدگی شما نامنظم باشد، چه به دلیل عدم تعادل هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، چه به دلیل مشکلات وزن یا داروهایی که مصرف می‌کنید، تشخیص اینکه چه زمانی تخمک‌گذاری می‌کنید سخت‌تر می‌شود.
  • اختلالات خود ایمنی: لوپوس می‌تواند احتمال باردار شدن یا باردار ماندن در خانم‌ها را کاهش دهد.
  • عفونت‌های مقاربتی. بیماری‌های مقاربتی درمان‌نشده ازجمله سوزاک و کلامیدیا می‌توانند منجر به بیماری التهابی لگن شوند که این بیماری، به‌نوبه خود، می‌تواند باعث آسیب دائمی به لوله‌های رحم، رحم و بافت‌های اطراف آن شود و درنتیجه بارداری را دشوار یا غیرممکن کند.
  • قرار گرفتن در معرض سموم محیطی: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آفت‌کش‌ها، آلاینده‌ها و مواد شیمیایی صنعتی می‌تواند احتمال بارداری یک زوج را کاهش دهد.
  • ورزش بیش‌ازحد: حتی اگر وزن شما کاملا مناسب باشد ورزش بیش‌ازحد سخت، یعنی ورزش طولانی‌مدت، مانند بیش از پنج ساعت در هفته می‌تواند بر باردار شدن تاثیر منفی بگذارد.

چگونه برای بارداری اقدام کنید؟

فارغ از اینکه سن شما چقدر است، انجام راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند که احتمال بارداری را افزایش دهید. در ادامه با ۰ تا ۱۰۰ اقدام به بارداری آشنا می‌شوید.

زمان تخمک‌گذاری را محاسبه کنید

حتی اگر شما و همسرتان مرتبا رابطه جنسی داشته باشید اگر در زمان مناسب، مقاربت نداشته باشید، ممکن است باردار نشوید؛ بنابراین، مهم است که بتوانید زمان تخمک‌گذاری را محاسبه کنید و در آن زمان رابطه جنسی داشته باشید.

به سابقه بارداری خود نگاهی بیندازید

اگر در بارداری‌های قبلی چندین بار سقط‌جنین، زایمان زودرس یا عوارض مختلف را تجربه کرده‌اید، در مورد اقدامات پیشگیرانه‌ای که اکنون می‌توانید انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید.

سابقه بیماری‌ها در خانواده را بررسی کنید

در مورد تاریخچه سلامتی خود و همسرتان اطلاعاتی کسب کنید. به‌خصوص مهم است که بدانید سابقه اختلالات ژنتیکی یا کروموزومی مانند سندرم داون، بیماری تای ساکس، تالاسمی، هموفیلی، فیبروز کیستیک، دیستروفی عضلانی یا سندرم X شکننده در خانواده‌های شما وجود دارد یا خیر.

قبل از اقدام به بارداری به پزشک مراجعه کنید

برای اینکه آگاه شوید آیا بدن شما برای بارداری آماده است یا خیر به پزشک مراجعه کنید. همچنین، ممکن است لازم باشد واکسن‌هایی مثل واکسن آبله‌مرغان و سرخک، اوریون و سرخجه را بزنید.

بیماری‌های مزمن را کنترل کنید

اگر به دیابت، آسم، بیماری قلبی، لوپوس، صرع یا هر بیماری مزمن دیگری مبتلا هستید، برای اقدام به بارداری با پزشک مشورت کنید. قبل از بارداری باید شرایط شما تحت کنترل باشد.

سبک زندگی سالم داشته باشید

وزن سالم داشته باشید، به میزان متوسط ورزش کنید، شب‌ها هفت تا نه ساعت بخوابید و سیگار کشیدن یا مصرف الکل را کنار بگذارید.

نکات مهم اقدام به بارداری ؛ چگونه برای بارداری اقدام کنید؟

قبل از باردار شدن، مصرف ویتامین‌ها را شروع کنید

یکی از نکات مهم در مورد ۰ تا ۱۰۰ اقدام به بارداری این است که حداقل دو ماه قبل از باردار شدن، مصرف ویتامین‌ها را شروع کنید. در مورد ویتامین‌های مهم در این دوره و دوز مصرف، با پزشک صحبت کنید.

به دندانپزشک مراجعه کنید

مراجعه به دندانپزشک قبل از بارداری تقریبا به اندازه مراجعه به پزشک اهمیت دارد، زیرا بارداری می‌تواند بر سلامت دهان و دندان تاثیر بگذارد و برعکس.

استرس خود را کنترل کنید

این نکته شاید مهم‌ترین مورد از نکات مرتبط با ۰ تا ۱۰۰ اقدام به بارداری باشد. مطمئنا شما به خاطر اقدام به بارداری هیجان‌زده هستید و به‌احتمال‌زیاد، کمی هم استرس دارید. بااین‌حال، مهم است که استرستان را مدیریت کنید. برای این کار تمرینات مراقبه و همچنین یوگا می‌تواند بسیار مفید باشد.

درنهایت، مطمئنا شما اصول اولیه نحوه باردار شدن را می‌دانید اما کسب اطلاعات در مورد ۰ تا ۱۰۰ اقدام به بارداری می‌تواند کاری بسیار هوشمندانه باشد. اگر سن خود را در نظر بگیرید و مراقب سلامتی‌تان باشید قطعا می‌توانید باردار شوید و کودک سالمی داشته باشید.

منبع : سلامت زنان برای اقدام به باردار شدن


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین