انواع بلاک چین از لحاظ دسترسی

قبل از این که انواع بلاک چین از لحاظ دسترسی را بررسی کنیم، ابتدا این موضوع را بررسی میکنیم که چرا به انواع مختلف بلاک چین نیاز داریم:

هنگامی که فن آوری blockchain به جهان معرفی شد ، یک نوع Blockchain عمومی با پرونده مورد استفاده cryptocurrency  بود. درک هدف خالق آن واقعاً دشوار است ، اما به طور کلی ، مفهوم فناوری رهبری غیر متمرکز (DLT) را ارائه می دهد.

مفهوم DLT چگونگی حل مسائل اطراف خود را تغییر داد. این امر به سازمانها این امکان را می داد که بدون توجه به یک نهاد متمرکز کار کنند.

فن آوری توزیع شده اشکالات تمرکز را حل می کند ، اما به خودی خود بسیاری از مشکلات دیگر را هنگام استفاده از فناوری blockchain در سناریوهای مختلف حل می کند.

به عنوان مثال، بیت کوین از الگوریتم اجماع ناکارآمد، اثبات کار استفاده می کند. به گره ها نیاز داشت تا محاسبات ریاضی را با استفاده از انرژی حل کنند.

در ابتدا مشکلی نبود  اما به محض افزایش مشکل ، زمان و انرژی لازم برای حل آن معادلات ریاضی نیز افزایش یافت. این ناکارآمدی باعث می شود که هر سیستم دیگری که نیاز به کارآمد داشته باشد ، مهم نیست که چه چیزی باشد.

به عنوان مثال  بانک ها هر روز با معاملات زیادی سر و کار دارند. بنابراین ، این نوع blockchain فقط مناسب آن نیست. سایر مشکلات مرتبط با نسل اول بلاکچین از جمله مقیاس پذیری ، اتوماسیون و غیره بود.

انواع مختلف فناوری Blockchain

اکنون که درک خوبی از نیاز به انواع فناوری blockchain ایجاد کرده ایم. اکنون زمان آن رسیده است که در مورد آنها بدانیم. در یک نگاه ، چهار نوع مختلف از انواع مختلف blockchain وجود دارد که آنها شامل موارد زیر است:

    عمومی

    خصوصی

    کنسرسیوم

    ترکیبی

Blockchain عمومی

یک blockchain عمومی فناوری لیجر با توزیع کمتری است که در آن هر کس می تواند بپیوندد و معاملات انجام دهد. این یک نسخه غیر محدود کننده است که در آن هر یک از همسالان یک نسخه از دفترچه را دارند. این همچنین بدان معنی است که هر کس می تواند در صورت داشتن اتصال اینترنتی به blockchain عمومی دسترسی پیدا کند.

یکی از اولین بلاک های عمومی که برای عموم منتشر شد ، blockchain عمومی بیت کوین بود. این امکان را به هر کسی که به اینترنت متصل باشد  می تواند معاملات را به روشی غیر متمرکز انجام دهد.

فن آوری توزیع شده اشکالات تمرکز را حل می کند ، اما به خودی خود بسیاری از مشکلات دیگر را هنگام استفاده از فناوری blockchain در سناریوهای مختلف حل می کند.

تأیید معاملات از طریق روشهای اجماعی مانند Proof-of-Work (PoW) ، Proof-of-Stake (PoS) و غیره انجام می شود. در هسته ها گره های شرکت کننده نیاز به انجام کارهای سنگین وزن دارند ، از جمله اعتبارسنجی معاملات برای کارآمد ساختن blockchain عمومی. اگر یک گروه عمومی مشارکت کننده لازم در حل معاملات را نداشته باشد آنگاه غیر کاربردی خواهد شد.

نمونه هایی از blockchain عمومی: Bitcoin ، Ethereum ، Litecoin، NEO

مزایای استفاده از Blockchain عمومی

قابل اعتماد – بر خلاف بلاکچین خصوصی ، دو گره یا شرکت کننده نیازی به نگرانی در مورد اصالت دیگری ندارند. به عبارت دیگر ، آنها نیازی نیست شخصاً گره های دیگر را بدانند یا به آنها اعتماد کنند ، زیرا روند اثبات کار اطمینان می دهد که هیچ تقلبی در معاملات وجود ندارد. بنابراین ، می توان بدون ایجاد نیاز به اعتماد به گره های فردی ، به کورکورانه های عمومی کورکورانه اعتماد کرد.

ایمن – در یک شبکه عمومی می توانید تعداد شرکت کنندگان یا گره ها داشته باشید و آن را به یک شبکه ایمن تبدیل کنید. هرچه این شبکه بزرگتر باشد ، توزیع سوابق بیشتر خواهد بود و هکرها برای هک کردن کل شبکه سخت تر هستند. علاوه بر این ، هر گره تأیید معاملات و اثبات کار را انجام می دهد که باعث می شود هر تراکنش و بلوک قانونی شود. با توجه به این شیوه ها و روش های رمزنگاری رمزنگاری متفکر ، یک زنجیره عمومی بسیار امن تر از روش خصوصی است.

باز و شفاف – blockchain عمومی باز است و داده ها برای همه گره های شرکت کننده شفاف است. یک کپی از سوابق blockchain یا دفترچه دیجیتال در هر گره مجاز موجود است. این باعث می شود کل سیستم blockchain کاملاً باز و شفاف باشد. هیچ کس معامله جعلی را نشان نمی دهد یا یک موجود موجود را پنهان نمی کند زیرا هر گره یک نسخه به روز شده از بانک اطلاعاتی را در هر زمان معین از زمان دارد.

Blockchain  خصوصی

یک blockchain خصوصی به بهترین شکل می تواند به عنوان blockchain که در یک محیط محدود کننده ، یعنی شبکه بسته کار می کند ، تعریف شود. همچنین یک blockchain مجاز است که تحت کنترل یک موجودیت است.

blockchain های خصوصی برای استفاده در یک شرکت یا سازمان خصوصی که می خواهند از آن برای موارد داخلی استفاده کنند  شگفت آور است. با این کار می توانید از blockchain به طور موثر استفاده کنید و فقط به شرکت کنندگان انتخاب شده اجازه دسترسی به شبکه blockchain را می دهید. این سازمان همچنین می تواند پارامترهای مختلفی را روی شبکه تنظیم کند ، از جمله قابلیت دسترسی ، مجوز و غیره!

بنابراین ، چگونه تفاوت آن با blockchain عمومی است؟ از نظر دستیابی به آن متفاوت است. در غیر این صورت ، مجموعه ای از ویژگی های مشابه مجموعه های عمومی را ارائه می دهد و شفافیت ، اعتماد و امنیت را برای شرکت کنندگان برگزیده فراهم می کند.

تفاوت عمده دیگر این است که نوع متمرکز است زیرا تنها یک مقام از شبکه نگاه می کند. بنابراین ، ماهیت نظری غیر متمرکز ندارد.

نمونه هایی از blockchain خصوصی: Multichain ، پارچه هایپرلدگر ، هایپرلدگر ساوهوت ، کوردا

مزایای استفاده از Blockchain خصوصی

Speed ​​- معاملات blockchain های خصوصی با سرعت بیشتری نسبت به blockchain های عمومی انجام می شود. این بدان معناست که نرخ معاملات در ثانیه (TPS) در مورد blockchain های خصوصی بیشتر است. این امر به این دلیل است که تعداد محدودی از گره ها در یک شبکه خصوصی بر خلاف یک شبکه عمومی وجود دارد. این روند اجماع یا تأیید یک معامله توسط همه گره های یک شبکه را می چسباند. همچنین سرعت اضافه کردن معاملات جدید در بلاک سریع است. تابلوهای زنجیره ای خصوصی می توانند معاملات را با نرخ تا هزاران یا صد هزار TPS در یک زمان تسهیل کنند.

مقیاس پذیری – blockchain های خصوصی بسیار مقیاس پذیر هستند. یعنی شما می توانید بر حسب نیاز خود اندازه blockchain خصوصی خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال ، اگر سازمانی وجود داشته باشد که فقط به ۲۰ گره به بلاک چین احتیاج داشته باشد ، آنها به راحتی می توانند یکی را مستقر کنند. سپس پس از انبساط ، در صورت نیاز به اضافه کردن گره های بیشتر ، به راحتی می توانند این کار را انجام دهند. این امر باعث می شود که blockchain های خصوصی بسیار مقیاس پذیر باشند زیرا این امر به سازمان انعطاف پذیری می دهد که بدون تلاش زیاد اندازه شبکه خود را افزایش یا کاهش دهد.

Blockchain  کنسرسیوم

blockchain کنسرسیوم (همچنین به عنوان blockchain Federated نیز شناخته می شود) یک رویکرد خلاقانه برای رفع نیاز سازمانها است که در آنجا نیاز به ویژگی های blockchain عمومی و خصوصی وجود دارد. در یک کنسرسیوم برخی از جنبه های سازمان ها عمومی می شوند و برخی دیگر خصوصی هستند.

رویه اجماع در یک blockchain کنسرسیوم توسط گره های از پیش تعیین شده کنترل می شود. علاوه بر این حتی اگر برای مردم انبوه باز نباشد اما همچنان ماهیت غیر متمرکز را در خود جای داده است. یک blockchain کنسرسیوم توسط بیش از یک سازمان اداره می شود. بنابراین در اینجا هیچ یک از نیروهای واحد نتیجه متمرکز وجود ندارد.

برای اطمینان از عملکرد مناسب کنسرسیوم دارای یک گره معتبر است که می تواند دو عملکرد را انجام دهد معاملات را تأیید کند و همچنین شروع یا دریافت معاملات را انجام دهد. در مقایسه ، گره عضو می تواند معاملات را دریافت یا آغاز کند.

به طور خلاصه ، تمام ویژگی های یک صندوق خصوصی خصوصی از جمله شفافیت ، حفظ حریم خصوصی و کارآیی را ارائه می دهد بدون اینکه یک طرف قدرت تحکیمی داشته باشد.

نمونه هایی از کنسرسیوم بلاکچین: مارکو پولو ، بنیاد وب انرژی ، IBM Food Trust.

Blockchain ترکیبی

blockchain ترکیبی ممکن است مانند blockchain کنسرسیوم به نظر برسد اما چنین نیست. با این حال می توانید برخی از شباهت ها بین آنها وجود داشته باشد.

blockchain ترکیبی بهترین گزینه به عنوان ترکیبی از یک blockchain خصوصی و عمومی تعریف می شود. این موارد در سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد که نه مایل به استقرار یک blockchain خصوصی و نه blockchain عمومی است و به سادگی می خواهد بهترین های هر دو جهان را مستقر کند.

نمونه ای از Blockchain ترکیبی: Dragonchain ، blockchain ترکیبی XinFin

جمع بندی

در خاتمه ما می خواهیم از درک خود استفاده کرده و تصمیم بگیرید که کدام یک از زنجیره ها بهتر به هدف شما خدمت خواهد کرد. اگر بخشی از یک شبکه عمومی blockchain هستید ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دانش کاملی درباره نحوه کار یک blockchain عمومی برای انجام حرکات هوشمند در آینده داشته باشید.

منبع : iminer


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین