آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان می شود؟

لمینت دندان چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا انجام لیمنت دندان می‌تواند برای دندان‌ها، آسیب زننده نیز باشد یا خیر؟ عوارض لمینت دندان چیست؟ آیا می‌توان گفت لیمنت دندان باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟ لمینت دندان در واقع لایه بسیار نازک سرامیکی است که برای پوشاندن عیب‌های ظاهری دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دندان‌ها به مرور زمان رو به زرد شدن و یا دچار برخی آسیب‌ها خواهند شد که لمینت دندان این امکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا دندان‌های صاف و درخشانی داشته باشند. حال وظیفه لمینت دندان صرفاً محافظت از دندان‌ها و زیبایی آن‌ها است یا باعث پوسیدگی دندان نیز می‌شود؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهید رسید.

لمینت دندان چیست؟

علم دندانپزشکی امروزه امکانات زیادی را در خدمت مراجعین خود قرار داده است. لمینت دندان نیز یکی از راه‌های بسیار پرکاربرد برای ترمیم مشکلات ظاهری دندان محسوب می‌شود. اگر از رنگ، اندازه و یا برخی دیگر از عیب‌های دندان خود رنج می‌برید برای رسیدن به دندان‌های ایده‌آلتان می‌توانید از لمینت دندان استفاده کنید. لمینت دندان علاوه بر سلامتی دهان و دندان یک طرح لبخند بسیار زیبا و هالیوودی را نیز به شما هدیه می‌دهد. این روش زیبایی کاملاً منحصربه‌فرد و طبیعی است که با قرارگیری بر روی دندان‌های جلو هر گونه عیب و ایراد دندان را می‌پوشاند.

پرسلن و مواد کامپوزیتی هر دو مواد سازنده لمینت دندان هستند که می‌توانند باعث ترمیم و اصلاح دندان و همچنین بهبود طرح لبخند و محافظت از دندان‌های شما شوند. لمینت‌های دندان می‌توانند باعث سفیدتر، درخشان‌تر و ایجاد هماهنگی بین دندان‌ها گردند. طبق سلیقه و نیاز شما، لیمنت‌ها در انواع و رنگ‌های مختلفی وجود دارند.

چگونه لمینت لبخند زیبا را به شما هدیه می دهد؟

داشتن لبخندی گیرا و شیرین از نکات بسیار مهم در ایجاد جذابیت افراد است که علاوه بر تمرین کردن، نیاز به رعایت برخی اصول دیگری نیز دارد. اولین مسئله‌ای که در برخورد با هر شخصی با آن مواجه می‌شوید قطعاً لبخند طرف مقابل است. همان طور که می‌دانید هر کسی دارای لبخند زیبا و جذاب نیست و برای داشتن آن باید برخی روش‌ها و تکنیک‌ها را به کار ببرید. علم و تکنولوژی دندانپزشکی نیز در این زمینه کمک‌های شایانی را کرده تا لبخندی زیبا به شما هدیه دهد. لبخند جذاب و زیبا در کنار دندان‌های سالم و یک‌دست حس اعتماد به نفس و زیبا بودن را به افراد القا می‌کند. جهت رسیدن به لبخندی زیبا مستلزم انجام برخی تغییرات در ساختار لثه و دندان و همچنین در طول و فاصله دندان‌های خود هستید.

اگر هماهنگی بین اجزای صورت مانند فرم، اندازه‌ها، رنگ و شکل آن‌ها وجود داشته باشد قطعاً ترکیب بهتر و دوست داشتنی‌تری خواهید داشت. لمینت دندان یکی از راه‌های علم دندانپزشکی برای داشتن لبخندی زیبا و مرواریدی به شمار می‌رود که امروزه طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است. لمینت دندان در واقع هر چیزی که باعث جلوگیری از داشتن لبخندی هالیوودی برای شما می‌کند را برطرف نموده و لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورد. خراشیدگی، کجی و ناهماهنگی، تغییر رنگ، لب پریدگی و… نمونه عیب‌هایی هستند که دندان‌ها ممکن است داشته باشند. مدت زمان انجام لمینت حداکثر در دو جلسه درمانی انجام شده و لبخند شگفت‌انگیزی را به شما هدیه خواهد داد.

سوالی که بسیاری با آن مواجه هستند آن است که آیا لمینت دندان درد دارد ؟ در پاسخ باید گفت که لمینت دندان از جمله خدمات دندانپزشکی زیبایی است که دردی به همراه نخواهد داشت و بیمار میتواند بدون درد از لبخندی زیبا بهره مند شود.

اهمیت بهداشت دهان و دندان پس از لمینت

همان طور که دندان‌های طبیعی برای سالم ماندن به مراقبت نیاز دارد، دندان‌های لمینت شده نیز نیاز به محافظت و مراقبت خواهند داشت. اشتباه در روش‌های مراقبتی و یا عدم مراقبت از لمینت می‌تواند آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد کرده و حتی سبب پوسیدگی شود. گاهی نیز ممکن است شدت پوسیدگی‌ها و آسیب به قدری زیاد باشد که در نهایت باعث از دست رفتن دندان گردد. اگر از لمینت دندان خود به خوبی مراقبت نکنید علاوه بر از بین رفتن هزینه ای که کرده‌اید دندان‌های طبیعی خود را نیز به خطر انداخته و حتی از دست خواهید داد.

