خواص دانه چیا

خواص دانه چیا,دانه چیا,nhki ]dh,chia seed

خواص دانه چیا برای بدن

دانه چیا کاربردهای زیادی در آشپزی دارد و در گذشته های دور، جزو اصلی ترین مواد برای رژیم غذایی آزتک ها و همچنین مایاها بوده است. این دانه فواید بی نظیری دارد که سرشار از مواد مغذی و همچنین آنتی اکسیدان است. ما در ادامه این مطلب از خواص مواد غذایی قصد داریم به معرفی خواص دانه چیا بپردازیم.

دانه چیا منبع فیبر

دانه چیا منبع کاملی از فیبر است. همانطور که اطلاع دارید، فیبر در رابطه با کم کردن التهاب ها، کم کردن کلسترول بدن و همچنین بهبود در عملکرد ریه موثر است. گفته می شود که فقط ۲ قاشق غذاخوری از این دانه در حدود ۱۰ گرم فیبر دارد.

لاغری با دانه چیا

از موثرترین راه های لاغر کردن، این است که بتوانید کاری کنید که بیشتر احساس سیری داشته باشید. برای این منظور اگر دانه چیا مصرف کنید حس گرسنگی از شما گرفته می شود. این رویه می تواند یکی از روش های سریع کاهش وزن باشد.

کم کردن کلسترول

اگر مصرف تخم مرغ بالایی دارید پیشهاد می کنیم که از لایه ی بیرونی این دانه استفده کنید که با واکنش با مایعات متورم می شود. برای این منظور می توانید ۱ قاشق دانه چیا را با مقداری آب ترکیب کنید و به مدت یک ربع بگذارید بماند.

مدیریت قند خون با دانه چیا

این دانه برای افرادی که قند خون بالایی دارند مناسب است. چرا که می تواند انسولین را مدیریت و تنظیم کند. دانه چیا مقدار غیرمعمول انسولین را کاهش خواهد داد.

تقویت دندان ها و یا استخوان ها با دانه چیا

برای تقویت این دو مورد باید به قدر کافی کلسیم و فسفر به بدن تان برسد. که هر دوی اینها به قدر کافی در دانه چیا یافت می شود که در تقوت دندان مفید است. همچنین با توجه به اینکه منگنز در این دانه یافت می شود برای سلامت استخوان ها حیاتی خواهد بود.

سلامت قلب با دانه چیا

اگر کلسترول خوب بدنتان در حالت نرمان باشد، یعنی سلامت قلبتان نیز تضمین شده است. پس اگر خواهان سلامت قلبتان هستید از دانه چیا دربرنامه غذایی خود استفاده نمایید.

بهبود دیابت نوع دوم با دانه چیا

یک پژوهش نشان داده است که دیابت نوع دو را می توان با مصرف دانه چیا کنترل کرد و کاهش داد. به این دلیل که این دانه فیبر در خود دارد و بهترین مورد برای کم کردن قند خون می باشد.

انرژی را زیاد می کند

زمانی که روز را شروع می کنید به دنبال این هستید که مواد غذایی را مصرف کنید تا انرژی مناسبی برای انجام کارهایتان داشته باشید. لذا توصیه می کنیم که دانه چیا را نیز به وعده های غذایی تان اضافه کنید تا انرژی بدنتان چند برابر شود.

افزایش آهن بدن با دانه چیا

اگر در طول روز به طور متوسط ۲ قاشق غذاخوری از دانه چیا میل کنید، آهن بدنتان را افزایش داده اید. با افزایش آهن، اکسیژن نیز به تمامی قسمت های بدن می رسد و عملکرد بهتری را خواهید داشت.

مبارزه با آکنه با دانه چیا

امگا ۳ موجود در دانه چیا می تواند سلامت پوست را تضمین کند. دانه چیا را با ماهی های چرب ترکیب کنید و استفاده نمایید. چرا که امگا۳ در هر کدام متفاوت و نیاز بدن است. اگر نمی خواهید پوستتان چروک شود و یا آکنه و جوش داشته باشد از این دانه استفاده نمایید.

مضرات دانه چیا

– در مصرف این دانه به هیچ وجه زیاده روی نکنید چرا که ممکن است معده را بهم بریزد و سبب اسهال و نفخ شود.

 

– افرادی که رقیق کننده خون استفاده می کنند، از این دانه دوری کنند.

 

– اگر می خواهید عمل جراحی کنید، از مصرف این دانه خودداری کنید.

 

– بیماران دیابتی و دارای فشار خون بالا قبل از مصرف این دانه با پزشک خود مشورت نمایند.


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین