آشنایی با ۷ غذای رژیمی

آشنایی با 7 غذای رژیمی

کارشناسان تغذیه تخمین زده‌اند که سالانه ۴۵ میلیون نفر رژیم می‌گیرند. معمولا وقتی صحبت از رژیم و کاهش وزن می‌شود همه‌ی ما به فکر غذاهای بدمزه‌ای می‌افتیم که باید به‌سختی میل کنیم؛ در حالی که غذای رژیمی انواع مختلفی دارد که در عین خوشمزه بودن به سادگی هم تهیه می‌شوند. با داشتن درک بهتر از رایج‌ترین غذاهای رژیمی می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام غذا برای سبک زندگی شما بهتر است. اگر به دنبال طرز تهیه غذای رژیمی خوشمزه هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

نقش غذای رژیمی در کاهش وزن

هورمون‌ها سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستند که بر میل، گرسنگی و وزن بدن ما تأثیر می‌گذارند. پروتئین به‌سرعت شما را سیر می‌کند تا به‌مدت طولانی احساس گرسنگی نکنید. پروتئین همچنین انرژی بیشتری برای هضم مصرف می‌کند و توده عضلانی بدون چربی را افزایش می‌دهد، که هر دو به بالارفتن متابولیسم کمک می‌کنند.

مصرف فیبر باعث کند شدن هضم غذا می‌شود و افزایش تدریجی سطح گلوکز خون را تضمین می‌کند که هورمون ذخیره‌سازی چربی انسولین را آزاد خواهد کرد. مصرف انواع غذاهای رژیمی به‌طور طبیعی گرسنگی شما را کنترل می‌کند، متابولیسم شما را افزایش داده و باعث چربی‌سوزی خواهند شد. سعی کنید تا حد امکان غذاهای فرآوری‎شده، سرخ شده و قندهای تصفیه‌شده را حذف و به میزان غذاهای مصرف‌شده در طول روز توجه کنید.

۷ غذای رژیمی ساده و خوشمزه

خوردن غذاهای فرآوری‌نشده، می‌تواند باعث بهبود سلامت روده شود. سلامت روده نه تنها به انسولین مرتبط است بلکه می‌تواند به کاهش التهاب و بهبود ایمنی بدن کمک کند؛ در نتیجه فرد از نظر جسمی و روحی احساس بهتری می‌کند. پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات، لوبیا و عدس فواید زیادی دارند و همچنین دارای فیبر بالایی هستند، بنابراین باعث سیری می‌شوند. تخم‌مرغ تمام ویتامین‌های ضروری (به استثنای ویتامین C) و مواد معدنی را دارد.

حتی مصرف انواع سبزیجات می‎توانند به کاهش وزن کمک کند. به عنوان مثال، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و گل کلم سرشار از فیبر و ویتامین هستند و به کاهش مشکلات گوارشی کمک می‌کنند. در ادامه طرز تهیه غذاهای رژیمی را توضیح می‌دهیم.

  • خوراک مرغ و قارچ رژیمی

برای طرز تهیه این غذا به سینه مرغ، قارچ، سیر، پیاز و کمی هم روغن زیتون نیاز دارید.

  1. قارچ‌ها را باریک برش بزنید و با دو حبه سیر خرد شده تفت دهید.
  2. بعد از پخته‌شدن، قارچ‌ها را از تابه بردارید.
  3. مقداری پیاز خرد کنید و در ۱ قاشق غذا خوری روغن زیتون تفت بدهید.
  4. سینه مرغ را هم خیلی نازک خرد و به پیاز اضافه کنید.
  5. مرغ را هم بزنید که پخته و سرخ شود.
  6. به غذایتان کمی نمک و فلفل بزنید و قارچ‌ها را به آن اضافه کنید.
  7. غذای شما برای سرو آماده است.

چطور لقمه قارچ کبابی رژیمی درست کنم؟

  • لقمه قارچ کبابی

قارچ کبابی یک غذای رژیمی و خوشمزه است که در کمترین زمان می‌توانید درست کنید. برای تهیه این غذا به قارچ، کمی سبزیجات معطر و آووکادو نیاز دارید.

باید قارچ با مواداولیه را مخلوط کنید و به‌عنوان وعده شام می‌توانید سرو کنید. این غذا مقدار زیادی آهن دارد که ۹۰درصد آن جذب بدن می‌شود.

  • املت کاهو و پنیر

شاید همه‌ی افراد املت کاهو و پنیر را دوست ‌نداشته‌باشند؛ اما با این حال به‌عنوان یک وعده شام سبک گزینه خوبی است. تخم مرع، کاهو، پیاز، پنیر موزارلا و مقداری ادویه را مخلوط و نوش‌جان کنید. این غذا سرشار از فیبر، پروتئین و مواد معدنی است که باعث می‌شود مواد مغذی زیادی به بدنتان برسد.

  •   سالاد لوبیا سفید

لوبیا سفید یکی از حبوبات‌هایی است که مواد مغذی زیادی دارد. این ماده چربی و پروتئین کمی دارد و مصرف آن باعث می‌شود، طولانی‌مدت احساس سیری کنید. سالاد لوبیا سفید، به‌عنوان سالادی متفاوت بهترین غذای رژیمی است.

برای تهیه این غذا می‌توانید مواد مختلفی را به آن اضافه کنید؛ اما لوبیا سفید، گوجه‌فرنگی و پیاز مواد اصلی آن هستند. حتی می‌توانید به این سالا لیموترش و روغن زیتون اضافه کنید و کمی سماق و جعفری روی آن بپاشید.

چطور مخلوط کبابی رژیمی درست کنم؟

  •  مخلوط کبابی رژیمی

مخلوط کبابی رژیمی، یک غذای فوق‌العاده مقوی و خوشمزه است که در کمترین زمان تهیه می‌شود. برای تهیه آن می‌توانید سبزیجات و گوشت را تفت دهید و مقداری سس به آن اضافه کنید. حتی از سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، فلفل‌دلمه‌ای و هویج هم می‌توانید استفاده کنید.

در کنار آن، باید برای این غذا سس تهیه کنید. شما برای تهیه سس باید سس سویا، عسل، زنجبیل، فلفل قرمز و پودر سیر و فلفل سیاه را با هم ترکیب کنید.

  •  ماکارونی کدو سبز

کدوسبز، یکی از سبزیجات پرخاصیت و کم‌کالری است که در رژیم‌های غذایی باید استفاده شود. ماکارونی کدوسبز غذای خوشمزه و مقوی است که در کمتر از نیم ساعت تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا باید کدو سبز را رشته‌رشته کنید؛ با ریحان، سیر، گوجه و پنیر پارمزان مخلوط کرده و اجازه دهید بپزد. بعد همانند دستور پخت ماکارونی این مواد را به ماکارونی آبکش شده اضافه و میل کنید. این غذای خوشمزه علاوه بر کم‌کالری بودن، سرشار از فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین است.

  •  املت بادمجان رژیمی

یکی از غذاهایی که به‌راحتی با داشتن حداقل مواد در خانه درست می‌شود، املت بادمجان است. برای تهیه این غذا لازم نیست بادمجان را سرخ کنید، بلکه می‌توانید آن را در فر بپزید. بعد از پخته شدن بادمجان مقداری تخم‌مرغ به آن اضافه و به‌عنوان یک شام سبک مصرف کنید.

بسیاری از غذاهای خوشمزه و مقوی می‌توانند برای رسیدن به وزن ایده‌آل به شما کمک کنند؛ غذاهایی مانند ماهی، گوشت بدون‌چربی، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها و حبوبات.

لیست غذاهای رژیمی خوشمزه کم نیستند؛ علاوه بر این حتی بسیاری از این غذاها در کمتر از ۱۰ دقیقه درست می‌شوند و به زمان زیادی نیاز ندارند. پس اگر به دنبال طرز تهیه غذای رژیمی هستید، هرکدام ازغذاهای بالا می‌توانند برای شما مفید باشند. با استفاده از تخم‌مرغ، حبوباب و سبزیجات در پخت این غذاها تا ساعت‌ها احساس سیری خواهید کرد و به وزن ایده‌آلتان می‌رسید. نظر شما چیست؟ چه غذای رژیمی ساده و خوشمزه‌ای می‌شناسید که در این مقاله معرفی نشد؟


❖ به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام لینکدین