لمینت دندان در صورت آسیب،  برخلاف بسیاری از روش‌های موجود در دندانپزشکی قابل اصلاح و ترمیم نیست و شما باید تمام لمینت را تعویض کنید. میزان استقامت و ماندگاری لمینت دندان بسیار بالا است اما با این حال مراقبت از آن‌ها یکی از اصل‌های مهم در نگهداری و ماندگاری بیشتر آن محسوب می‌شود. رعایت نکات بهداشت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین نکاتی است که بعد از انجام لمینت دندان باید مورد توجه قرار بگیرند. جنس لیمنت دندان در اکثر مواقع از پرسلن بوده و مقاومت و استحکام آن بسیار بالا  است.

دندان‌های طبیعی برخلاف لمینت‌ها در صورت عدم رعایت بهداشت به راحتی پوسیده می‌شوند. بنابراین با رعایت بهداشت می‌توانید علاوه بر لمینت از دندان‌های طبیعی خود نیز مراقبت کنید. هر چه در رعایت بهداشت دهان و دندان خود کوشاتر باشید قطعاً طول عمر و ماندگاری لمینت دندان خود را افزایش خواهید داد. حال برخی از نکات بهداشتی لیمنت دندان را برای شما بیان خواهیم کرد:

  • استفاده از نخ دندان بعد از هر عده غذایی برای جلوگیری از ماندن ذرات غذا در بین دندان‌ها (استفاده از نخ دندان در طول روز یک یا دو بار الزامی است.)
  • حداقل دو بار مسواک در طول روز و با استفاده از خمیر دندان‌های غیر ساینده
  • استفاده از دهانشویه مخصوص و بدون الکل

دهانشویه‌های بدون الکل استفاده کنید چرا که الکل سبب از بین رفتن لمینت دندان و جدا شدن آن از سطح دندان می‌شود. همچنین دهانشویه بعد از مصرف غذاهای رنگی بسیار مهم بوده و از تغییر رنگ لمینت جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید مسواک، خمیردندان و دهانشویه مطمئنی را انتخاب کنید حتماً قبل از تهیه با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

آیا لمینت دلیلی برای پوسیدگی دندان ها است؟

با انجام لمینت دندان تمامی فضای خالی بین دندان و روکش پر شده و لمینت‌ها کاملاً به دندان‌های طبیعی شما متصل می‌شوند. بنابراین کسانی که لمینت دندان خود را در یک کلینیک معتبر و زیر نظر دندانپزشکان ماهر و اصولی انجام می‌دهند نگران پوسیدگی دندان خود نباشند. همچنین دندانپزشکان با تجربه درباره این موضوع ادعا دارند که لمینت دندان در صورت درست و با دقت انجام شدن هیچ آسیبی به دندان‌ها نمی‌زنند. به طور کلی لمینت دندان تأثیر مفید و یا مخربی بر روی دندان ها نداشته و فقط برای پوشاندن عیب‌های ظاهری دندان انجام می‌شود. تنها راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های طبیعی پس از لمینت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است.

سوالات متداول

  • لمینت دندان به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

افرادی که دندان‌های پوسیده و ضعیفی دارند بهتر است از انجام لمینت دندان صرف نظر نمایند، چرا که لمینت دندان می‌تواند پوسیدگی دندان آن‌ها بیشتر کند. به طور کلی لمینت دندان برای افرادی که از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردار بوده و همچنین مینای دندان قوی نیز دارند مناسب خواهد بود.

جمع بندی

لمینت دندان یکی از پرطرفدارترین راه‌های اصلاح و ترمیم شکل ظاهری دندان‌ها برای داشتن لبخندی زیبا و جذاب است. این روش اگر توسط دندانپزشک ماهر و با تجربه و با دقت انجام شود می‌تواند لبخندی ماندگار و زیبا خلق کند.  رعایت بهداشت دهان و دندان علاوه بر محافظت از دندان‌های طبیعی می‌تواند ماندگاری و استقامت لمینت دندان را نیز افزایش دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد لمینت دندان، فواید آن، نکات درمانی آن، همچنین آگاهی از سایر درمان های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی مانند ایمپلنت دندان، بلیچینگ دندان ، کامپوزیت دندان و مواردی از این دست میتوانید به وبسایت دکتر سید رضا خسروانی متخصص دندانپزشکی زیبایی در تهران به آدرس doctorkhosravani.com  مراجعه کرده و از مقالات آموزشی رایگان بهره گرفته و در صورت نیاز به دریافت نوبت آنلاین، از مشاوره های تخصصی ایشان بهره مند شوید


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین