محدودیتهای موجود در روشهای مختلف کاشت مو

محدودیتهای موجود در روشهای مختلف کاشت مو

اگر در حال حاضر مشغول خواندن این مقاله هستید، احتمالاً عبارت “بهترین روش کاشت مو” را سرچ و حتی چندین مطلب از سایتهای دیگر را قبل از سایت ما مطالعه کرده باشید. پس حتماً دیده اید که این سایتها پر هستند از نامها و حروف اختصاری چند حرفی با کلی اصطلاحات و عبارتهای مختلف، که هر یک به روش خاصی اشاره دارند. تنوع این روشها انقدر زیاد هستند که بیشتر از اینکه کمکی برای پیدا کردن روش درست بکنند، بیشتر خسته کننده و گیج کننده اند. توضیحات ارائه شده برای بعضی روشها کاملا شبیه به هم هستند و تنها تفاوت آنها در یکی دو حرف از نام این روشهاست!

این دقیقاً اتفاقی بود که برای من و یکی از دوستانم که قصد کاشت مو برای مراسم ازدواجش داشت، افتاد. ماجرا از این قرار بود که، چند وقت پیش برای یکی از دوستانم که می خواست قبل از مراسم ازدواجش عمل کاشت مو انجام بدهد، در مورد روشهای مختلف کاشت مو بررسی دقیق و پرجزئیاتی انجام دادیم. اما متاسفانه با وجود گذشت زمان زیاد، نتیجه چیزی جز سردرگمی میان روشهای متعدد کاشت مو نبود.

محدودیتهای موجود در روشهای مختلف کاشت مو

در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که به هیچ وجه نمی توان یک نسخه ثابت را برای همه افراد در نظر گرفت. به عبارت دیگر اول باید بررسی می کردیم که برای انتخاب یک روش مناسب کاشت مو، چه محدودیتهایی وجود دارد. ما این محدودیتها را به دو دسته کلی تقسیم بندی کردیم.

محدودیت فیزیکی

منظور این است که اول از همه فرد متقاضی باید شرایط عمل کاشت مو به روش مورد نظر خود را داشته باشد. چون مثلاً کسی که بانک موی مناسبی ندارد نمی تواند از روش FUT استفاده کند. پس بعضی گزینه ها برای وی حذف خواهد شد. این عوامل فیزیکی عبارتند از:

  • میزان طاسی
  • سن فرد متقاضی کاشت مو
  • وضعیت بانک مو
  • میزان انعطاف پذیری پوست سر
  • میزان سلامت فردی (وضعیت ابتلا به بعضی بیماریها)
  • حساسیت دارویی
  • میزان فشار خون
  • میزان تراکم موی درخواستی

معیارهای شخصی

فرض کنید فرد متقاضی کاشت مو یک ورزشکار است که باید خیلی زود شرایط تمرین و ورزش را پیدا کند. پس معیار این فرد مدت زمان بهبودی است. یا از طرف دیگر ممکن است معیار فرد دیگر هزینه عمل کاشت مو باشد و نتواند هزینه های سنگین بعضی روشها مانند  میکروگرافت را پرداخت کند.

به همین دلیل است که ما اعتقاد داریم بیمار باید در جلسه مشاوره، شرایط خود را در کمال صداقت با پزشک در میان بگذارد. اگر چه پزشک شما بهترین روش کاشت مو را از نظر پزشکی به شما می گوید، اما اگر وی از معیارهای شما با خبر باشد، می تواند گزینه مناسبتری نسبت به شرایط شما پیشنهاد دهد.

محدودیتهای موجود در روشهای مختلف کاشت مو

بررسی روشهای کاشت مو

حالا نوبت به بررسی روشهای کاشت مو و زیر شاخه های آن هاست. همانطور که در چارت می بینید، روش های کاشت مو را در ۲ دسته بندی کلی قرار دادیم. کاشت مو به کمک بانک مو و کاشت مو با استفاده از موی بدن.

کاشت مو  به کمک بانک مو

استفاده از بانک مو مزایای متعددی دارد. مهمترین مزیت استفاده از روشهای مبتنی بر استفاده از بانک مو این است که، موی فرد بعد از عمل کاشت مو، کاملا طبیعی بوده و رشد آن نیز بعد از مدتی به شکل طبیعی ادامه پیدا می کند.

همانطور که در چارت بالا می بینید. روشهای مبتنی بر بانک مو، خود به چندین زیر شاخه تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

روش FUT

به جرات می توان گفت که امکان ندارد شما به دنبال روشهای نوین کاشت مو باشید و به نامهای FUE و FUT برنخورده باشید. این دو روش از پرکاربردترین روشهای انتخابی در میان روشهای کاشت مو در سالهای اخیر هستند.

روش FUT تحول بزرگی در میان روشهای کاشت مو بود. وقتی نام این روش به عنوان اولین روش کاشت مو با استفاده از بانک مو و فولیکولهای درون آن مطرح شد، بسیاری از افراد که نسبت به سایر روشها با دیده تردید نگاه می کردند و یا روشهای دیگر بر روی آنها جواب نداده بود، با شنیدن عملکرد این روش، موج بزرگی را برای کاشت مو به روش FUT به راه انداختند. اتفاقا نتیجه نیز بسیار رضایتبخش بود و در ادامه افراد بیشتری نیز جذب روش FUT شدند.

روش FUT چگونه موهای طبیعی ایجاد میکند

در روش FUT شما به سراغ ناحیه ای از سر می روید که بتوانید از بانک موی خودتان برای درمان استفاده کنید. در این روش از پوست پشت سر شما برای استخراج فولیکول، یک نوار برداشته می شود. این فولیکولها یک ارگان حیاتی برای رشد مو هستند که توسط پزشک از روی پوست شما برداشته می شوند.

حالا هم چیز آمادست، کافیست پزشکتان این فولیکولها را در قسمتهای خالی پوست سر شما جایگذاری کند. اصلا نگران نباشید، در این روش از بیهوشی موضعی در ناحیه سر استفاده می شود تا شما دردی حس نکنید.

تا مدتها این روش کاشت مو به تنهایی جولان می داد و همه نگاه ها را به سمت خود کشانده بود. علت آن هم مزایایی بود که FUT با خود داشت. مهمتر این مزایا این بود که، چون فولیکولها از سر خود شما جدا شده بود، مویی که از این طریق بر روی سر شما رویش می کرد کاملا هماهنگ با سایر موهای سر شما و از همان جنس بود. نتیجه کار مویی یک دست و پرتراکم بر روی سر شما بود.

مزایای روش FUT

 در کنار مزیت بزرگی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، روش FUT مزایای دیگری با خود به همراه دارد:

  • این روش هزینه کمتری نسبت به بسیاری از روشهای کاشت مو (جلوتر به آنها اشاره خواهیم کرد) دارد.
  • سرعت کاشت مو به روش FUT در قیاس با روشهای دیگر بالاست.
  • در این روش از قویترین فولیکولها برای کاشت مو استفاده می شود.

محدودیتهای موجود در روشهای مختلف کاشت مو

معایب روش FUT

روش FUT با اینکه یک روش فوق العاده در کاشت مو می باشد اما معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • برداشت یک نوار از پشت سر موجب خونریزی می شود.
  • زخمی که بعد از کاشت به روش FUT بر روی سر می ماند، کمی بزرگ است و ممکن است دیده شود.
  • کاشت مو به این روش نیازمند داشتن پوستی منعطف است.
  • استفاده از روش FUT با کمی درد همراه است.

همانطور که دیدیم در روش FUT معایبی وجود دارد که مهمترین آن را می توان ایجاد زخم بزرگ در پشت سر و خونریزی در این ناحیه دانست. پس نیاز به روشی احساس شد که کمتر تهاجمی باشد. اینجا بود که روش محبوب FUE پا به عرصه روشهای کاشت مو گذاشت و به یکه تازیهای روش FUT پایان داد.

بگذارید همین اول یک نکته بگویم تا سردرگمی شما را کمتر کنیم. اگر در بعضی موارد با نام FIT در کنار FUT مواجه شدید تعجب نکنید. FIT در ایران به اشتباه به عنوان نام دیگر روش FUE استفاده می شود. از طرفی دیگر این اتفاق برای نام روش SUT نیز افتاده است. ما نیز برای اینکه این اصطلاحات بدین صورت در ایران جا افتاده است و جهت جلوگیری از سردرگمی، این اصطلاحات را با همان منظور به کار می بریم.

ایجاد موی طبیعی بدون درد با روش FUE

در روش FUE دیگر خبری از آن برداشت نواری از پشت سر نیست. پس تا همینجا دو عیب بزرگ روش FUT را از سر راه برداشتیم. در روش FUE به جای اینکه فولیکولها را از روی نوار پوست جداشده برداریم،
آنها را تک تک جدا و به مکان جدید منتقل می کنیم.

مزایای روش FUE

علاوه بر مزیتهایی که گفتیم، روش کاشت موی FUE مزایای دیگری نیز دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • سرعت بهبود در این روش بسیار بالاست و بیمار می تواند یک روز بعد از عمل به فعالیتهای عادی خود برگردد.
  • درد در این روش به مراتب کمتر از روش FUT است.
  • بعد از کاشت مو به روش FUE می توان خیلی زود به فعالیتهای ورزشی برگشت. از این رو گزینه مناسبی برای ورزشکاران است.
  • بعد از این روش فقط چند جای زخم کوچک باقی می ماند. این زخمها فقط در صورتی قابل رویت هستند که موهای خود را خیلی کوتاه کنید.

معایب روش FUE

با همه مزایای درخشانش، روش FUE هنوز هم معایبی دارد.

  • مراحل برداشت مو به این روش بر خلاف روش FUT، بصورت دستی انجام می شود. این موجب زمانبر بودن این روش می شود.
  • امکان آسیب دیدن فولیکولها در این روش کمی بیشتر از حالت FUT است.
  • اگر فاصله سوراخهای برداشت فولیکول خیلی نزدیک باشد ممکن است موجب ایجاد اسکار در سر شود.
  • نیاز به تراشید موی سر در این روش وجود دارد.
  • هزینه کاشت مو به این روش کمی بالاست.
  • کیفیت فولیکولهای جدا شده در روش FUT بالاتر از روش FUE است.

 البته احتمال بروز موارد دوم و سوم توسط پزشک متبحر تقریبا صفر می شود.

منبع : کلینیک خانه سفید


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین