خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی,کلم بروکلی,بروکلی,broccoli,fv,;gd

خواص کلم بروکلی

از سبزیجات دوست داشتنیِ سبز رنگ، که فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد، کلم بروکلی است. بروکلی به بهبود سیستم گوارشی کمک خواهد کرد. همچنین می تواند چشم ها را تقویت کند و برای افرادی که فشار خون بالایی نیز دارند، مفید باشد. کلم بروکلی هم به صورت پخته شده و هم به صورت خام مصرف می شود که البته طبق توصیه همدوره بهتر است به صورت بخارپز یا نهایتاً کمی سرخ شده مصرف شود. در این مطلب از خواص مواد غذایی قصد داریم به معرفی خواص کلم بروکلی بپردازیم.

مبارزه با انواع سرطان

با توجه به فراگیر شدن انواع سرطان سینه، رحم، پروستات یا سرطان های اندام های تحتانی مانند کبد و روده باید به فکر جلوگیری از ایجاد این بیماری مهلک بود. بنابراین یکی از راه هایی که می توان روی آن حساب باز کرد استفاده از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی است. با توجه به اینکه این سبزی می تواند استروژن اضافی بدن را حذف کند، بخصوص برای سرطان های سینه و رحم بسیار مفید خواهد بود.

بروکلی مفید برای پوست

در کلم بروکلی آنتی اکسیدانی مانند، بتاکاروتن و ویتامین هایی مانند: ویتامین ث، ویتامین ب، ویتامین ایی و اسید های چرب وجود دارند که همگی اینها برای پوست بسیار مفید هستند. لذا اگر می خواهید از پوست خود محافظت کنید مصرف این سبزی را در برنامه غذایی روزانه تان قرار دهید.

درمان یبوست با بروکلی

در کلم بروکلی فیبر به اندازه کافی دیده می شود، بنابراین می توان یبوست را کاملاً از بین ببرد و همین امر سبب خواهد شد که احیاناً اگر اختلالاتی در معده باشد را نیز برطرف نماید. در نظر داشته باشید که ویتامین های کلم بروکلی اسیدیته را نیز درمان خواهد کرد.

جلوگیری از بیماری های چشم

دو بیماری شایع چشم، که لکه زرد و آب مروارید نام دارند، بوسیله ویتامین های موجود در این سبزی دفع می شود. همچنین کلم بروکلی صدمه های ایجاد شده از طریق تابش خورشید به چشم را نیز رفع می کند.

بروکلی مفید برای خانم های باردار

برای به دنیا آوردن فرزندی بدون نقص جسمی، حتماً از کلم بروکلی استفاده کنید. بخصوص برای سالم ماندن نوزاد در برابر نقص های لوله عصبی. همچنین با توجه به موادهای مغذی این سبزی مانند: پروتئین، کلسیم و … کاملاً برای خانم های باردار نیاز اساسی به شمار می رود. یبوست در دوران بارداری هم شایع است که همانطور که گفتیم کلم بروکلی قاتل آن می باشد.

کاهش وزن و لاغری با کلم بروکلی

اگر قصد لاغر کردن دارید، باید بگوییم که کلم بروکلی با توجه به داشتن آب زیاد و کالری کم می تواند شما را در این امر یاری کند. همچنین وجود فیبر در این سبزی احساس سیری به شما می دهد که طبیعتاً تا چند ساعت بیشتر، میل به خوردن غذا کمتر خواهید داشت.

بهبود عملکرد کبد

سم زدایی کبد با سبزیجاتی مانند کلم بروکلی امکان پذیر است. این سم زدایی سبب عملکرد خوب کبد خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید، افرادی که به بیماری کبد چرب گرفتار هستند، می بایست در برنامه غذایی خود از این سبزی استفاده کنند.

مضرات کلم بروکلی

– در مصرف کلم بروکلی، زیاده روی نکنید، چرا که باعث ملتهب شدن روده خواهد شد. همچنین گاز روده را نیز زیاد می کند.

 

– افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، با مشورت با پزشک خود کلم بروکلی مصرف کنند.

 

– توصیه می کنیم که برای شستن این سبزی، آن را به مدت حداقل ۳ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا کاملاً از وجود کرم های احتمالی تمیز شود.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین